خبرگزاری کار ایران

فراز و فرود تغییرات سعودی؛ اوج‌گیری السدیری‌ها، افول الشمری‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۵۴۲

متعب فرزند پادشاه قبل، به طور کامل از سمت های دولتی کنار گذاشته شده و حتی سمت تشریفاتی مشاور دیوان نیز به او داده نشده است تا به طور کامل گروه الشمری ها از ساختار قدرت کنار گذاشته شوند.

ابن سعود در حال احتضار بود، نزدیکان خود را جمع کرد و نحوه حکومت جانشینان خود را تعیین کرد. او وصیت کرد که برای جلوگیری از اختلاف بین پسران بی شمارش تا وقتی که پسری از او زنده است حکومت به برادر بعدی می رسد.

یه گزارش ایلنا، ابن سعود در دورانی که به دنبال یکپارچگی عربستان بود، برای نزدیک شدن و اتحاد با سایر قبایل، با آنها خویشاوند می شد و از آنها دختر می گرفت؛ دو خانواده السدیری و الشمری از خانواده های اصلی و پر نفوذ سرزمین حجاز بودند که بعد از عبدالعزیز داعیه قدرت در دیوان پادشاهی این کشور را داشتند، بر همین اساس دو جناح الشمری و السدیری شکل گرفت.

بدین ترتیب هفت برادر السدیری در یک سو و ملک عبدالله و پسر خاله هایش که از قبایل شمال عربستان هستند در سوی دیگر شروع به رقابت پنهانی با یکدیگر کردند، رقابتی که کاملا مردانه و به دور از حیله گری رایج در خانواده های سلطنتی بود؛ به طوریکه در طول این رقابت هیچ کدام از دوطرف برای پیروزی بر دیگری، از نیروهای خارج از خاندان سعود کمک نگرفتند و در مقابل مشکلات ملی و کشوری، از یکدیگر حمایت کردند.

ملک سلمان پادشاهی محافظه کار

سلمان بین برادران سدیری، به محافظه کاری مشهور است؛ به طوریکه هیچ وقت در محافل رسمی در خصوص موضوعی خاصی به طور قاطع موضع گیری نکرده است. روحیه‌ای که کاملا متضاد با عبدالله است. هرچند ممکن است با بدست گرفتن قدرت دیگر لزومی نداشته باشد که احتیاط کند.

از زمان به قدرت رسیدن سلمان، وی ۶ حکم صادر کرده است که نشان می دهد حس محافظه کاری او اندکی کاهش پیدا کرده است.

۱ - ولیعهدی مقرن

تعیین مقرن بن عبدالعزیز به سمت ولایتعهدی؛ در واقع این حکم، تائید حکم ملک عبدالله بود.

۲ - جانشینی ولیعهد

انتصاب محمد بن نایف به سمت جانشینی ولیعهد که به احتمال زیاد مهمترین حکم دوران پادشاهی ملک سلمان خواهد بود؛ اهمیت این حکم بدین جهت است که برای اولین بار فردی از نسل دوم ابن سعود به تخت پادشاهی نزدیک شده است، امری که حرف و حدیثهای بسیاری در آینده خواهد داشت.

۳ - وزارت دفاع

تاکنون سمت وزیر دفاع متعلق به ولیعهد بوده است اما سلمان این قانون نانوشته را رعایت نکرده و پسر جوان خود را به این سمت منصوب کرده است؛ این انتصاب نشان از نگرانی سلمان برای آینده خانواده خود دارد و می‌خواهد با انتصاب افراد خانواده، حتی الامکان اتفاقات پس از مرگش را کنترل کند.

۴ - هیئت دولت

ابقای تمام وزرا در جایگاه خود و تعیین ولی عهد به سمت معاون نخست وزیر که این انتصاب امری همیشگی است.

۵ - عزل رئیس دفتر ولیعهد

عزل محمد بن سلمان از ریاست دفتر ولی عهد؛ امری که با انتخاب ولی عهد جدید، طبیعی به نظر می رسد. هرچند محمد در حکم بالا به سمت وزیر دفاع منصوب شده بود.

۶ - دیوان پادشاهی

عزل «خالد بن عبد العزیز بن عبدالمحسن التویجری» از سمت ریاست دیوان پادشاهی و انتصاب محمد بن سلمان به این سمت.

آخرین حکم ملک سلمان شاید مهمترین حکم وی باشد؛ التوجیری دارای شخصیتی پیچیده و درون گرایی بود به طوریکه به او لقب راسپوتین دربار سعود را داه بودند.

وی که شاعر و حقوقدان بود، به طور کامل دیوان پادشاهی را کنترل می کرد و روی ملک عبدالله و متعب بن عبدالله نفوذ کامل داشت. همین امر باعثشده بود که بسیاری از شاهزادگان سعودی از وی متنفر باشند، به طوریکه از زمان فوت عبدالله تا کنون، وی ناپدید است.

نکته دیگر آنکه متعب فرزند پادشاه قبل، به طور کامل از سمت های دولتی کنار گذاشته شده و حتی سمت تشریفاتی مشاور دیوان نیز به او داده نشده است تا به طور کامل گروه الشمری ها از ساختار قدرت کنار گذاشته شوند.

تغییرات گسترده در سطوح بالا و روحیات محافظه کارانه و در عین حال تمایلات لیبرالی ملک سلمان، احتمال بازنگری در سیاست‌های ریاض در سطوح خارجی ولو به آرامی را دور از ذهن نمی‌دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز