خبرگزاری کار ایران

نیاز حیاتی همدان به تأمین اعتبار پروژه‌های آبرسانی

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۶۴۸

هیأت ۱۲ نفره کمیسیون عمران مجلس با حضور در استان همدان از پروژه‌های نیمه تمام استان بازدید کردند.

در پایان بازدیدها، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس در استانداری همدان تشکیل شد و مدیران استانی به بیان گزارشی از وضعیت استان در حوزه کاری خود و ارائه پیشنهادات پرداختند.

به گزارش ایلنا از همدان؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس در این جلسه با بیان اینکه بنا نیست طی این سفرها ردیف بودجه به پروژه‌ها بدهیم، گفت: سفرهای اعضای کمیسیون عمران مجلس به استان‌ها جنبه نظارتی دارد تا ببینیم روند اجرای مصوبات چگونه بوده است؛ زیرا اصلی‌ترین مشکل ما این است که علیرغم داشتن مصوبات، در مرحله اجرا ضعیف هستیم.

سید مهدی هاشمی ضمن گلایه به گزارش‌های مدیران استان همدان که در آنها به بحثشعار سال اشاره‌ای نشده بود، ادامه داد: اگر به شعار سال توجه نشود کم‌لطفی، و مغفول ماندن از اصولی است که به آن پایبندیم.

وی با اشاره به اینکه در بودجه پیشنهادی کلان دولت تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود، اضافه کرد: اگر موضوعی ملی باشد و همه نمایندگان در آن وحدت نظر داشته باشند می‌توانیم در مجلس تغییر ایجاد کنیم اما موضوعات استانی از طرف نمایندگان استان‌ها پیشنهاد می‌شود که رأی نخواهد داشت.

آب اصلی‌ترین مشکل در بحثبحران است

هاشمی اصلی‌ترین مشکل در بحثعمران را مسأله آب خواند و افزود: بیش از ۳۰ درصد اقتصاد کشور در این بخش گردش دارد و توجه به مسأله آب به ویژه آب روستایی در اولویت کاری ماست.

وی به مسأله راه و پرداخت خسارات زیادی که در این حوزه است اشاره و بیان کرد: چرا باید ستاد حمل و نقل کشور تعطیل باشد؛ در حالی که بخشی از مشکلات به این حوزه باز می‌گردد.

وی بر توجه ویژه به مسأله بهینه‌سازی مدیریت در استان همدان تأکید و اظهار کرد: استان همدان می‌تواند در بهینه‌سازی مدیریت الگو باشد.

هاشمی با تأیید مظلومیت و شأن بیشتر استان همدان در برخورداری از امکانات ادامه داد: خود شما باید پیشگام باشید که این عقب‌ماندگی جبران شود و ما هم به شما کمک خواهیم کرد و مطالبات شما را از دولت می‌خواهیم تا پروژه‌های نیمه‌تمام تعیین تکلیف شوند.

مکان‌یابی پروژه‌های استان همدان ایراد جدی دارد

وی با اشاره به جانمایی ایستگاه راه‌آهن در وسط بیابان و پروژه‌های فرهنگی در مکان نامناسب عنوان کرد: شما در بحثمکان‌یابی پروژه‌های استان همدان ایراد و اشکال جدی دارید.

هاشمی خاطرنشان کرد: وضعیت عملکرد بخش‌ها و حوزه‌های مختلف استان را با دوره‌های قبلی مقایسه کنید تا خلأهای موجود بررسی و رفع آنها پیگیری شود.

استاندار همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس در استان نعمت بزرگی است که برکات بسیاری خواهد داشت، گفت: استان همدان مطالبات زیادی دارد اما تاکنون مطالبه‌گر نداشته است و نتوانسته از شرایط بهره‌مند شود.

عدم تأمین اعتبار پروژه تالوار وضعیت آب استان را به خطر می‌اندازد

محمدناصر نیکبخت مشکل اصلی همدان را ۵ سد در دست اجرا خواند که آب‌رسانی از آنها بسیار اهمیت دارد و بیان کرد: اعتبار اختصاص یافته به سد گرین در سال جاری ۸۰۰ میلیون تومان بوده که این بسیار کم است.

وی به نیاز ۴۰۰ میلیارد تومانی اعتبار برای سد تالوار اشاره کرد و افزود: اگر این اعتبار تأمین نشود طی ۵ سال آینده وضعیت آب ۱۰ شهر، ۳ شهرستان و ۵۶ روستای استان به خطر می‌افتد.

نیکبخت از وضعیت راه‌های استان سخن گفت و ادامه داد: روزانه ۲۰ هزار تردد که هیچ ارتباطی با استان همدان ندارد از شهر همدان انجام می‌گیرد که این بار ترافیکی اضافه، کمک مسؤولان به استان را می‌طلبد.

وی در خصوص راه‌آهن استان گفت: شایعاتی مبنی بر حذف شدن ایستگاه راه‌آهن در نهاوند و انتقال آن به تویسرکان اعلام شده است اما من به هیچ وجه راضی به این امر نیستم و به مصلحت استان نیز نیست که این ایستگاه حذف شود.

نیکبخت بهسازی را از ضروریات زندگی مردم در مناطق سردسیر خواند و افزود: بحثراه‌آهن نیز از دغدغه‌های مردم است که باید پیگیری شود.

راه و آب استان نیازمند اعتبار است

وی با تأکید بر اینکه راه و آب استان همدان نیازمند اعتبار و کمک مسؤولان است، گفت: اگر این مسائل برطرف شوند دست همه مسؤولان را می‌بوسیم.

نیکبخت همچنین از عدم حضور معاون وزیر نیرو در همدان گلایه و بیان کرد: انتظار داشتیم کسانی مانند مهندس دائمی، جانباز و حائری در این سفر به استان همدان بیایند.

راکد نگهداشتن استان ظلم بزرگی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استان همدان در بین سایر استان‌ها مظلوم واقع شده است، گفت: راکد نگه داشتن استان، ظلم بزرگی است و همدان از ابتدای انقلاب تاکنون راکد مانده که مسؤولان باید پاسخگوی مردم باشند.

امیر خجسته حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس در همدان و آشنا شدن آنها با مشکلات از نزدیک را بسیار ضروری خواند و افزود: وقتی مسائلی مربوط به حاشیه شهر، بهسازی و مقاوم‌سازی مطرح می‌شوند بدون آشنایی نزدیک مسؤولان با این مباحث، ملموس نخواهند بود.

وی با بیان اینکه بوی تعفن در برخی از مناطق حاشیه‌ای شهر پخش شده است، ادامه داد: ۲۰۰ روستای ما نیز نیازمند بهسازی است.

خجسته خاطرنشان کرد: مردم همدان در انتظار شنیدن صدای سوت قطار هستند اما پس از سال‌ها همچنان خبری از قطار در همدان نیست.

وی کنارگذرهای غربی و شرقی همدان را نیازمند ردیف بودجه خواند و اظهار کرد: ۷۰۰ هزار میلیارد پول در دست مردم هست که اگر با این پول اوراق مشارکت خریداری شود و این پول در تأمین پروژه‌ها هزینه شود ممکن است مشکلات برطرف شوند.

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه همدان علیرغم پشتیبانی غرب کشور در زمان جنگ از اعتبارات بازسازی جنگی محروم مانده است، گفت: سرانه بودجه عمرانی همدان بسیار کم است و رتبه ۲۲ را در کشور دارد.

ابراهیم کارخانه‌ای، آب و فاضلاب و تصفیه‌خانه شهر همدان را از جمله مسائل مهم همدان خواند و اضافه کرد: امروز توسعه صنایع آب‌بر در همدان وابسته به پساب شده است.

وی گفت: شاخص برخورداری از آب آشامیدنی در بخش روستایی همدان ۶۸ درصد است که این میزان در کشور ۷۶ درصد می‌باشد؛ در حالی که جمعیت روستایی در همدان ۴۰ درصد جمعیت کل استان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز