خبرگزاری کار ایران

استاندار همدان مطرح کرد:

نباید تنها یک یا دو کشور هدف بازار صادراتی باشند

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۶۶۵

استاندار همدان با بیان اینکه دولت محور توسعه کشور را بر مبنای حضور بخش خصوصی تعریف کرده است، گفت: نباید تنها یک یا دو کشور هدف بازار صادراتی باشند.

به گزارش ایلنا از همدان، محمدناصر نیکبخت شب گذشته در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان همدان با بیان اینکه امروز شاهد توفیقات ارزشمندی در حوزه اقتصادی هستیم اظهار داشت: ما تحریم ها و تورم بالای 40 درصد را به لطف خدا پشت سر گذاشتیم.

نیک بخت با اشاره به اینکه نفت بشکه‌ای حدود 30 دلار حکم می‌کند تا صادرات غیرنفتی را تقویت کنیم، تصریح کرد: بسیاری از توانمندی‌ها و خودکفایی‌ها را در تحریم‌ها به دست آوردیم و اگر به این نتیجه برسیم که نفت را برای هزینه‌های جاری نیاز نداریم باید با صادرات آن را جبران کنیم.

وی  با بیان اینکه مراودات اقتصادی کشور بزرگی چون ایران نمی‌تواند به یک یا دو کشور معطوف شود، ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی دی ماه برطرف خواهند شد و باید این دستاورد دولت را تبریک گفت زیرا تحریم‌ها در حال برداشته شدن بوده و رونق اقتصادی در حال ایجاد است.

وی با تصریح بر اینکه متاسفانه هدفگذاری صادراتی همدان محقق نشده است، عنوان کرد: صادرکنندگان، گمرک و تولیدات صادراتی فعلی همان‌هایی هستند که در گذشته نیز انجام می‌شده است ولی چرا رشد پیش‌بینی شده محقق نشده است.

استاندار همدان بیان کرد: وقتی قرار باشد کشورهای هدف صادراتی همدان عراق و اوکراین باشد قطعا همیشه صادرات دچار آسیب می‌شود، کشور بزرگی همچون ایران نمی‌تواند به یک یا دو کشور برای بازار هدف صادراتی نگاه کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت محور توسعه کشور را بر مبنای حضور بخش خصوصی تعریف کرده است، گفت: کاهش قیمت نفت هشداری برای ما بود که بتوانیم از آن چشم بپوشیم. اگر قیمت آن مطلوب بود برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم و در غیر این صورت برای نسل‌های آینده ذخیره کنیم.

نیکبخت با تأکید بر اینکه تا زمانی که بخواهیم مازاد مصرف خود را ببینیم در صادرات موفق نخواهیم شد، افزود: بازار دنبال کالای باکیفیت است و باید کالای باکیفیت برای صادرات تولید کنیم تا کشورهای هدف را حفظ کنیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در بیشتر بازارها برای بار اول کالای یک‌بارمصرف تولید کردیم و همین باعث شد بار دوم بازار را از دست بدهیم، گفت: ایران فرصت تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری است به‌گونه‌ای که دولت برای سرمایه‌گذاری در ایران مقرراتی را وضع کرده و این دولت ایران است که برای شرکت‌های خارجی تعیین تکلیف می‌کند که طرف خارجی باید سرمایه و فنّاوری را بیاورد و با طرف ایرانی مشارکت کند.

استاندار همدان بابیان اینکه تا سال ۹۱ حدود ۱۰۰ میلیارد دلارفروش نفت داشتیم و امسال به ۲۱دلار رسید، افزود: بر اساس اعلام دولت، محور توسعه کشور در توجه و حضور بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه ۳۵میلیون جوان بیکار در کشور منتظر کار هستند و باید آن‌ها را به کار بگیریم، گفت: صادرات باید قوی‌ترین رکن کشور شود و باید همدان به جایگاه شایسته خود در این زمینه برسد.

وی با بیان اینکه همدان یکی از استانهایی است که در صادرات می‌تواند پیشقدم بوده و با قدرت ورود پیدا کند، گفت: صادرات باید بر مبنای مسائل روز صورت گیرد.

نیکبخت اظهار کرد: آموزش مداوم تازه‌های دنیای صادرات، حفظ و ارتقای مداوم کیفیت کالاها، برگزاری نمایشگاه‌های خارجی باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: دولت اعلام کرده باید پروژه‌های دولتی نیمه‌کاره کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی را به بخش خصوصی واگذار کنند و پس از ارزیابی پروژه، قیمت پایه آن مشخص شود، در صورتی که خریدار اعتراض داشته در جاهای توسعه یافته 20 درصد و در مناطق محروم 80 درصد تخفیف اعمال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز