خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده عنوان کرد:

راه اندازی مراکز تحقیقاتی مشترک صنایع و دانشگاه ها / مایه شرمساری است که ریل قطار وارد می کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۹۰۵

وزیر صنعت، معدن و تجارت حلقه مفقوده میان صنایع و دانشگاه ها را نبود مراکز تحقیقاتی و اتاق فکر عنوان کرد و بر لزوم راه اندازی مراکز مشترک تحقیقاتی میان فولاد سازان و سایر صنعتگران با دانشگاه ها تاکید کرد.

ایلنا: وزیر صنعت، معدن و تجارت حلقه مفقوده میان صنایع و دانشگاه ها را نبود مراکز تحقیقاتی و اتاق فکر عنوان کرد و بر لزوم راه اندازی مراکز مشترک تحقیقاتی میان فولاد سازان و سایر صنعتگران با دانشگاه ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری " ایلنا "، " محمدرضا نعمت زاده " در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم فولاد ۹۲ که در هتل هرمز در حال برگزاری است، با بیان اینکه برای عملیاتی شدن مقالات و پزوهش های علمی نیازمند کاربردی شدن آنها هستیم، بیان داشت: خیلی از مردم و مسئولان به اشتباه می گویند علیرغم تحقیقات و پژوهش های زیاد در کشور چرا این پزوهش ها در صنایع کاربردی نمی شود و هنوز دانش فنی را از خارج کشور وارد می کنیم. در حالی که در کشور نیازمند مرکزی برای کاربردی کردن این مقالات و پزوهش های علمی هستیم.

وی عنوان کرد: حلقه مفقوده میان صنایع و دانشگاه نبود مراکز آرندی یا همان مراکز تحقیقاتی و علمی برای تبدیل مقالات و پزوهش ها به عمل است. هر پژوهش و تحقیق علمی لزوما کاربردی نیست و باید در یک فرایند تحقیقاتی باید این مقالات به عمل تبدیل شود. از این رو صنایعی همچون فولاد می توانند با راه اندازی این مراکز تحقیقاتی در مجموعه های فولاد خود را بی نیاز از وارد دانش فنی از خارج کشور کنتد در عین حالی که تبادل اطلاعات علمی و ارتباطات هم برای استفاده از تجربه سایر فولاد سازان دنیا نیاز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هزینه دانش فنی و مطالعات در صنایع معادل سه الی پنج درصد سرمایه گذاری انجام شده است از این رو صنایع باید به سمت ایجاد مراکز تحقیقاتی و پزوهشی کاربردی در صنایع خود باشند.

وی با بیان اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد مشخص شده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت کنونی فولاد سازان کشور ۲۴ میلیون تن در سال است که تمام این ظرفیت هنوز فعال نشده از این رو طبق برنامه باید سالانه ۲.۵ میلیون تن ظرفیت فولاد سازی در کشور طی ۱۲ سال ایجاد شود.

نعمت زاده تصریح کرد: ظرفیت گندله سازی کشور ۲۲ میلیون تن است که باید این ظرفیت طبق توسعه فولاد سازان در ۱۲ سال آینده به ۶۰ میلیون تن برسد که نیازمند ایجاد ظرفیت ۵ میلیون تنی در هر سال است.

وی با اشاره به اینکه تولید هر تن فولاد مساوی با ۴ تن مواد اولیه است و با توجه به ظرفیت تولید فولاد در کشور راه آهن و جاده اهی مواصلاتی ظرفیت جابه جایی ۲۰۰ میلیون تن مواد واولیه را داشته باشند که ایجاد این ظرفیت حمل و نقلی به تنهایی از عهده وزارت راه و شهرسازی بر نمی آید و صنایع هم باید در این حوزه سرمایه گذاری و هم فکری کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای جلوگیری از صادرات مواد خام و اولیه به کشورهای دیگر، استان هرمزگان به مرکز تولید ۱۰ میلیون تن فولاد و ۱۵ میلیون تن گندله سازی در کشور تبدیل خواهد شد. باید محصولات با کیفیت و به درخواست مشتریان تولید و پس از ان صادر کنیم.

به گفته وی، برای ریل گذاری و ایجاد خطوط جدید ریلی در کشور نیازمند ۱۵۰ هزار تن ریل در کشور هستیم. این ظرفیت در ذوب آهن اصفهان وجود دارد اما باید نورد با مقاطع بلند در کنار ذوب آهن راه اندازی شود تا از واردات ریل از ترکیه بی نیاز شویم. زیرا در زمان کنونی موجب شرمساری است که با ظرفیت های موجود در کشور اقدام به واردات ریل از کشورهای دیگر می کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز