خبرگزاری کار ایران

اجرایی نشدن قانون سه درصدی استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی استان همدان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۸۲

شورای اسلامی همدان برای تسهیل تخفیفات مصوب به معلولین آمادگی لازم را دارد.

ایلنا: رضا میرزایی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان در نشست اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر به ابتکار با نمایندگان جامعه معلولان همدان که در صحن علنی شورا برگزار شد، با تاکید بر تحقق مطالبات توانیابان، گفت: برگزاری اینگونه تعاملات شورای اسلامی شهر، با تشکل‌های مردمی در رشد و توسعه کلان‌شهر همدان نقش مهمی در آیند ایفا می کند.

به گزارش ایلنا، وی اضافه کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بیش از هر زمان در سال حماسه سیاسی و اقتصادی و به ویژه در دولت تدبیر و امید نیازمند روحیه بسیجی در بین مسئولان و تعامل با مردم در راستای تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی و افزایش اقتدار کشور در جهان هستیم.

میرزایی به پیروزی‌های اخیر کشورمان در عرصه‌های سیاسی و ورزشی و همچنین انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری و چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اشاره و نقش احزاب، مردم و تشکل‌های مردمی به ویژه تشکل جامعه معلولان استان همدان را در خلق این حماسه سیاسی حائز اهمیت دانست.

وی در ادامه ضمن ابراز تأسف از اجرایی نشدن برخی قوانین جامعه معلولان از سوی دستگاه‌های مرتبط بر لزوم اجرایی شدن مطالبات بر حق معلولان تأکید کرد و با اشاره به تشکیل کمیته مناسب‌سازی با محوریت سازمان بهزیستی و ریاست آن در استان از سوی استاندار همدان گفت: متأسفانه با وجود پیگیری‌های این سازمان و معلولان تاکنون بسیاری از دستگاه‌ها نسبت به اجرایی نشدن قوانین مربوط به حمایت از معلولان در سطح استان بی‌تفاوت هستند و بعضاً اینگونه کم‌کاری‌ها مشکلاتی را برای جامعه هدف در تردد درون شهری به وجود آورده است.

وی اجرایی نشدن قانون سه درصدی استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی استان، عدم حمایت دولت از تحصیل رایگان توانیابان و کمک به ازدواج معلولان را از جمله دغدغه‌های این قشر برشمرد و خواستار توجه ویژه مسئولان در این زمینه‌ها شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان نیز نسبت به کم‌کاری‌های مسئولان استان همدان در خصوص جامعه هدف گلایه‌های زیادی داشت و ضمن انتقاد نسبت به وضعیت مناسب‌سازی در دستگاه‌های دولتی، معابر شهری، ساختمان‌های تجاری افزود: متأسفانه این موضوع از زیر ذره‌بین مسئولان شهر همدان در رفته است.

ابراهیم مولوی که خود این مشکلات را از نزدیک لمس کرده است، خواستار نظارت بیشتر و برخورد شدید با مجموعه‌های متخلف در این رابطه شد.

این عضو شورای شهر تهیه مسکن را از جمله مشکلات معلولان استان همدان برشمرد و از آمادگی این شورا برای تسهیل تخفیفات مصوب به این قشر از سوی شورا خبر داد.

عضو پارلمان شهری همدان نیز در خصوص طرح مشکلات مناسب‌سازی در فضای شهری خواستار تعیین بازه زمانی مشخص در رینگ اول شهر از سوی شورا و شهرداری شد.

محمدرضا الیاسی توجه ویژه مسئولان نسبت به رعایت قوانین مربوط به ترددهای معلولان و اجرای قوانین حمایتی در ساخت و سازهای شهری و نظارت ویژه شهرداری و سازمان نظام مهندسی در این زمینه به ویژه هنگام صدور پروانه پایان کار ساختمانی را خواستار شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان نیز ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان در راستای افزایش رفاه بیشتر جامعه هدف، خواستار تعامل بیشتر مسئولان استان به ویژه اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان با این سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان بهزیستی در راستای حل موانع و مشکلات این قشر شد.

اکبر سوری افزود: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ۱۰ درصد مردم جهان به نوعی معلول هستند که از این تعداد دو و چهار دهم درصد این آمار از درجه شدید و متوسط هستند.

سوری اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۷۶ هزار معلول در استان همدان وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۰ هزار معلول جسمی و حرکتی بوده که نیازمند مناسب‌سازی، اشتغال، مسکن و ازدواج هستند.

این مقام مسئول به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های معلولان استان همدان در عرصه‌های مختلف در اجتماع اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولان دستگاه‌های متولی از ابتکارات و ارائه طرح‌ها و پیشنهادات جامعه معلولان و تشکل‌ها و نخبگان متفکر استان استقبال کرده و مهمترین طرح‌های پیشنهادی را پس از بررسی و انتخاب برای اجرا و واگذاری طرح‌ها به تشکل‌ها در زمینه‌های مختلف مدیریت شهری بسپارند تا با این اقدام در آینده شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات معلولیت در استان بود.

وی از آمادگی تشکل‌های زیر پوشش این سازمان به ویژه جامعه معلولان همدان در ارائه طرح‌های مناسب توسعه کلان‌شهر همدان و حضور جدی معلولان در توسعه شهر و واگذاری بخشی از امور به تشکل‌های معلولان در راستای کاهش تصدی‌گری دولت خبر داد.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان استان همدان ابراز امیدواری کرد گام‌های مؤثر و عملی در جهت پیگیری مشکلات معلولان از جمله اشتغال، مسکن، مناسب‌سازی و ازدواج برداشته شود.

محمدعلی افشاری با اذعان به این مطلب که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد معلولان جویای کار در استان همدان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و مسئولان استان در یک برنامه‌ریزی مناسب باید از توانمندی‌های این افراد در راستای توسعه استان استفاده کنند، افزود: در همین راستا جامعه معلولان آمادگی دارد علاوه بر نظارت و پیگیری سهمیه استخدام معلولان در سازمان‌های دولتی و غیره گزارش کامل از وضعیت استخدام توانیابان در دستگاه‌ها به مسئولان ارائه دهند.

نماینده تشکل‌های معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی اظهار داشت: امید است با ارائه طرح‌های مناسب از سوی تشکل‌ها، باری از دوش شورای اسلامی شهر در اداره امور شهری برداشته شود و در این زمینه شاهد ایجاد اشتغال آبرومند برای معلولان توانمند باشیم.

افشاری در ادامه به مواردی از این طرح‌ها اشاره و خواستار همکاری شورای اسلامی شهر در اجرای این طرح‌ها شد.

مدیر روابط عمومی جامعه معلولان استان همدان نیز با اشاره به توجه ویژه به این موضوع که با گذشت چندین سال از اجرایی شدن قانون جامع معلولان متأسفانه هنوز بسیاری از مسئولان دستگاه‌های اجرایی از این قانون اطلاع کافی ندارند، گفت: این گونه نگاه‌ها گاهاً باعثسرگردانی معلولان در احقاق حقوق خود می‌شوند.

علی خرم اضافه کرد: انتظار می رود با تلاش دستگاه‌های متولی جامعه هدف در یک پروسه کوتاه مدت این موانع برطرف شود.

خرم با اشاره به مطالبات مطرح شده نمایندگان معلولان در این نشست، به اعلام آمادگی اعضای شورای شهر و اعضای جامعه معلولان استان همدان نسبت به انجام نشست‌های دوره‌ای در راستای پیگیری مطالبات و موارد مطرح شده تأکید کرد.

مدیر روابط عمومی جامعه معلولان به برنامه‌های روز جهانی معلولان ۱۲ آذر در استان همدان اشاره کرد و گفت: امسال علاوه بر دیدار با مسئولان استان و نمایندگان استاندار و شهردار همدان، چندین برنامه متنوع فرهنگی و ورزشی و تجلیل از فرهیختگان در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تلاش شده در برگزاری مراسم روز جهانی معلولان، تشکل‌های معلولان و اقشار هدف مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز