خبرگزاری کار ایران

در اولین روز جشنواره موسیقی فجر؛

پیانیست آلمانی با حرکات طنزآمیزش تماشاگران را به وجد آورد

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۷۴۳

وندت که با تسلط خود بر این قطعه و سرعت عجیبش تماشاگران را شگفت‌زده کرده بود، با حرکات طنزآمیزش فضایی مفرح و کمتر جدی را در تالار وحدت به وجود آورد.

اولین روز جشنواره موسیقی فجر با اجراهای بخش‌های مختلف در تالار رودکی، وحدت، ارسباران، نیاوران، برج آزادی، ایوان شمس و برج میلاد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اولین روز جشنواره با برگزاری سه کنسرت دونوازی ویولنسل و پیانو(مهگل طاهری زمانی)، دونوازی ویولن و پیانو(امین مجدم‌زاده) و تکنوازی پیانو(مریم صوفی سیاوش) در بخش استعدادهای درخشان آغاز شد. در بخش استعدادهای درخشان وفا حمیدی(ویولن) با همراهی کیمیا محمدی(پیانو) از ساعت ۱۵ در تالار رودکی، سونات شماره ۵ اپوس۲۴ بتهون را برای علاقمندان اجرا کرد. پس از او؛ صدف الماسی(نوازنده ۱۷ ساله پیانو)، آثاری از بتهون و شوپن را برای تماشاگران اجرا کرد. صدف الماسی از دانش‌آموزان هنرستان موسیقی است.

در آخرین اجرای بخش استعدادهای درخشان نیز آوا شادمانی ۵ قطعه از باخ را اجرا کرد. آوا شادمانی؛ نوازنده ویولن ۲ کوارتت زهی اروند است و هم‌اکنون در دانشکده هنر دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است. حسن ریاحی، امیر اشرف آریانپور و اکبر محمدی از مهمانان ویژه روز اول بخش استعدادهای درخشان بودند.

از ساعت ۱۸:۱۵ ارکستر فرهنگی شهر تهران به رهبری نادر مشایخی در تالار وحدت روی صحنه رفت. این ارکستر که ۲۹ دی ماه با شعار اعتلای معرفت شنیداری جامعه ایرانی و تعامل با جامعه جهانی افتتاح شد، قطعاتی از رپرتوار موسیقی ایرانی و کلاسیک را روی صحنه برد.

کنسرت در بخش اول با اجرای قطعه شهیدان خدایی از هوشنگ کامکار آغاز شد و پس از آن چهار قطعه از باخ و دو قطعه از بتهوون و ژان باتیست لولی توسط این ارکستر نواخته شد. در بخش دوم کنسرت نیز ارکستر شهر تهران، قطعه برادران از آروو پارت، موسیقی نواحی مغولستان با تنظیم نادر مشایخی، ‌ پیش درآمد اصفهان، پاوال از گابریل فوره، پایکوبی دلاوران از پروکوفیف و والس شماره دو شوستاکویچ را اجرا کرد.

باوجود اجرای قطعاتی نسبتا آسان و بدون چالش توسط این ارکستر، همچنان اشتباه‌های واضحی ازسوی نوازندگان صورت می‌گرفت که با وجود رهبری چون نادر مشایخی عجیب به نظر می‌رسید. اجرای چنین رپرتوار گسترده‌ای از دو فرهنگ متفاوت نیازمند حضور نوازندگانی با تجربه و مسلط بر موسیقی کلاسیک و ایرانی است که باتوجه به رویکر جوان‌گرایی در ارکستر شهر تهران چنین امری امکان‌پذیر نبود. درنهایت اجرای ارکستر شهر تهران را می‌توان تلاشی ناموفق برای اجرای توامان رپرتوار موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی دانست.

با پایان جرای ارکستر شهر تهران، یوهان وندت(پیانیست آلمانی) از ساعت ۲۱ در تالار وحدت روی صحنه رفت. این نوازنده پیانو جز درحالی روی صحنه رفت که بخشی از صندلی‌های تالار وحدت خالی بود اما با وجود این، وندت با تسلط خود بر اجرا و روایت طنز آمیزش از آثار کلاسیک و جز، توانست تماشاگران را به وجد بیاورد.

در ابتدای اجرای وندت درباره قطعاتی که قرار بود اجرا کند؛ توضیح داد: امشب قطعاتی از رپرتوار موسیقی کلاسیک و جز را با روایت خودم اجرا می‌کنم. برای شروع این کنسرت، قطعه زنبور عسل از ریمسکی کورساکف را اجرا خواهم کرد. این قطعه یکی از سریعترین قطعات برای پیانو است. وقتی من برای اولین بار مشغول به تمرین برای اجرای این قطعه بودم، خواهرم با من شوخی کرد و بدون اینکه من متوجه شوم سرعت تمپو مترونوم را بیشتر کرد و باعثشد من این قطعه را با سرعتی بیش از حد معمول اجرا کنم. با قاطعیت می‌توانم بگویم که این قطعه تناه توسط من با این سرعت اجرا شده است.

وندت که با تسلط خود بر این قطعه و سرعت عجیبش تماشاگران را شگفت‌زده کرده بود، با حرکات طنزآمیزش فضایی مفرح و کمتر جدی را در تالار وحدت به وجود آورد. از نکات این اجرا، می‌توان به روایت مستقل وندت در اجرای زنبور عسل اشاره کرد.

پس از این قطعه، وندت قطعه‌ای با تلفیق موسیقی جز و کلاسیک را اجرا کرد. او درباره این قطعه با شوخی توضیح داد: این قطعه در واقع باید با سه نوازنده اجرا شود که قرار است من به تنهایی آن را اجرا کنم. بعید می‌دانم کسی جز من بتواند این کار را انجام دهد.

این نوازنده آلمانی در ادامه با اشاره به اینکه آلمان شهری بارانی است؛ از تماشاگران درخواست کرد تا با دست‌هایشان صدای باران و باد درست کنند و سپس به اجرای یک قطعه جز پرداخت. پس از این قطعه وندت گفت: اجرای برای مردم ایران همواره برای من یک آرزو بود و می‌خواهم قطعه‌ای آلمانی ایرانی را برای شما اجرا کنم. او در این اجرا سرود " ای ایران " را با قطعه‌ای آلمانی تلفیق و اجرا کرد.

او در ادامه نیز چند قطعه از موسیقی جز و کلاسیک را اجرا کرد که همچنان با حرکات طنزآمیز همراه بود. وندت در این اجرا با کشف و شهودهایی که روی ساز پیانو داشت، موسیقی راک ان رول را با آوازهای مخصوص خودش اجرا کرد.

وندت به دلیل تشویق بدون وقفه تماشاگران دوباره به روی صحنه بازگشت و یک قطعه را به مناسبت روز ولنتاین به عشاق تقدیم کرد. پس از اجرا نیز حاضران در تالار وحدت با خرید سی‌دی اجراهای دیگر وندت و دریافت امضا از او، تا ساعت‌ها در تالار وحدت حضور داشتند.

باوجود رضایت اکثریت تماشاگران، برخی از حاضران در سالن منتظر اجرای رپرتواری جدی ازسوی این نوازنده بودند اما در واقع با روایتی طنزآمیز و مفرح از موسیقی رو به رو شدند. در شرایط فعلی موسیقی ایران، حضور نوازندگان برجسته موسیقی جهان برای شنیده شدن موسیقی جدی کلاسیک احساس می‌شود اما یوهان وندت با وجود توانایی‌هایش در اجرای رپرتوار موسیقی کلاسیک، تلاشی برای این مسئله نداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز