خبرگزاری کار ایران

جهانی شدن نساجی کاشان نخستین گام برای ​​​​​​تولید، عرضه و فروش آثار/ نساجی سنتی روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۳۷۰

معاون صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: نساجی سنتی یک عبارت قدیمی نیست بلکه روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که حتی دیپلماسی سیاسی ما را نیز می تواند تأمین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز دوشنبه ١۵ آبان ماه مراسم آیین پاسداشت شهر کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی با حضور رییس شورای جهانی صنایع دستی، فرماندار ویژه کاشان، مسئولان میراث و گردشگری استان اصفهان و کاشان، معاون صنایع‌دستی کشور و هنرمندان صنایع‌دستی برگزار شد.

محمد شریف زارعی (معاون استاندار اصفهان و فرماندار فرماندار کاشان) با اشاره به تاریخ شهر کاشان گفت: کاشان یکی از مهم ترین مراکز استقرار فلات مرکزی ایران و از اولین مراکز یکجانشینی انسان است. سیر تمدن و سکونت در این منطقه بیش از هفت هزار سال قدمت دارد. این شهر در دوره سلجوقیان باروی بزرگ منطقه بود و دوره صفویه را می توان اوج پیشرفت کاشان دانست. هر چند که در دوره زندیه بر اثر زلزله  کاشان تبدیل به ویرانه شد اما با همت عبذالرزاق خان کاشی آبادانی شهر دوباره جان گرفت و دوره ای جدید از معماری آغاز شد.

او در ادامه به شواهد باستان شناسان کاوش های سیلک اشاره کرد و گفت: بر اساس این شواهد، پیشینه کاشان به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می گردد. حتا بافت انواع پارچه های حریر و ابریشم در آن دوره به اوج خود رسیده بود و ١٠ درصد از ماشین آلات بافت پارچه آن زمان در کاشان قدیم و در مسیر جاده ابریشم بود. در دوره مدرن نیز نخستین دستگاه و کارگاه ریسندگی در سال ١٣١٣ احداث شد و در حال حاضر هفت رشته صنایع دستی در کاشان فعال است که شامل زریبافی، گلیم بافی و... می‌شود. 

 شریف زارعی خاطرنشان کرد: تاریخ کاشان و آنچه برای ما به یادگار مانده سبب شد تا شهر کاشان برای ثبت نساجی سنتی در دستور کار قرار گیرد. پس از اعزام گروه ارزیاب و اعلام نظر اعضای شورای جهانی نساجی گزارش ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی برای متخصصان این حوزه ارسال و پس از طی مراحل مختلف کاشان به عنوان شهر نساجی سنتی صادر شد.

این مراسم با سخنرانی حمیدرضا محققیان (مدیر کل میراث فرهنگی و اصفهان) ادامه یافت. او گفت: امروز در این برهه که کشور های متخاصم اسراییل و آمریکا بر طبل جنگ می گوبند و با کودک کشی فضا را بر دید جهانیان تنگ کردند ما در این بخش از جغرافیای ایران دور هم جمع شدیم تا از افتخاری رونمایی کنیم که پرچم آن در جهان برافراشته شده است.

او ادامه داد: کاشان شهری زیبا در دل کویر و شهر علمای بزرگ در طول زمان است که لقب دارالمومنین را برازنده این شهر کرده است.

محققیان ادامه داد: با ثبت جهانی آثار ملموس و ناملموس به دستاوردی می رسیم که یعنی ثبت ثروت ملی؛ ثبت ملی در توسعه گردشگری سهم به سزایی خواهد داشت و می تواند کشور را به یکی از اولین مقاصد گردشگری تبدیل کند. 

شیخ آسیف (عضو شورای صنایع دستی از کمیته ارزیاب) در ارتباط با حضور ارزیابان سازمان جهانی صنایع‌دستی در ایران گفت: در فوریه ۲۰۲۳ وارد کاشان شدیم و همان اول عاشق آن شدیم. چنین معماری تاکنون ندیده بودیم و به خاطر احیای چنین معماری خلاقی تبریک می‌گویم. ۳۱ سال است در هند نساجی کار میکنم و حتا مدرسه زری بافی داریم و به کودکان و خانم‌ها و آقایان آموزش رایگان می‌دهیم و برایمان مهم است که راه‌های فروش و عرضه را نیز آموزش دهیم.

او ادامه داد: ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی نخستین گام است و باید از این پس کارهایی برای عرضه و فروش آثار فراهم کنیم. روز گذشته، فرماندار کاشان لقب شهروند افتخاری به من داد که مسئولیتم را برای حمایت از مردم کاشان بیشتر کرد. من به عنوان برادرتان از هند آمادگی ام را برای تولید، طراحی و عرضه محصولات نساجی اعلام می‌کنم.

مریم جلالی( معاون صنایع‌دستی کشور) نیز اظهار کرد: همه چیز از تار و پود شروع شد. کاشان سرزمین ریشه هاست و ما به ریشه زنده ایم. امروز روز بزرگی است و همه چیز از تار و پود شروع می‌شود. ثبت شهر جهانی کاشان برای نساجی سنتی نشان از توجه ایرانی به رشته و تار و پود دارد. تار ایمان و پود غیرت که در دستگاه عاطفه شعر می شود و غیرت. بافتن و پیوند کار ماست.

جهانی شدن نساجی کاشان نخستین گام برای ​​​​​​تولید، عرضه و فروش آثار/ نساجی سنتی روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

او تاکید کرد: صنایع دستی برخواسته از عاطفه مادرانه و یعنی پیوند همه چیز با هم است. تار و پود هستی از این پیوند مایه می گیرد.

جلالی با اشاره به آنکه نساجی سنتی یک عبارت قدیمی نیست بلکه روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که حتی دیپلماسی سیاسی ما را نیز می تواند تأمین کند، گفت: ما باید از یافته های محلی و بومی خود استفاده کنیم. ما می توانیم تعامل و تقابل جهانی را رنگ و بوی دیگری داده و دیپلماسی فرهنگی متفاوتی ایجاد کنیم. اما ثبت به تنهایی فایده ندارد و ما پرونده ای درون کتابخانه نیستیم، ما اولویتی برای همه ارکان هستیم. نساجی سنتی ما روزی سفره مردم را وسیع تر می کرده و امروز دوباره باید آن را احیا کرد.

در انتهای این مراسم از هنرمندان صنایع دستی و نساجی کاشان تقدیر به عمل آمد.

جهانی شدن نساجی کاشان نخستین گام برای ​​​​​​تولید، عرضه و فروش آثار/ نساجی سنتی روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز