خبرگزاری کار ایران

جانشین انتظامی همدان؛

آغاز بکارگیری پلیس افتخاری در کمک به ناجا

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۱۲۷

پلیس افتخاری در برخی از مأموریت‌های خاص و مأموریت‌های عمومی ناجا را کمک خواهد کرد

جانشین انتظامی همدان علی‌اصغر خرم‌رویی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه پلیس افتخاری مدتی است که در نیروی انتظامی مطرح شده، اظهار کرد: امنیت یک تولید اجتماعی است که با ارتقای بلوغ اجتماعی و مشارکت مردم در مأموریت‌های نیروی انتظامی به دست می‌آید.

به گزارش ایلنا از همدان؛ علی اصغر خرمرویی افزود: به شهروندانی که به صورت داوطلبانه در مواقع خاص زمانی، مطابق برنامه‌ها و مأموریت‌هایی که انتظامی استان تعریف می‌کند با ناجا همکاری می‌کنند پلیس افتخاری می‌گوییم.

خرمرویی گفت: برای پلیس‌های افتخاری کارت شناسایی و حکم کارگزینی معتبر صادر خواهد شد و حمایت‌های قضایی نیز مانند نیروهای رسمی از آنان در مأموریت‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در قوانین استخدامی ناجا بکارگیری پلیس افتخاری پیش‌بینی‌های لازم شده، افزود: بکارگیری فرصت‌ها و مشارکت مردم در مأمورت‌های نیروی انتظامی پیش‌بینی کرده است.

خرمرویی با تأکید بر اینکه امنیت در همه جوامع یکی از اولویت‌های اساسی است، تصریح کرد: نیروی انتظامی با هدف ایجاد یک امنیت مطلوب و بکارگیری مشارکت مردمی در این حوزه، به کار گیری پلیس افتخاری را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه بستر کار در استان برای جذب نیروهای مردمی در قالب پلیس افتخاری برای برخی از مأموریت‌های خاص آماده شده، ادامه داد: این کار برای استفاده از ظرفیت مردمی برای ارتقای امنیت موجود در جامعه صورت گرفته است.

خرم‌رویی در تشریح اهداف پلیس افتخاری، خاطرنشان کرد: کمک به ناجا در توسعه و تحکیم نظم و امنیت اجتماعی، توسعه مشارکت مردمی و جلب اعتماد مردم نسبت به قوانین و مقرارت انتظامی، تقویت توان و تحرک و پویایی ناجا در راستای مأموریت‌های محوله از جمله اهداف تشکیل پلیس افتخاری است.

وی گفت: مشارکت در بومی‌سازی در نظم و امنیت مناسب با فرهنگ و اقلیم‌های متنوع کشور، مشارکت دادن عوامل مردمی در بخشی از امور مردمی و انتظامی با حفظ مدیریت ناجا و اختصاص توان رسمی ناجا به فعالیت‌های دیگر از دیگر اهداف تشکیل پلیس افتخاری است.

وی با بیان اینکه پلیس افتخاری در دو سطح بالای ۱۷ سال و پایین ۱۷ سال در نظر گرفته شده، اظهار کرد: در جایی که نیروی انتظامی به عنوان ضابط وارد می‌شود از سطح بالای ۱۷ سال استفاده می‌شود که در این حوزه آموزش‌ها تخصصی‌تر و با سازوکار اجرایی دقیق ارائه می‌شود.

خرمرویی با اشاره به اینکه سطح ۲ و زیر ۱۷ سال به حوزه فرهنگسازی به ویژه در مدارس باز می‌گردد، افزود: مدیریت اصلی در هر دو حوزه بر عهده نیروی انتظامی بوده و در مأموریت‌ها حضور دارد.

وی با تأکید بر اینکه پلیس افتخاری در حوزه پلیس تخصصی آگاهی، امنیت عمومی، مبارزه با مواد مخدر، انتظامی شهرستان‌ها، پلیس پیشگیری، معاونت اجتماعی تعریف شده، تصریح کرد: پلیس‌های مختلف در حوزه‌های کاری خود نیازسنجی‌های به لحاظ تعداد نیروهای مورد نیاز را در سراسر استان و در شهرستان‌ها انجام دادند و مشخص است که چه تعداد نیرو نیاز داریم.

جانشین انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه پلیس‌ها با توجه به نوع کار خود و مأموریت‌ها نیروها را شناسایی کرده و برای احراز شرایط و انطباق با قوانین ناجا معرفی می‌شوند، ادامه داد: پلیس افتخاری زیر پوشش بیمه قرار گرفته، لباس متحدالشکل و تعریف شده مصوب، دارد، تجهیزات لازم و نحوه بکارگیری نیز تعریف شده و بنا به نیاز در اختیار پلیس افتخاری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پلیس افتخاری باید دارای شرایط خاصی باشند، خاطرنشان کرد: پلیس افتخاری باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی، دارای مدرک حداقل سوم راهنمایی، داوطلبانه بودن، سلامت روح و روانی و جسمی، عدم اعتیاد، عدم سوء پیشینه و عدم عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی باشد.

خرمرویی با تأکید بر اینکه پلیس افتخاری نباید مشمول نظام وظیفه بوده و یا دارای غیبت باشد، گفت: پلیس افتخاری باید روحیه، انگیزه و توان انجام مأموریت‌ها را داشته باشد چراکه در غیر این صورت بازتاب منفی آن به سوی نیروی انتظامی بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در استان حداقل مدرک دیپلم را در نظر گرفتیم، اظهار کرد: صلاحیت‌های مکتبی و امنیتی باید تأیید شود و در آموزش‌های ارائه شده نمره قبولی را در دریافت کنند.

جانشین انتظامی استان همدان افزود: اولویت جذب پلیس افتخاری با بسیجیان، بازنشستگان نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح، ایثارگران، آزادگان و فرزندان آنان، فرزندان مأموران ناجا و بازنشستگان و سایر نیروهای مسلح، پیشکسوتان جهاد و شهادت، بسیج در استان و شهرستان، شاغلان دستگاه‌های لشگری و کشوری و آحاد مردم است.

امکان افزایش جذب پلیس افتخاری در استان وجود دارد

وی با بیان اینکه امکان افزایش سطح جذب پلیس افتخاری در استان وجود دارد، تصریح کرد: پس از جذب نیرو اگر احساس شود که به نیروی بیشتری نیاز است، این کار انجام خواهد شد.

خرمروی با اشاره به اینکه مراحل تشکیل پرونده پلیس افتخاری در یگانی که قرار است جذب شوند، انجام می‌شود، ادامه داد: اعضای فعال بسیج از سوی پایگاه‌های بسیج معرفی و جذب می‌شوند که برخی از آموزش‌های اولیه را دیده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه برای تشویق و تنبیه پلیس افتخاری نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: کمک هزینه‌هایی نیز مطابق با مأموریت‌های در زمان‌های مختلف پرداخت خواهد شد و تمام شرایطی که درباره نیروی رسمی انجام می‌شود در حوزه پلیس افتخاری نیز اعمال خواهد شد مگر آنکه قانون مشخص کرده باشد.

جانشین انتظامی همدان با بیان اینکه پلیس افتخاری در برخی از مأموریت‌های خاص و مأموریت‌های عمومی ناجا را کمک خواهد کرد، گفت: بکارگیری سلاح توسط پلیس افتخاری بسیار محدود و در برخی از مأموریت‌ها و زیر نظر مأموران انتظامی و با مدیریت آنان روی خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در جذب نیروی رسمی نیز اولویت با پلیس‌های افتخاری است، اظهار کرد: در هر شهرستان با توجه به نوع جرائم و نیاز به جذب پلیس افتخاری روی آورده شده و مقداری بیش از نیاز جذب صورت خواهد گرفت.

خرمرویی با تأکید بر اینکه برخی از شبگردهای واجد شرایط نیز به عنوان پلیس افتخاری جذب خواهند شد، افزود: در حوزه‌های مختلف مانند امر به معروف و نهی از منکر مصادیق مشخص شده و حتی جملاتی که باید عنوان شود نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه اگر به تعداد نیروی بیشتری احساس نیاز کنیم محدودیت در جذب نخواهیم داشت، تصریح کرد: تاکنون استقبال خوبی از سوی مردم نسبت به این حوزه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کنترل، پیشگیری و کشف سرقت اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در هشت ماه اول سال جاری از هر ۱۰۰ سرقت ۸۹ سرقت کشف می‌شود که نسبت به مدت مشابه رشد خوبی داشته است.

خرمروی با تأکید بر اینکه در هشت ماه نخست سال جاری بالغ بر ۳ تن و ۲۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده، گفت: در حوزه آموزش همگانی در بحثمواد مخدر تاکنون به ۱۳ هزار نفر آموزش چهره به چهره داده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز