خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

نباید با وجود امکانات متعدد بهانه ای برای تولید داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۴۳۸۳۷۱

محمود حجتی اظهار داشت:اجداد ما هزاران سال در طول تاریخ در همین آب و خاک زندگی کرده اند؛ مردم این مرز و بوم با فکر و تلاش خود محصولات کشاورزی را در طول تاریخ تولید کرده و روی پای خود ایستاده اند و امروز ما نباید با وجود امکانات متعدد بهانه ای برای تولید داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، محمود حجتی صبح امروز در سی و هفتمین سمینار حفظ نباتات کشور که در بندرعباس برگزار شد، با اشاره به اینکه با وجود همه محدودیت ها شاهد رشد تولید محصولات کشاورزی در کشور هستیم، افزود: رشد تولیدات کشاورزی در سال گذشته ۵.۴ درصد بوده که این رقم موجب  رشد کلی کشور شد و در سطح ملی آثار زیادی داشت و ثروت و درآمد سالیانه آحاد مردم را افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: تراز تولید گندم در کشور به ۱.۵ میلیون تن بیش از مرز خودکفایی رسیده است در حالی که میزان بارش باران در کشور بیشتر نشده و این نشان می دهد که هرکاری را که بخواهیم و برای آن تلاش کنیم انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد:اگر درست به این مورد توجه نکنیم آثار زیان باری برای سلامت جامعه و درآمد کشاورزان خواهد داشت و این موضوع باید با دقت ویژه مورد توجه قرار گیرد. 

حجتی با بیان اینکه در بخش کشاورزی در سال ۹۴ با افزایش تولید و رشد روبه‌رو بودیم که باعث رشد تولید در کشور شد، اذعان داشت: این افزایش تولید سبب افزایش درآمد کشاورزان و آحاد مختلف جامعه شده است و تمامی این موفقیت‌ها علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و تنگناها انجام شده است.

محمود حجتی در ادامه بیان داشت:اجداد ما هزاران سال در طول تاریخ در همین آب و خاک زندگی کرده اند؛ مردم این مرز و بوم با فکر و تلاش خود محصولات کشاورزی را در طول تاریخ تولید کرده و روی پای خود ایستاده اند؛ امروز ما نباید با وجود امکانات متعدد بهانه برای تولید داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه باید به این سمت برویم که سم بدون نسخه و روش چگونگی مصرف با ابزار متناسب با دانش روز جایی مصرف نشود، خاطرنشان کرد:باید هر محصولی در هر جای کشور زمانی که خریداری می شود با بارکد روی آن قابل رهگیری باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:هیچ سم بدون شناسنامه و پروانه نباید در هیچ جای کشور یافت شود و همچنین ترتیبی اتخاد شود که هر سم قابل قبول، کم خطر و قابل مصرف در دنیا شناسایی شود تا جامعه مصرف کننده ما به آن دسترسی داشته باشد و مانع از استفاده سم های پر خطر شویم.

حجتی با اشاره به اینکه باید سازماندهی محصولات ارگانیک را داشته باشیم و همه تلاش کنیم تا هرچه زودتر این مباحث عملیاتی شود، اظهار کرد:علاوه بر سلامت باید به تحریک تقاضا و بازاریابی محصولات ارگانیک بپردازیم تا از بازارهایی که در حال گسترش است، محروم نشویم.

وی اضافه کرد:خاک مرغوب و ارزشمندی در کشور وجود دارد؛ باید بیشتر در حفظ و نگه داری این خاک کوشش کنیم و نادیده گرفتن ارزش خاک امروز به این معنی است که اساس تولید خود را آب محور قرار داده ایم در حالی که باید اساس تولید را خاک محور کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ردیف های بخش کشاورزی در بودجه سال آینده چند صد درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: در زمینه سیستم های نوین آبیاری دولت توجه ویژه ای با افزایش بودجه داشته است و نیاز است به شکلی کار کنیم که بازده مطلوبی داشته باشیم.

حجتی خواستار افزایش بهره وری آب در تولید محصولات کشاورزی شد و گفت:باید تلاش کنیم با کمترین میزان مصرف آب، بیشترین محصول با کیفیت مناسب تولید شود که این امر در قالب تولیدات گلخانه ای امکان پذیر است.

وی افزود:می توانیم آب خیلی کمتری از امروز مصرف کنیم و محصول بسیار بیشتر و بهتری را تولید کنیم و سهم آب را در محصول نهایی کاهش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت های مغفول بسیاری وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: پرورش ماهی در قفس را ۲۰۰ هزار تن در برنامه پنج ساله قرار داده ایم و پیش بینی ظرفیت تا دو میلیون تن شده است که معادل کل صید و آبزی پروری کشور ظرفیت آن خواهد بود.

حجتی در پایان تاکید کرد:به جای رشد کشند قرمز در دریا می توان به شکلی کار کنیم که جلبک تولید شود که در استفاده دام و دیگر موارد کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز