خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد:

بازگشت 22 هزار میلیارد ریال از اموال درگیر در محاکم قضایی/ مناطق آزاد، نقشی در قاچاق کالا ندارند

asdasd
کد خبر : ۴۷۱۲۷۶

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: 22 هزار میلیارد ریال از اموال سازمان منطقه آزاد قشم که در دولت گذشته به طرق مختلف و غیرقانونی به اشخاص واگذار شده بود، به اموال این سازمان پیوست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قشم، حمیدرضا مومنی در نشست با اصحاب رسانه استان هرمزگان بیان کرد: 41 پرونده مسئله دار سازمان منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار گرفته و تا پایان بهمن 95، حدود دو هزار و 500 هکتار از اراضی این سازمان، بازپسگیری شده است.

وی با تقدیر از دستگاه قضایی شهرستان، استان و دادگاه های تجدید نظر، افزود: ارزش ریالی تمامی زمین های تصرف شده، بالغ بر 30 هزار میلیارد برآورد می شود و امیدواریم شعبه رفع تصرف اراضی تلاش می کند؛ نه یک سانتیمتر از زمین مردم گرفته شود و نه یک میلیمتر از بیت المال از دست دولت بیرون آید.

تعیین تکلیف پروژه پل خلیج فارس تا تیر96

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم، همچنین احداث شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس (پل خلیج فارس) را یکی از نیازهای اساسی جزیره برشمرد و اضافه کرد: برخی کارشکنی ها، تصمیم گیری برای ادامه اجرای این پروژه را به تاخیر انداخت؛ اما با رایزنی های انجام شده، امیدواریم تا تیرماه 96، این پروژه تعیین تکلیف شود.

وی در تشریح اقدامات انجام شده به منظور پیشرفت فیزیکی پل خلیج فارس، گفت: برای اجرای این پروژه تاکنون دو هزار و 300 میلیارد ریال هزینه شده و شش کیسون (پایه پل) نیز آماده غرق شدن در آب است.

مومنی، از مذاکره به منظور تامین فاینانس این پروژه خبر داد و افزود: شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس، شامل 86 کیلومتر اتوبان، 92 کیلومتر راه آهن و احداث یک بندر است و برای اتمام این پروژه، حدود یک میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

اجرای پل خلیج فارس در راستای تحقق عینی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است

وی همچنین از آمادگی سرمایه گذاران و فاینانسورهای این پروژه عظیم خبر دادو افزود: در صورت اعطای تضامین لازم از سوی دولت، می توان اجرای این پروژه را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و همچنین ارتباط شاهراه جنوب به شمال شروع کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود از توسعه اسکله های مسافربری قشم سخن گفت واضافه کرد: عملیات اجرایی احداث اسکله «فجر» در زمینی به مساحت 22 هزار متر مربع در دو طبقه از سال 96 توسط سرمایه گذار آغاز خواهد شد.

قشم، تشنه ترمینال مناسب دریایی

وی بر نیاز قشم به ترمینال دریایی مناسب تاکید کرد و ادامه داد: هم اکنون 93 درصد از ورودی های مسافر به قشم از راه دریاست و توسعه، تجهیز و کیفی سازی ورودی های مسافر در اسکله ها ضروری است.

مومنی، همچنین از راه اندازی خط مسافری قشم به خصب به صورت هفتگی خبرداد و افزود: از ابتدای سال 96، امکان حمل خودرو با مسافر نیز از طریق همین خط دریایی فراهم می شود.

وی با بیان راه اندازی خط دریایی کشتی کروز اعلام کرد: این خط بین دبی- خصب- قشم و کیش فعالیت می کند و فعلا خط قشم به کیش و بالعکس آن در جریان است.

مناطق آزاد، نقشی در قاچاق کالا ندارند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود، با رد مساله قاچاق در مناطق آزاد، گفت: برخی افراد که مساله «قاچاق» در مناطق آزاد را مطرح می کنند، اساسا درک درستی از قوانین کشور ندارند.

وی در تشریح مبحث قاچاق اظهار کرد: طبق قانون، ورود تمامی کالاها بجز کالاهای ممنوعه به مناطق آزاد، مجاز است؛ اما ورود آن ها به سرزمین اصلی است باید توسط گمرک ایران و نیروی انتظامی بررسی شود و مناطق آزاد هیچگونه مسئولیتی در ورود کالا به سرزمین اصلی ندارند.

رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم، ادامه داد: کالاهای وارده به مناطق آزاد، یا درون منطقه مصرف می شوند،یا فرآوری شده و به آن ها ارزش افزوده اضافه می شود و یا به سرزمین اصلی ارسال می شوند که مناطق آزاد تنها وظیفه ورود کالای خارجی به محدوده منطقه و صادرات کالاهای داخلی را بر عهده دارند.

وی مخالفت با فلسفه «قاچاق» را رکن اساسی منطقه آزاد قشم دانست و اضافه کرد: در سال های اخیر نیز تلاش شده با ایجاد فرصت های مختلف شغلی، علاوه بر ایجاد جایگزین هایی شغلی برای خروج غیرقانونی کالا به سرزمین اصلی، وظایف و اهداف اصلی مناطق آزاد را پیاده سازی کنیم.

ظرفیت اعلام شده قاچاق کالا از قشم با واقعیت بسیار فاصله دارد

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم، با غیرقابل باورخواندن آمارهای کذب در خصوص قاچاق کالا از مناطق آزاد کشور، گفت: برخی منابع، ورود کالای قاچاق از مناطق آزاد را 15 میلیون تُن برآورد می کنند و اعلام می دارند سهم قشم از این مقدار حدود 30 درصد است.

وی در تشریح این استدلال، بیان کرد: در این صورت باید سالانه پنج میلیون تن کالا از قشم به داخل کشور وارد شود و این بدین معنیست که از خود قشم تا شاخ آفریقا در تمامی طول سال باید لنج و کشتی به صف باشند؛ حال اینکه ظرفیت بنادر ما اجازه این همه تخلیه و بارگیری را ندارد.

مومنی با تاکید بر توقف موتور قاچاق و حرکت به سمت صادرات اعلام کرد: باید این نکته را مد نظر داشت که داد و ستد کالای قشم از 500 سال پیش از کشورهایی چون چین و هند به جزیره برقرار بوده و ما در حال انتقال تکنولوژی، ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی برای تولید و صادرات در این بخش هستیم.

وجود 16 هزار کسبه، اجازه نمی دهد برای جلوگیری از واردات، بحران آفرینی کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ورود کالاهای چینی را غیرقابل انکار دانست و افزود: وجود 16 هزار کسبه و 12 هزار واحد تجاری، اجازه نمی دهد که برای جلوگیری از واردات، بحران آفرینی کنیم و اشتغال منطقه را تحت تاثیر قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: تولید پوشاک، یکی از ساده ترین فناوری ها را دارد و هم اکنون چهار واحد تولید پوشاک در قشم راه اندازی شده و در راستای کمک به تولید پوشاک در جزیره با چینی ها هم مذاکراتی انجام شده تا از تکنولوژی آنها برای پرکردن خلاها استفاده کنیم؛ در غیر اینصورت نیز تا دو- سه سال آینده خودمان این مهم را به نتیجه خواهیم رساند.

وی گفت: هم اینک یکی از برندهای لوازم خانگی مجوز تولید 12 محصول در قشم را دریافت کرده و ما قصد داریم از مزیت ارزش افزوده، برای اشتغالزایی و صادرات محصول استفاده کنیم.

مومنی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد قشم بیش از 30 درصد ماموریت محوله در خصوص اقتصاد مقاومتی را به انجام رسانده و در این راه پیشگام است.

مزیت های مختلف جزیره، متوازن توزیع می شوند

وی از توزیع مزیت های مختلف صنعتی، تجاری، نفت و انرژی، صنعت، شیلات و کشاورزی در بخش های مختلف جزیره در راستای توسعه متوازن جزیره سخن گفت و از تبدیل شدن روستای «رَمکان» به قطب لوازم خانگی جزیره خبر داد.

به گفته وی، غرب جزیره با همت مردم بومی قشم، در حوزه ماهی و میگو پیشرفت های قابل ملاحظه ای را داشته و هم اینک در هر هکتار مزرعه پرورش میگو، هشت تُن یعنی دو برابر میانگین تولید کشور، میگو تولید می شود و قرار است در بخش تولید متراکم، این مقدار تا 12 تُن نیز افزایش یابد.

مومنی، همچنین از افزایش تعداد واحدهای صنعتی از 97 به 150 واحد صنعتی فعال به عنوان یکی دیگر از نمون های رونق صنعت در قشم نام برد و اضافه کرد: در سال آتی نیز 15 واحد صنعتی به این تعداد، افزوده می شود.

وی از ساخت و طراحی طلا و جواهر، توسعه تولید پوشاک، طرح توسعه سیمان قشم و صادرات دخانیات به عنوان برنامه های تولیدمحور با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و صادرات نام برد.

قرار دادن فرماندار در پست معاونت سیاسی منطقه آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قانون، فصل الخطاب است و مرجع رفع اختلاف بین نهادها وزارت کشور است و برای حل مشکل دوگانگی مدیریت در قشم، با معاونت حقوقی رییس جمهور مکاتباتی انجام شده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان قشم، سه شهرداری وجود دارد و ارتباط سازمان منطقه آزاد قشم با شهرداری های درگهان و سوزا خوب است؛ اما برخی ها دنبال تفاهم نیستند و باید این شیوه اصلاح شود.

مومنی تصریح کرد: همه باید برای خدمت به مردم آماده باشیم؛ چرا که زمان برای آزمون و خطا کردن وجود ندارد و نباید منافع ملی و منابع را با کارشکنی ها و سوء تفاهم های شخصی خدشه دار کرد.

وی بیان کرد: با همدلی خوبی که با مجموعه فرمانداری شده، راهکارهای متفاوتی برای مشکلات شهرستان در طول هفته اندیشیده می شود و برای حل آنها اقدامات متقابلی انجام می شود؛ اما پیشنهاد این سازمان برای پایان دوگانگی های قانونی، قرار دادن فرماندار به عنوان معاون سیاسی سازمان منطقه آزاد است.

سفر به قشم باید ارزان شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود از گران بودن سفر به قشم به عنوان یکی از مشکلات ورود گردشگران به جزیره نام برد و افزود: بلیت های سفر هوایی به قشم، گاهی به پنج میلیون ریال می رسد که این میزان در برخی روزها تا 10 برابر هزینه های رفت و آمد به کیش است و باید در این راستا اقدام شود.

وی  ادامه داد: جلسات مختلفی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برخی صندوق ها برگزار شده تا با انعقاد قراردادهایی، چند واگن از مقصد تهران به بندرعباس و بالعکس به همراه سفر با لندینگ کرافت با خودرو به قشم و خرید یک ایرلاین و لیزینگ هواپیماهای مورد نیاز انجام شود.

مومنی تشریح کرد: سال 96، ایرلاین مختص قشم با هدف کمک به ناوگان هوایی جزیره با مبادی و مقاصد قشم به ناوگان هوایی افزوده می شود و امید می رود که با کاهش قیمت های بلیت هواپیما، اقتصاد گردشگر محور ارزان و باکیفیت در جزیره رونق بگیرد.

آبرسانی به تمام روستاهای قشم تا نیمسال اول 96

وی در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه بیان داشت: در ابتدای دولت یازدهم، تنها سه شهر و روستا از آب لوله کشی بهره مند بودند که این تعدا هم اکنون به 44 روستا افزایش یافته و تا نیمسال نخست سال آتی، تمامی روستاهای قشم از آب آشامیدنی لوله کشی بهره مند خواهند شد.

ریس هیات مدیره سازمان منطق آزاد قشم، از تحولات گسترده بخش بهداشت و درمان با احداث بیمارستان پیامبر اعظم (ص) و تجهیز بیمارستای «جیجیان» در غرب جزیره سخن گفت و از رایزنی برای ایجاد بخش های مختلف درمانی در این بیمارستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد.

وی از  مجوز احداث چهار پتروشیمی با تامین سوخت 25 تا 35 میلیون متر مکعب خبرداد و گفت: مذاکره با سه کشور از جمله چین، روسیه و ترکیه به منظور اجرای پروژه تولید فولاد در قشم با ظرفیت سه و دو دهم میلون تن در سال انجام شده و کشور ترک در این موضوع تا تولید پنج میلیون تن تمایل دارد.

مومنی، احداث نخستین بنکرینگ (مجتمع سوخت رسانی به کشتی ها) کشور در قشم با ظرفیت 700 هزار تن تا پایان برنامه ششم توسعه را نقطه عطفی در تاریخ نفتی کشور دانست و افزود: با ایجاد کنسرسیومی، ذخیره سازی شش میلیون بشکه فراورده های نفتی در حال انجام است که سه میلیون بشکه از ان با 90 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

وی احداث دو نیروگاه 500 و هزار متر مکعبی آب با تولید 75 مگاوات برق را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تولید آب و برق در جزیره نام برد و اعلام کرد:انتقال مازاد تولید به سرزمین اصلی به عنوان گامی در راستای صادرات و تولید ملی انجام می شود.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم از سهم 84 هزار تنی تولید ماهی در قفس قشم از مجموعه 200 هزار تنی تولید این محصول در کشور گفت و افزود: با همت مردم و بومیان قشم، هم اکنون برای تولید 22 هزار تن ماهی در 14 قفس قرارداد منعقد شده و فن آوری این محصول از پیشرفته ترین کشور جهان در این زمینه یعنی کشور نروژ تامین شده است.

وی حوزه شیلات را یکی از درخشانترین حوزه های قشم در سال 96 دانست و تاکید کرد: هم اکنون از تولید خوراک آبزیان، بچه ماهی، لارو ماهی، لارو میگو و حمل و بسته بندی و بازاریابی و سردخانه، همگی در یک زنجیره ارزش افزوده در قشم انجام می شود.

مومنی در پایان گفت: در بخش کشاورزی نیز دنبال احیای کشاورزی با احداث 270 هکتار گلخانه با تولید خیار، بادمجان، گوجه، توت فرنگی و فلفل هستیم تا به تولیدکننده و صادرکننده این محصولات در منطقه تبدیل شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز