خبرگزاری کار ایران

آغاز برداشت کشت های پائیزه در استان همدان

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۶۵۶

استان همدان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود که نقش اساسی در تولیدات محصولات زراعی را در کشور ایفا می کند.

محمدشهرام پرورش با اشاره به تولید سالانه ۳.۷-۳.۶ میلیون تن انواع محصولات زراعی و عرضه به بازار مصرف افزود: استان همدان در حال حاضر در حال برداشت برخی محصولات زراعی است.

به گزارش ایلنا از همدان؛ وی به آغاز برداشت کشت های پائیزه در استان پرداخت و تصریح کرد: ۳ کشت غالب زراعی در استان وجود دارد که شامل گندم، جو و کلزا است.

پرورش، وسعت اراضی زراعی استان را یک میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار عنوان و اظهار داشت: از این وسعت، سالانه ۶۴۱ هزار هکتار زیرکشت محصولات زراعی است که ۰.۳۹ درصد از این سطح را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ نوع محصول در استان کشت می شود، بیان کرد: با این موقعیت، در مرحله آغاز برداشت محصولات پائیزه در سال زراعی ۹۳-۹۲ در استان هستیم.

وی، سطح کشت کلزا در استان را ۲ هزار و ۵۵۰ هکتار، سطح کشت جو را ۸۸ هزار و ۸۶۶ هکتار و سطح کشت گندم را ۴۱۴ هزار و ۲۳۶ هکتار عنوان کرد.

پرورش ادامه داد: مجموعا ۵۰۵ هزار و ۷۴۹ هکتار از کشت های زراعی به این ۳ محصول پائیزه در استان اختصاص یافته که در حال حاضر ۱۵-۱۰ درصد از کلزای استان برداشت شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این مقدار محصول برداشت شده کلزا توسط تعاون روستائی استان خریداری و به کارخانجات روغن کشی تحویل داده شده است.

پرورش، قیمت تضمینی کلزا را ۱۹۰۰ تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه محصول دومی که نوع دیم آن در حال برداشت می باشد جو است، افزود: جو محصولی علوفه ای است که مورد استفاده صنعت دامپروری در داخل و خارج استان قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: برآورد می شود ۱۶۵ هزار تن از این محصول تولید و در داخل مصرف و یا به خارج استان صادر شود.

پرورش، محصول سومی که پائیزه کشت شده و در ابتدای برداشت آن هستیم را گندم عنوان و افزود: گندم به عنوان یک محصول استراتژیک مطرح می شود و برآورد می شود از مجموع ۴۱۴ هزار و ۲۳۶ هکتار گندم آبی و دیم حدودا ۶۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی عنوان کرد: همچنین بین ۳۵۰-۳۰۰ هزار تن از گندم تولیدی استان به مراکز خرید دولتی تحویل داده شده است.

وی تاکید کرد: تدابیر خوبی در سال زراعی که در آن قرار داریم اندیشیده شده است.

پرورش درخصوص تامین بذر گفت: بیش از ۱۰ هزار تن حضور گواهی شده گندم، جو و کلزا طبق برنامه در اختیار کشاورزان گذاشته شده است.

به گفته وی، با توجه به اینکه سیب زمینی یک محصول استراتژیک است در دو تاریخ کشت و برداشت تابستانه و پائیزه انجام می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به ندرت شاهد برداشت این محصول در این مقطع زمانی هستیم، گفت: برداشت های اقتصادی این محصول از نیمه دوم تیر ماه انجام و روانه بازار می شود.

پرورش گفت: برآورد می شود محصول تابستانه سیب زمینی با سطح کشت ۱۲ هزار هکتار حدود ۴۵۰ هزار تن باشد که در ماه های تیر، مرداد و نیمه اول شهریور روانه بازار داخل و خارج استان می شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۱۵ هزار تن تولید محصول گندم در استان را شاهد بوده ایم، پیش بینی نمود در سال جاری ۶۸۰ هزار تن از این محصول در استان تولید شود که حدود ۲۸ درصد رشد تولید را شاهد خواهیم بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه مقایسه ای هم در تولید کلزا طی سال گذشته و امسال ارائه کرد و افزود: طی سال گذشته ۵ هزار تن از این محصول زراعی در استان تولید شده است.

پرورش پیش بینی کرد این محصول در سال جاری به ۶ هزار تن برسد که حدود ۲۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

وی درخصوص جو افزود: با توجه به سرمازدگی در جو آبی تغییر آنچنانی در تولید این محصول نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سیاست مدیریت جهاد کشاورزی این است که تحولی در ارقام گندم و جو داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ارقام جدید گندم همچون پیشگام، پیشتاز، برون زارع و میهن هستند که سعی داریم این ارقام را جایگزین ارقامی قدیمی کرده تا هم در افزایش کمیت و هم افزایش کیفیت گندم تاثیر بسزایی بگذارد.

پرورش بیان کرد: برای محصول کلزا هم برنامه هایی درنظر گرفته شده تا در سال آینده سطح زیرکشت این محصول را بیشتر و ارتقای کیفیت این محصول را نیز شاهد باشیم.

اکبر راستار، رئیس اداره امور فناوریهای مکانیزه کشاورزی استان همدان در ادامه این گفتگو بیان کرد: همه ساله در نیمه دوم خرداد عملیات برداشت محصول غلات در استان آغاز می شود.

وی افزود: بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی استان سطح زیر کشت گندم و جو را شامل می شود.

وی بیان کرد: معمولا در سال هایی شبیه امسال که مقداری با بارش های مناسب سالیانه مواجه هستیم از نیمه دوم خرداد برداشت ها در مزارع دیم جو آغاز شده است.

راستار، اولین گزارش عملیات برداشت را ۱۸ خرداد عنوان و تصریح کرد: آغاز برداشت ها از شهرستان های جنوبی همچون نهاوند و تویسرکان بوده و در انتها به شهرستان های شمالی همچون کبودراهنگ و رزن می رسد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰-۱۰۰۰ دستگاه کمباین در سال هایی که کشت های زراعی خوب بوده است، گفت: بیش از ۸۰۰ دستگاه دروگرهای پشت تراکتوری نیز فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی های جدید برداشت باید سال به سال وارد و کمباین های جدید و نیز دستگاه های به روز شده وارد شوند، اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد از سطح کشت استان توسط کمباین ها، ۱۵ درصد توسط دروگرها و ۵ درصد به صورت دستی انجام می شود.

راستار، سطوحی که به صورت دستی انجام می شود را شامل سطوح خرد و پراکنده که امکان ورود ماشین آلات در این سطح نیست را اعلام کرد، چراکه این سطح توجیه اقتصادی ندارند.

وی غالب مزارعی که به این صورت انجام می شود را مزارع زیرکشت محصول جو و دیم دانست.

وی با بیان اینکه هرساله در سازمان جهاد کشاورزی برای عملیات برداشت تدابیری اندیشیده شده است، تصریح کرد: ستاد برداشت هرساله ۲ هفته قبل از آغاز برداشت متشکل از مدیریت زراعت، اداره مکانیزاسیون، مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها، تعاونی کمباین داران و گاها رئیس پلیس راهور و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تشکیل می شود که تصمیم گیری برای حمل و نقل کمباین ها، کاهش ترافیک، تامین سوخت و تامین به موقع دستگاه های برداشت در راستای جلوگیری از خسارت ها و ریزش های طبیعی می شود.

راستار با اشاره به تشکیل ۲ جلسه از این ستاد و گرفتن تصمیمات خوب افزود: همچنین با ۱۳ اکیپ تخصصی ناظر برداشت هماهنگ شده است که این اکیپ متشکل از شرکت های فنی و مهندسی و خدمات مشاوره ای با کارشناسان مجرب مرتبط با موضوع برداشت هستند.

وی، وظائف این اکیپ ها را چک کردن کمباین ها قبل از ورود به مزارع تا روزهای پایانی برداشت دانست تا درصورت مشاهده ریزش های بیش از حد تنظیمات صورت و در صورت عدم رفع مشکل تذکر به کمباین دار جهت تعمیرات اساسی داده شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر این اکیپ ها، ۶۰ اکیپ هم از بخش دولتی ناظر هستند، خاطرنشان کرد: این اکیپ ها در ۲ ماه زمان برداشت، نظارت بر کار اکیپ های تخصصی و نیز نظارت بر کار کمباین هایی که از دسترس اکیپ های تخصصی خارج می شوند را برعهده دارند.

سهمیه سوخت این ماشین آلات را منوط به داشتن کارت معاینه فنی دانست.

راستار با تاکید براینکه سالیان گذشته فعالیت های خوبی در جهت کاهش ضایعات غلات در زمان برداشت شده است، بیان کرد: گاها دستگاهی ۱۰-۸ درصد ریزش متعارف داشته است که طی ۳ سال گذشته که طرح واگذاری معاینه فنی به بخش غیردولتی و نظارت مستقیم بخش دولتی اجرا می شود ضایعات مرحله برداشت در سال ۹۲-۹۱ به کمتر از ۶ درصد رسیده که حد مطلوبی است.

وی تاکید کرد: برنامه ای داریم تا در سال جاری و سنوات آتی این رقم را حداقل سالی یک درصد کاهش دهیم تا به حد مطلوب برسیم که البته دستگاه کمباین یک ماشین است و حداقل استانداردهایی دارد که شاید نتوان همچون سنوات گذشته یک درصد را کاهش داد چراکه ریزش متعارف ۴ درصد است و دستگاه های داخل دیگر قادر به ریزش متعارف کمتر از ۴ درصد نیستند.

راستار گفت: برنامه ریزی ها در راستای کاهش طبیعی ریزش هاست و با برنامه ریزی ها برداشت به موقع با رطوبت مناسب میزان ریزش طبیعی محصول به حداقل خواهد رسید.

به گفته وی؛ باتوجه به تکنولوژی های برداشت در استان که قریب به ۸۰ درصد توسط کمباین ها انجام می گیرد برداشت حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم با کمباین انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به عملکرد درصورتیکه یک تن در هکتار عملکرد گندم دیم و ۴ تن عملکرد محصول آبی را در نظر بگیریم حدود ۵۸۰ هزار تن محصول را با ماشین برداشت می کنیم که اگر یک درصد از ریزش ها و ضایعات جلوگیری شود حدود ۵۸۰۰ تن محصول حفظ می شود که سود اقتصادی این عملکرد بیش از ۷ میلیارد تومان خواهد بود.

راستار ابراز امیدواری کرد این طرح سال به سال با موفقیت انجام شود تا به اهداف اصلی برسیم.

وی بیش از ۸۰ درصد ریزش ها را مربوط به فرسودگی ماشین آلات دانست و بیان کرد: درصورت جایگیزین ماشین آلات نو با کهنه ریزش های غیرمتعارف را شاهد نخواهیم بود و نیز رقمی حدود ۵۸۰۰ تن با ارزش ریالی ۷ میلیارد تومان پاسخگوی این توجیه باشد تا برنامه ریزی در راستای جایگزینی کمباین های فرسوده و سپس ماشین های نیرومحرکه در اولویت باشد.

به گفته وی؛ بیش از ۷۰ درصد کمباین ها عمری بالای ۱۳ سال دارند که فرسوده محسوب می شوند و بایستی ماشین آلات نو و تکنولوژی جدید جایگزین شوند.

راستار با بیان اینکه ۴۵ درصد کمباین های استان بالای ۲۰ سال و ۲۴.۵ درصد بیت ۲۰-۱۳ سال عمر دارند، ادامه داد: ۶۹ درصد کمباین های کشور بالای ۱۳ سال هستند.

وی گفت: ناوگان برداشت استان به توجه به اینکه از اواخر اسفند به جنوب کشور اعزام می شوند بعد مسافت زیادی را طی می کنند تا به مناطق سردسیر برسند و عملیات برداشت را انجام دهند بنابراین درصد فرسودگی کمباین های ما را بالا می برد.

وی افزود: از سویی گرانی ماشین آلات در سنوات اخیر روند جایگزینی را کند کرده است و به همین دلایل انباشت ماشین آلات را سال به سال شاهد هستیم.

راستار قیمت نمونه های داخلی کمباین ها را حدود ۱۲۰ میلیون تومان و نیوهلند را حدود ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

وی، سهمیه استان در سال گذشته را ۲۷ دستگاه عنوان و افزود: در سال گذشته ۲۹ دستگاه جذب شده و پرونده ۶-۵ مورد هم در بانک در حال تکمیل شدن است.

وی با بیان اینکه امسال هم سهمیه استان ۳۳ دستگاه بوده است، بیان کرد: پیش بینی می شود ۴۰ دستگاه در سال جاری جذب استان شود که استان همدان در جذب جزو استان های برتر کشوری است.

راستار، تعداد دستگاه های کمباین موجود و فعال در استان را ۷۸۲ مورد عنوان و گفت: در زمان برداشت ۷۸۲ دستگاه در اختیار استان نیست بلکه ۵۰ درصد این دستگاه ها در استان های دیگر گیر کرده و برنمی گردند که برای جبران این کار از استان های دیگر همچون فارس، خوزستان و گلستان کمک می گیریم.

وی افزود: تعداد مهاجرین سالانه ۶۰۰ دستگاه است که وارد استان می شوند.

راستار با بیان اینکه خط اعتباری مکانیزاسیون از سال گذشته در کشور راه اندازی شده است، اظهار داشت: در این راستا ۷۵۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که ۳۶ میلیارد تومان سهمیه استان بوده است.

به گفته وی؛ این رقم در سال جاری ۸۰۰ میلیارد تومان است که سهم استان ۴۲ میلیارد تومان است که این سهمیه در حال حاضر حدودا ۱۰ برابر شده و ۵.۲ درصد سهم کل کشور را بخود اختصاص داده است.

وی با تاکید براینکه روند جذب در سال جاری چشمگیر است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه استان همدان اقدامات خوبی داشته است از نظر اعتبارات ۲.۷-۲ درصد سهم کشور را دارد ولی در مکانیزاسیون ۵.۲ درصد سهم کل کشور را به خود اختصاص داده است.

راستار، تعداد متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی در هر شهرستان را ۱۵۰۰-۱۰۰۰ نفر عنوان کرد.

وی در پایان از مجموعه بانک کشاورزی تشکر نمود چراکه در جذب تسهیلات همکاری خوبی داشته اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز