خبرگزاری کار ایران

بیانیه حزب اسلامی کار به مناسبت روز جهانی کارگر

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۳۰۷

جامعه کارگری ایران در حالی از وجود مشاغل پایدار و دریافت حقوق مکفی محروم شده که مدعیان اداره و مدیریت جامعه در ۸ سال گذشته نتوانستند پاسخگوی مطالبات و حتی اجرای تعهدات خود باشند.

حزب اسلامی کار بیانیه‌ای به مناسب به مناسبت روز جهانی کارگر صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این بیانیه آمده است:

دراین سال های اخیر بسیاری از فرزندان رشید این مرز و بوم و جامعه کارگری به دلیل فشارسنگین اقتصادی وتورم ناشی از عملکرد ضعیف متولیان امور ازادامه تحصیل باز مانده اند. برخی ازآنان درنیمه راه تحصیل به دلیل عدم توان سرپرست خانواردرتامین نیازهای تحصیلی و هزینه های مترتب برآن، علم اندوزی را رها کرده اند و راه به سوی مشاغل کاذب و گوشه نشینی برده اند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تغییر ماهیت روابط اقتصادی دریک سده گذشته روابط کارگروکارفرما نیز دچار دگرگونی های زیربنایی شد. اشکال مختلف استثمار و بهره کشی و بی توجهی به جامعه کارگری از سوی کارفرماها و حکومت های وابسته به نظام سرمایه داری سال هاست که دچار دگردیسی شده است. امروز نیروی کاراهرم و شاکله اصلی روند وفرآیندتوسعه محسوب می شود. منافع طبقه کارگر به گونه ای شگفت آور با منافع کارفرمایان و حکومت ها گره خورده است چرا که درقرن بیستم مبنای قدرت از نظامی یا قدرت سخت به قدرت اقتصادی و دانش فنی یا قدرت نرم تغییر ماهیت داد. درسایه این دگردیسی اجتماعی و اقتصادی رفتارهای خشن و توأم با قوای قهریه با جامعه کارگری به رفتاری مودبانه گفتگو محور تغییر شکل داده است. امروزه کارفرمایان و مدیران ارشد بنگاه ها و کارتل های بزرگ اقتصادی به خوبی می دانند که اساس و بن مایه رشد و بهره وری و نیزافزایش ارزش افزوده در واحدهای تحت مدیریتشان جز در سایه گفتگو محوری و تامین منافع حداقلی جامعه کارگری قابل حصول و دست یافتن نیست. جامعه کارگری نیز به یک خود آگاهی دست یافته است؛ همگرایی و هم اندیشی کارگران در اقصی نقاط جهان با هر دین و مذهب، قومیت و نژاد و آب و خاک راه برون رفت ازاستثمار و بهره کشی مدرن است. از سوی دیگرکارگران قرن بیستم و به طریق اولی فعالان جامعه کارگری درقرن جاری به خوبی دریافته اند که کارفرمایان نیز در اندیشه بقای سرمایه انباشته ونیز افزایش ارزش افزوده خویش اند بنابراین تشکل ها، کنفدراسیون ها و احزاب کارگری دست تعامل به سوی کارفرمایان دراز می‌کنند و پشت یک میز به سنجش و تضمین منافع جمعی می نشینند. این همه درحالی است که متاسفانه در کشور ما به رغم آنکه جامعه کارگری درطول دوران پیروزی انقلاب وپس ازآن درزمان دفاع مقدس ودوران سازندگی همواره یار و یاور نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند وازآرمان ها وبرنامه های توسعه ای حمایت کرده اند اما اکنون با توجه به اجرای برنامه های تعدیل اقتصادی در زمره آسیب پذیرترین طبقه اقتصادی و اجتماعی قرار دارند. خوب به یاد داریم که جامعه کارگری وکارگران انقلابی ایران در ماه های پایانی رژیم پهلوی با اعتصابات بزرگ درصنعت نفت چه ضربه مهلکی به پیکره رژیم گذشته زدند وهمان کارگران دردوران جنگ تحمیلی با حضور در میادین جنگی و سازندگی و اداره موسسات نفتی که تحت شدیدترین بمباران های رژیم بعثی بود سهم بسزایی دراداره کردن جامعه داشتند.

جامعه کارگری کارگر در دوران سازندگی و پس از آن نیز با نهایت اقتداروازجان گذشتگی خودبه آبادانی ایران همت گمارد اما متاسفانه امروز اندک موقعیت ناچیز اقتصادی واجتماعی خود را درسایه نابرابری های اجتماعی ازدست می دهد. درسال های اخیر و به خصوص درسایه اجرای نادرست و نابسامان فازنخست هدفمندی یارانه ها کارگران شریف و زحمتکش ایران چشم به سبدکالا و یارانه نقدی دوخته اند. در برخی خانوارهای کارگری ایران دریافت سبد کالا و یارانه نقدی به شاهرگ معیشت آنها تبدیل شده است. کسانی که باید جامعه انسانی را به زعم معمارکبیرانقلاب حضرت امام خمینی(ره) مدیریت کنند امروز نگران موقعیت خود هستندوحتی ازمدیریت واداره خانواده خود هم عاجز وناتوان شده اند. این درحالی است که هرروز و شاید هرلحظه برتعداد خانوارهای کارگری ناتوان از جبران افزایش قیمت ها و افزایش تورم افزوده می شود.

متاسفانه دولت دهم درپناه همیاری مجلس هشتم و نهم چنان جامعه کارگری دچار تلاطم های اقتصادی کرد که امروز و به رغم تلاش های گسترده، کارگران هنوزنتوانسته اندازسایه سنگین وآوار نابسامان افزایش بهای کالاهای اساسی کمر راست کنند و به سازندگی مرزوبوم خود بنشینند. افزایش تعداد بیکاران وتعطیلی انبوهی ازکارخانه ها وکارگاههای تولیدی وبه تبع آن افزایش تعداد بیکاران موجب شده است همان اندک رمق خانوارهای کارگری نیزگرفته شود. نکته حائزاهمیت آن است که بخش اعظمی از بیکاران موجود درجامعه ایرانی تحت سرپرستی پدران ومادران کارگرقراردارند. این همه درحالی است که حکومت اسلامی بر اساس قوانین شرع مقدس و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موظف به تامین شغل و معاش برای آنان است. از سوی دیگرعدم پرداخت مقرری بیکاری ازیک سو وپرداخت میلیاردها تومان یارانه نقدی به خانوارهای غیرنیازمند ازسوی دیگر موجب رنجش افزون تربیکاران وخانواده های محروم ومستضعف جامعه شده است.

جامعه کارگری ایران در حالی از وجود مشاغل پایدار و دریافت حقوق مکفی محروم شده که مدعیان اداره و مدیریت جامعه در ۸ سال گذشته نتوانستند پاسخگوی مطالبات و حتی اجرای تعهدات خود باشند.

آنانی که آن روزها ادعای اداره جامعه جهانی را داشتند امروز باید پاسخگوی این ناهنجاری ها و نابسامانی های جامعه کارگری باشند.

دراین سال های اخیر بسیاری از فرزندان رشید این مرز و بوم و جامعه کارگری به دلیل فشارسنگین اقتصادی وتورم ناشی از عملکرد ضعیف متولیان امور ازادامه تحصیل باز مانده اند. برخی ازآنان درنیمه راه تحصیل به دلیل عدم توان سرپرست خانواردرتامین نیازهای تحصیلی و هزینه های مترتب برآن، علم اندوزی را رها کرده اند و راه به سوی مشاغل کاذب و گوشه نشینی برده اند.

از سوی دیگر افزایش هزینه های درمان و سیستم ناتوان درمانی کشور اندوه خانواده های جامعه کارگری را دو چندان کرده است. پرداخت هزینه های بستری و جراحی ازیک سو و ازکار افتادگی و یا اخراج پس از عمل های سنگین جراحی و ناتوانی درتامین هزینه های دارویی وبهداشتی از سوی دیگر عرصه را برجامعه کارگری تنگ کرده است. اما این، همه آنچه برجامعه کارگری می رود نیست. عدم رعایت موازین بهداشت محیط کاروایمنی درمشاغل، نا امیدی نسبت به تامین نیازهای بازنشستگان کارگری، دستمزدهای پایین و عدم تناسب آنها با میزان تورم درجامعه، قراردادهای سفید امضاء و کوتاه مدت، نداشتن آموزش حرفه ای و حین کار و بسیاری دیگر از معضلات پیش رو، جامعه کارگری را امیدوار به تدبیر و امید دولت یازدهم کرده است.

کارگران ایران چشم انتظارتحول درنظام های اقتصادی و اجتماعی هستند. آنها منتظرند تا دولت جدید هم و غم خود را ابتدا معطوف به کنترل تورم و سپس جان بخشیدن دوباره به عرصه تولید کند.

جامعه کارگری به خوبی می داند تا کارفرما و صاحبان صنایع انگیزه و امکان تحرک و رونق تولید را نداشته باشند منافع آنان نیز قابل تامین نخواهد بود. این درک و از خود گذشتگی و تعامل را در تعیین دستمزدهای سال جاری و نحوه تعامل و هم اندیشی نمایندگان جامعه کارگری با کارفرمایان و دولت شاهد بودیم.

بنابراین کارگران ایران در سال ۹۳ آمادگی خود را برای حرکت به سوی تولید ملی و اشتغال پایدار اعلام می کردند. حزب اسلامی کار نیز همچوی گذشته بر این باور است که صیانت از حقوق کارگران و توجه به تولید ملی و ایجاد اشتغال پایدار است که امکان رفع معضلات و تنگناهای اقتصادی کشور را فراهم می کند. بنابراین ضمن تبریک روز جهانی کارگر اعلام می دارد که در این مسیر پر فراز و نشیب همراه و همیار کارگران وکارفرمایان خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز