خبرگزاری کار ایران

اهداف بزرگی که محقق می شود

اشتغال‎آفرینی و درآمدزایی، دستاورد بزرگ توسعه نفت در غرب کشور

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۹۴۹

میدان‎های یادآوران، آذر و یاران شمالی تاکنون بیش از پنج میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کرده‎اند و توسعه این میدان‎ها در کنار طرح بزرگ آزادگان جنوبی، اشتغالزایی موثری به ویژه برای نیروهای بومی در غرب کشور به همراه داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از شانا، دستاوردهای حاصل از توسعه میادین در مجموعه شرکت مهندسی و توسعه نفت، امروز (۱۹ تیرماه) در جریان نشستی خبری با حضور مدیرعامل و مجریان برخی طرح‎های توسعه‎ای شرکت مهندسی و توسعه نفت تشریح شد.

نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت متن در این نشست از رسیدن تولید تجمعی میدان مشترک یادآوران به ۶۵ میلیون بشکه خبر داد و گفت: طرح توسعه فاز نخست این میدان که آبان ماه پارسال با حضور رئیس جمهوری به بهره‎برداری رسید، تاکنون بالغ بر ۳,۴ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه داشته است.

وی با اشاره به ۲,۹ میلیارد سرمایه گذاری اولیه در میدان یادآوران ادامه داد: به این ترتیب، بیش از سرمایه گذاری انجام شده برای این طرح بازگشته است.  

شهنازی زاده، تولید تجمعی میدان مشترک یاران شمالی را نیز هفت میلیون بشکه و درآمدزایی آن را حدود ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری مورد نیاز برای این طرح توسعه‎ای، ۵۸۵ میلیون دلار است که ۵۲۵ میلیون دلار آن جذب شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که میدان یاران جنوبی نیز تا پایان شهریورماه به تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه در روز دست یابد.

اشتغالزایی برای ۵ هزار نفر در طرح توسعه آزادگان جنوبی

تورج دهقانی، معاون امور توسعه شرکت متن و سرپرست طرح توسعه آزادگان جنوبی نیز به تشریح دستاوردهای این میدان پرداخت و گفت: خوشبختانه در ماه‎های اخیر شاهد افزایش ۳۸ هزار بشکه‎ای ظرفیت تولید نفت در این میدان بوده ایم.

وی با بیان این‎که هم اکنون حدود پنج هزار نفر نیروی انسانی در بخش‎های مختلف طرح توسعه آزادگان جنوبی مشغول به فعالیتند، ادامه داد: غالب این نیروها بومی هستند که این امر نشان می‎دهد شرکت ملی نفت ایران در کنار مباحث توسعه‎ای، به اشتغالزایی نیز توجهی ویژه دارد.

دهقانی درباره درآمدزایی طرح توسعه آزادگان جنوبی توضیح داد: در این طرح از حدود هشت سال گذشته، برداشت روزانه بین ۳۰ تا ۴۵ هزار بشکه در جریان بوده است که با افزایش ظرفیت تولید این میدان به بیش از ۸۰ هزار بشکه در روز، پیش‎بینی می‎شود این طرح امسال بیش از ۱,۲ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کند.

وی پیشرفت فیزیکی توسعه میدان آزادگان جنوبی را حدود ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۴۵ حلقه چاه آماده به تولید در این میدان وجود دارد که بعضا برخی از این حلقه چاه‎ها در دست تعمیرات دوره‎ای هستند.

۱,۵میلیارد دلار؛ درآمدزایی آزادگان شمالی برای کشور

قدرت‎اله آقایی، سرپرست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی نیز اظهار کرد: بیش از ۱۵ ماه است که این طرح توسعه با ظرفیت تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه در مدار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۱,۵ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کرده است.

وی تولید تجمعی آزادگان شمالی را بیش از ۳۱ میلیون بشکه عنوان کرد و با اشاره به سرمایه‎گذاری ۲,۲ میلیارد دلاری برای توسعه میدان در فاز نخست، ادامه داد: غالب این میزان سرمایه، بازگشته است.

آقایی نیز تعداد افراد شاغل در آزادگان شمالی را در زمان اجرای فرایند توسعه، حدود پنج هزار نفر عنوان کرد و گفت: اکنون نیز ۸۰۰ نفر مشتمل بر ۶۰۰ نفر نیروی بومی در این طرح مشغول به فعالیتند.

تولید تجمعی آذر از مرز ۲,۲ میلیون بشکه گذشت

کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر هم با اشاره به ظرفیت کنونی این طرح که بالغ بر ۳۰ هزار بشکه در روز است، عنوان کرد: تولید ۳۰ هزار بشکه در این میدان تثبیت شده و تولید تجمعی میدان نفتی آذر از مرز ۲,۲ میلیون بشکه گذشته است.

وی گفت: سه هزار نفر در طرح توسعه میدان نفتی آذر فعالیت می‎کنند که از این میان، ۴۵ درصد نیروهای بومی هستند.

یاراحمدی از تلاش برای افزایش سهم نیروهای بومی به ۵۰ درصد نیروهای شاغل در طرح خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز