خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ظرفیت پذیرش روزانه بیش از 27 هزار مسافر در استان همدان

asdasd
کد خبر : ۳۵۴۸۷۰

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه همدان ظرفیت پذیرش روزانه ۲۷ هزار و ۵۰۰ مسافر را دارد، گفت: ظرفیت روزانه اسکان مسافران در مرکز استان ۱۷هزار و ۵۰۰ نفر است.

علی مالمیر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اگر نگاهی به اهداف سند چشم انداز بیندازیم، در این چشم انداز پیش بینی شده حدود 20 میلیون گردشگر خارجی در کشور داشته باشیم و ما نیز مدعی هستیم که همدان جزو 5 استان اول کشور از نظر آثار تاریخی است و باید بتوانیم سهم مناسبی را از بازار جذب کنیم و باید بخش مهمی را به بازار گردشگران خارجی تخصیص دهیم که یکی از ملزومات آن نیز زیر ساخت‌هایی چون هتل‌ها است.

مالمیر از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در نوروز 95 در همدان خبر داد و گفت: نمایشگاه سوغات و صنایع دستی را در مرکز استان در 2 قسمت و شهرستان‌ها داریم، ضمن اینکه برنامه‌های فرهنگی پیش بینی شده که شهرداری و اداره کل ارشاد نیز در این ایام دارند که هنوز ابلاغ نشده است و در روزهای11 فروردین و 12 این ماه به مناسبت روز مادر برنامه شاهنامه‌خوانی و غیره را برگزار می‌کنیم.

مالمیر با اشاره به ظرفیت هتل‌های استان بیان کرد: اکنون 11 هتل، 2 هتل آپارتمان و 1284 تخت داریم، ضمن اینکه مجوز احداث 4 هتل صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان تصریح کرد: برای میهمانان نوروزی مراکز اقامتی دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن آموزش و پرورش است که اکنون حدود 9 هزار تخت در آموزش و پرورش برای میهمانان نوروزی آماده شده است.

مالمیر با اعلام ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در شهر و استان همدان گفت: ظرفیت روزانه اسکان مسافران در مرکز استان 17هزار و 500 نفر و در سراسر استان 27 هزار و 500 نفر به طور روزانه وجود دارد که این تعداد بدون احتساب خانه مسافرهای فعال است.

وی عنوان کرد: در مورد خانه مسافرها در گذشته قانون خاصی وجود نداشت و اکنون نیز بخشی از بار مسافر استان را این حوزه و کارتن به دست‌ها بر عهده گرفتند که ضرورت ساماندهی آن وجود دارد، ظرفیت قانونی خوبی ایجاد شده تا مجوز برای خانه مسافرها صادر شود.

مالمیر بیان کرد: اخیرا فراخوانی را اعلام کردیم که افراد مراحل صدور مجوز برای خانه مسافرها را طی کنند و به طور مستمر پیگیر هستیم تا قسمت اعظم واحدهای استاندارد را تحت پوشش داشته باشیم و این مورد نیازمند تعامل فرمانداری، استانداری و اماکن است که امیدواریم آن را به سرانجام مطلوبی برسانیم.

مالمیر با اشاره به بدهی 4 میلیارد تومانی این سازمان اظهار داشت: بدهی در ادوار مختلف ایجاد شده و باید بتوانیم آن را تامین کنیم و با همکاری استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری فکری برای آن داشته باشیم.

مالمیر با بیان اینکه عمده گردشگر از استان همدان عبوری است، گفت: بخش عمده مسافران غرب و جنوب غرب کشور از استان همدان عبور می‌کند که این ظرفیت خوبی است ولی نیازمند برنامه‌ریزی و تبلیغات مناسب است تا این مسافران از استان همدان دیدن کنند و در حوزه تبلیغات و بازاریابی باید در قالب کار هدفمند و اثربخش حرکت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت: موزه منطقه‌ای برای استان همدان فرصت است و بحث دیگر حمایت از مجموعه داران خصوصی است، محدودیت مکان مناسب برای ایجاد موزه‌های بخش خصوصی داریم، ضمن اینکه بخش اعظمی از مخزن موزه انجام شده و امیدواریم بتوانیم بودجه مناسب را دریافت و ساخت مخزن را به اتمام برسانیم.

مالمیر عنوان کرد: حفظ آثار تاریخی تنها توسط این سازمان امکان پذیر نیست و نیازمند حمایت بخش دولتی، خصوصی و مردم است، ضمن اینکه تعداد زیادی آثار و بنای تاریخی داریم که حفظ و نگهداری از آنها نیازمند سرمایه هنگفتی است.

مالمیر با اشاره به اینکه جای خوشحالی دارد که امروز حفظ بافت تاریخی میدان امام(ه) همدان به دغدغه شهرداری و شورای شهر تبدیل شده است، افزود: هزینه‌های بسیاری برای مرمت و احیای بافت تاریخی نیاز است ولی اعتبارات میراث فرهنگی پاسخگوی نیاز موجود نیست.

 وی با بیان اینکه ساماندهی بازار و میدان تاریخی امام خمینی(ره) همدان نیازمند انجام اقدامات بسیاری است، بیان کرد: مهمترین و اساسی‌ترین نکته در رابطه با میدان تاریخی امام خمینی(ره) همدان حفظ بافت تاریخی آن است و اصلاح این مورد نیازمند کار مطالعاتی است، و یکی از مهمترین ارکانی که در حوزه حفظ آثار تاریخی می تواند کمک کننده باشد شهرداری و اصناف است.

مالمیر تصریح کرد: صنایع دستی در گذشته در حوزه صنعت بوده و گردشگری هم در حوزه صنعت است و مقوله اقتصادی است و شاید حلقه مفقوده استان و کشور این است که رویکرد اقتصادی در میراث فرهنگی و گردشگری مغفول بوده است، به صورت تخصصی و متعصبانه مدیران فرابخشی نگاه نکنند و رشد نامتوازن نداشته باشند و به سمتی سوق یابند و گرایشی به موضوع بنگرند.

مالمیر صنایع دستی را از ارکان اصلی استان دانست و تصریح کرد: برخی از صنایع دستی استان همدان دارای آوازه بلندی در دنیا هستند ولی نباید تمرکز بر دو نوع از صنایع دستی باشد و در این حوزه حمایت از صنایع اصیل و با اصالت را در برنامه داریم و اعطای نشان اعتماد به صنایع نیز از برنامه‌های پیش رو است تا مجموعه‌ها را معرفی کنیم.

مالمیر افزود: در حوزه میراث فرهنگی یکی از عمده‌ترین سر فصل‌ها ثبت جهانی است که همدان تاکنون نتوانسته ثبت جهانی داشته باشد، چند اثر خاص را همزمان داریم آماده‌سازی و پرونده‌های ذیربط آن را تکمیل می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت: امسال 87 پرونده برای ثبت جهانی شکل گرفته که 44 مورد به سازمان معرفی شده و بحث مستند نگاری در آثار تاریخی از سرفصل‌های جدی است که باید به طور ویژه دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز