خبرگزاری کار ایران

دبیرکل تراسیکا خبرداد:

همکاری با بندر شهید رجایی در آینده نزدیک بیشتر خواهد شد

دبیرکل کردیدور بین المللی تراسیکا گفت: با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت‌ها و بخش‌های بندر شهید رجایی و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی‌ها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، میرچا چوبراگا در بازدید از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی و نشست مشترک با مدیران ارشد این بندر افزود: اقدام مناسبی برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی پایتخت تجارت دریایی ایران، در کریدور تراسیکا انجام شده است.

وی بیان داشت: تسهیل ترافیک و جابجایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد کرد و گفت: با تلاش‌های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.

ابراهیم ایدنی افزود: بندر شهید رجایی در ماه‌های اخیر همواره شاهد حضور گروه‌های تجاری و سرمایه‌گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در این بندر بوده است.

وی بیان داشت: این بندر 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا ضمن سفر به پایتخت تجارت دریایی ایران، با حضور در بندر شهید رجایی از امکانات و قابلیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی، اسکله‌های 40 گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران و همچنین اراضی پشتیبانی، پروژه‌های سرمایه‌گذاری شامل ترمینال‌های 1 و 2 کانتینری، ترمینال‌های جنرال کارگو (کالاهای متفرقه و عمومی) و بندر نفتی خلیج بازدید و از نزدیک با ظرفیت‌های موجود در این بندر به منظور یافتن نقاط همکاری آشنا شد.

قاره آسیا در سال‌های اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حمل و نقل در این منطقه بیشتر شده و این مساله موجب افزایش همکاری بین دولت‌ها بویژه برای ایجاد کریدورهای بین المللی و عملیاتی کردن آنها شده است.

در حال حاضر چهار کریدور مهم بین المللی از قزاقستان می‌گذرند که چین را به اروپا وصل می‌کنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است ؛ کریدوری بین المللی که آسیا را به اروپا متصل می‌کند و به عنوان 'راه ابریشم جدید' شناخته می‌شود  هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل ونقل در طول این کریدور است.

این کریدور از اهمیت بین المللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است.

اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد.

ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

بنابراین عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال-جنوب ، شرق-غرب، شبکه بزرگراه‌های آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، مسیرهای این کریدور توسعه یافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از اقتصادی‌ترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار می رود، به مسیرهای یاد شده اضافه می‌شود که قطعا منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمده‌ای را متوجه کشورهای منطقه خواهد کرد.

ایران تنها مسیر جاده‌ای برای کریدور مزبور به شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است.

به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

کد خبر : ۴۰۶۰۶۱