خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسئول سل و هپاتیت مرکز بهداشت استان هرمزگان:

شایع‌ترین راه انتقال بیماری سل استنشاق و غبارآلوده به باسیل سل است

کد خبر : ۱۰۸۲۸۰

این بیماری اغلب افرادی را که در ارتباط نزدیک با فرد بیمار هستند را درگیر می‌کند. بنابراین همه اعضای خانواده فرد بیمار در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

ایلنا: سل یک بیماری عفونی قابل انتقال است که توسط یک باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود. این بیماری که از کهن‌ترین و شایع‌ترین بیماریهای عفونی شناخته شده برای انسان است. علیرغم پیشرفتهای فراوان در زمینه درمان آن، هنوز هم به عنوان یکی از عمده‌ترین عوامل مرگ و میر ناشی از بیماریهای عفونی در دنیا مطرح است.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، کار‌شناس مسئول سل وهپاتیت مرکز بهداشت استان هرمزگان با بیان اینکه سل می‌تواند تمام اعضای بدن را مبتلا سازد، اظهار کرد: سل ریوی شایع‌ترین شکل این بیماری است(بیش از ۸۰درصد موارد) عضوهای درگیری که پس از ریه بیشتر مورد هجوم این باکتری قرار می‌گیرند استخوان‌ها و مفاصل هستند.

مهندس «مسعود دادرس» یاد آور شد: اصلیترین راه انتقال این بیماری استنشاق و غبار آلوده به باسیل سل است که از طریق تماس با بیماران خلط مثبت درمان نشده از طریق سرفه و عطسه این بیماران منتقل می‌شود.

«دادرس» اضافه کرد: این بیماری اغلب افرادی را که در ارتباط نزدیک با فرد بیمار می‌باشند را درگیر می‌کند. بنابراین همه اعضای خانواده فرد بیمار در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این کار‌شناس با بیان اینکه فردیکه دچار عفونت فعال سل است اگر سرفه یا عطسه کند و جلوی دهان و بینی خود را نگیرد قطره‌هایی که حاوی مایکوباکتریوم یا میکروب سل هستند در هوا پخش می‌شوند، گفت: اگر فرد دیگری که نزدیک فرد مبتلا است این قطره‌های مایکوباکتریوم را استنشاق کند باعثابتلا او خواهد شد. بنابراین افراد مبتلا هنگام عطسه و سرفه باید همیشه برای پوشاندن دهان و بینی خود از دستمال استفاده نمایند و پس از آن دستهای خود را با دقت بشویند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز