خبرگزاری کار ایران

کاهش زمان بارگیری محموله های مواد معدنی به کمتر از ۴۸ ساعت؛

اتاق فکر صادرکنندگان مواد معدنی در بندر شهید رجایی تشکیل می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۰۴

طی نشستی در قالب هم اندیشی و مشاوره، محوطه داران و شرکت های فعال بخش صادرات مواد معدنی در بندر شهید رجایی با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به گفت و گو نشستند و راهکارهای عملی حل مشکلات این سرمایه گذاران بررسی شد.

ایلنا: نشست هم اندیشی محوطه داران و شرکت های فعال بخش صادرات مواد معدنی در بندر شهید رجایی با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد و راهکارهای عملی حل مشکلات سرمایه گذاران بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری " ایلنا "، مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور طی سالیان اخیر به قطب اول صادرات مواد معدنی در کشور تبدیل شده است؛ به گونه ای که در سال ۹۱ بیش از ۱۹ میلیون تن و در ۹ ماهه سال ۹۲ بالغ بر ۱۴ میلیون تن انواع مواد معدنی از این مجتمع بندری به سایر بنادر کشور صادر شد.

این مواد معدنی شامل سنگ آهن، سنگ گچ، کنستانتره مس، ذغال سنگ، سنگ کرومیت، سنگ مرمر و اکسید آهن می باشد که در سال گذشته ازطریق ۵۰۰ فروند کشتی به کشورهایی نظیر چین و هند صادر شد.

طی سالیان اخیر، لایروبی حوضچه های بندر شهید رجایی تا عمق ۱۵ متر، بهره وری۱۰۰ درصدی از ظرفیت هر ۱۲اسکله مواد فله در این بندر و همچنین توسعه زیرساخت ها جهت حضور بیشتر بخش خصوصی و افزایش شرکت های مستقر در اراضی ۲۰۰ هکتاری به ۳۶ شرکت از جمله اقداماتی بوده که موجب شده تا صادرات مواد معدنی از طریق بزرگترین بندر تجاری کشور رونق قابل توجهی پیدا کند.

با توسعه و نوسازی تجهیزات بندری از یک سو و از سوی دیگر افزایش مشارکت بخش خصوصی و ارتقای بهره وری دست اندرکاران این بخش که بار سنگین صادرات را بر دوش خود حمل می کنند، می توان ظرفیت سالانه بارگیری انواع مواد معدنی را تا ۳۵ میلیون تن افزایش داد. برای دستیابی به این هدف، تعامل بخش خصوصی با مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان یک ضرورت اساسی محسوب می شود.

به همین منظور، " حمیدرضا دلبری " مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اواسط دیماه سال ۹۲ در نشستی صمیمی دغدغه های محوطه داران و شرکت های فعال بخش صادرات مواد معدنی مستقر در اراضی ۲۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی را مورد بررسی قرار دادند.

" دلبری " گفت: در چنین گردهمایی هایی که به مثابه یک اتاق فکر محسوب می شود، واقعی ترین و به روز ترین اطلاعات از سوی فعالان صادراتی ارایه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. بخشی از مشکلات مطرح شده در این نشست به دلیل فرا بخشی بودن پس از دسته بندی به دبیرخانه کمیته صادرات غیرنفتی در استانداری ارسال می شود تا در جلسات آتی این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و برای حل آنها چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به معرفی معاون جدید بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور، ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن سیاست های جدیدی که مهندس " سعیدنژاد " مدیرعامل سازمان بنادر به حوزه امور بندری ابلاغ کرده است، شاهد برطرف شدن موانع موجود بر سر راه فعالیت بخش خصوصی و دست اندرکاران صادراتی باشیم.

" دلبری " نوسازی تجهیزات بندری در بزرگترین بندر تجاری کشور را خواسته ای به جا و مهم دانست که از سوی فعالان بخش صادرات مواد معدنی کشور مطالبه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این مطلب که انتظار نوبت کشتی های صادراتی در بندر شهید رجایی در حال حاضر به صفر رسیده است، خاطرنشان کرد: کشتی های باقیمانده در لنگرگاه معمولا به دلیل نقص مدارک و عدم ارایه اسناد توسط صاحب کالا معطل می مانند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از افزایش ۳۸درصدی صادرات مواد معدنی از طریق بندر شهید رجایی نسبت به سال گذشته خبر داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان کسب این دستاوردهای بزرگ را حاصل همکاری و تعامل اداره بندر و بخش خصوصی عنوان کردو گفت: سازمان بنادر به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نیست بلکه خود را حامی صادرکنندگان قلمداد می کند.

وی با انتقاد از خام فروشی مواد معدنی در بخش صادارتی، اضافه کرد: این موضوع سبب می شود که حجم قابل توجهی از ظرفیت بنادر اشغال شود. در صورتی که می توان مواد معدنی را پس از فرآوری در پسکرانه های بندر شهید رجایی به عنوان یک محصول دارای ارزش افزوده صادر کرد.

" دلبری " از انجام مطالعات امکان سنجی صورت گرفته به منظور افروده شدن دو پست اسکله جدید در بزرگترین بندر تجاری کشور برای بارگیری مواد فله و معدنی خبر داد و افزود: در صورت طی شدن مراحل طراحی و مهندسی این دو اسکله و عملی شدن این طرح، شاهد کاهش زمان بارگیری محموله های مواد معدنی به کمتر از دو روز خواهیم بود.

در این نشست که حدود دو ساعت به طول انجامید، ۳۰ تن از محوطه داران، مدیران عامل و نمایندگان شرکت های فعال بخش صادرات مواد معدنی مستقر در بندر شهید رجایی به بیان مشکلات، دیدگاه ها و پیشنهادات خود در راستای بهبود روند صادرات مواد معدنی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز