خبرگزاری کار ایران

کارگردان لهستانی حاضر در جشنواره تئاتر همدان:

نمایش‌هایی را دیدم و مشتاق شدم با ایران آشنا شوم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۷۱

کارگردان لهستانی که در جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان نمایش «جوجه اردک زشت» را اجرا می‌کند، گفت: قبلا نمایش‌های ایرانی را دیده بودم و خیلی مشتاق شدم با ایران مردم و سیستم تئاترش آشنا شوم.

ایلنا: کارگردان لهستانی که در جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان نمایش «جوجه اردک زشت» را اجرا می‌کند، ‌ گفت: قبلا نمایش‌های ایرانی را دیده بودم و خیلی مشتاق شدم با ایران مردم و سیستم تئاترش آشنا شوم.

به گزارش ایلنا، امیلیا بتلجسکا ادامه داد: حساسیت و نوع نگاه هنرمندان ایران به تئا‌تر برایم جالب است، حساسیت‌های هنرمندان ایران و لهستان تقریبا شبیه یکدیگر است.

بتلجسکا که سال‌هاست عضو کمپانی «دنیای جادویی» در لهستان است درباره شیوه فعالیت هنرمندان در این کمپانی توضیح داد: این کمپانی ۶۵ سال است که فعالیت می‌کند؛ در این کمپانی همه فعالیت‌های نمایشی مانند طراحی صحنه‌، ساخت موسیقی‌، هماهنگی گروه و… را انجام می‌دهیم، ضمن اینکه انواع شیوه‌های نمایشی مانند تئا‌تر سایه‌، عروسکی ماریونت‌، نخی‌، ماسک، ‌ نمایش فیلم‌، پرفورمنس و… در کمپانی‌ ما انجام می‌شود.

این کارگردان تئا‌تر ادامه داد: در طول یک سال بین چهار تا پنج نمایش برای کودکان سه تا هفت سال اجرا می‌کنیم و هر سال دو کارگاه آموزشی برای تئا‌تر کودک داریم.

بتلجسکا درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط این کمپانی توضیح داد: گاهی از بیرون کمپانی برای برگزاری کارگاه دعوت می‌شویم و‌گاه خودمان به نقاط روستایی می‌رویم و در آنجا کارگاه برپا می‌کنیم.

کارگردان نمایشی «جوجه اردک زشت» توضیحاتی درباره این نمایش ارائه کرد و افزود: این پروژه از طرف وزارت فرهنگ و هنر لهستان به ما پیشنهاد شد؛ در این نمایش یک داستان قدیمی را با یک موسیقی مدرن تلفیق می‌کنیم که کار بسیار دشواری است چون باید با استفاده از ابزاری ساده مانند پارچه‌، مفاهیم و احساسات را به تماشاگران کودک منتقل کنیم.

این کارگردان لهستانی تئا‌تر که در اجرای نمایش‌اش کاملاً در تخیل تماشاگران تاکید دارد، ‌گفت: روی صحنه با استفاده از ابزارهای ساده، ‌ اشیایی خلق می‌کنیم و تماشاگران درباره آن اشیا با هم بحثو گفت‌وگو می‌کنند. در واقع هر تماشاگر با تخیل خودش اشیاءی را که روی صحنه ساخته می‌شود‌، تخیل می‌کند؛ تفاوت تخیلات و تصورات تماشاگران برایمان خیلی جالب است وحالا خیلی دوست داریم بدانیم واکنش تماشاگران همدانی چیست.

وی در پایان درباره جایگاه تئا‌تر کودک و نوجوان و حمایت دولت از این گونه نمایشی در لهستان توضیح داد: ۲۰ سال پیش دولت گفت دیگر نمی‌تواند از گروه‌های تئا‌تر کودک حمایت کند و گروه‌ها خصوصی شدند؛ امروزه آموزش تئا‌تر در مدارس لهستان به شکل خصوصی انجام می‌شود؛ اما در دیگر کشورهای اروپایی، دولت به گروه‌ها بودجه می‌دهد و بچه‌ها در طول سال در مدرسه فعالیت تئاتری دارند.

نمایشی «جوجه اردک زشت» امروز ۲۸ مهرماه در جشنواره ئا‌تر کودک و نوجوان همدان به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز