خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان:

همدان، استان پرمصرف در زمینه دخانیات است

همدان، سومین استان پرمصرف کشور در زمینه دخانیات و مواد مخدر است.

به گزارش ایلنا از همدان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در جمع خبرنگاران با تبریک هفته سلامت گفت: عمر متوسط مراکز درمانی و خانه های بهداشت استان مقداری بالاست که البته نشان از قدمت و سابقه سیستم بهداشتی در این استان است.

جبیب الله موسوی بهار افزود: بهسازی و نوسازی این مراکز در اولویت قرار دارد، این درحالیستکه کارهای عمرانی مطلوبی نیز انجام شده است.

وی، شعار امسال سازمان جهانی بهداشت را غلبه بر دیابت عنوان و اظهار داشت: با تغییر روش زندگی و آموزش ها می توان در پیشگیری از بیماری ها به خوبی عمل کرد.

موسوی بهار با اشاره به رشد روز افزون دیابت بیان داشت: حدود 30 میلیون بیمار دیابتی در دنیا در سال 1985 وجود داشت که این رقم با شیب خیلی تند در سال 2008 به حدود 230 میلیون نفر و در سال 2025 به 400 میلیون نفر رسید.

وی، از عوامل مهم بروز این بیماری را عدم تحرک کافی، تغذیه نامناسب، چاقی، بالا بودن چربی خون، استرس و استعمال مواد مخدر دانست و ابراز کرد: استان همدان سومین استان پرمصرف در زمینه دخانیات است.

موسوی بهار با اشاره به تیپ 1و 2 دیابت بیان داشت: تیپ 1 را افراد کمتر از 30 سال و تیپ 2 را افراد بالای 30 سال تشکیل می دهند که 90 درصد بیماران دیابتی را تیپ 2 شامل می شوند.

وی، دیابت را شایع ترین عامل نارسایی کلیه عنوان و گفت: با بررسی های انجام شده طی سال های 92 و 93 در جوامع روستایی مشخص شد که 4 درصد افراد دارای بیماری دیابت هستند، این در حالیستکه 50 درصد این افراد از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در حال حاضر بیماری های واگیردار در حال کم شدن و بیماری های غیرواگیردار در حال افزایش هستند که 76 درصد بیماری ها، غیرواگیر دار هستند.

موسوی بهار با بیان اینکه این بیماری های غیرواگیردار سالانه 38 میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می کشاند، ادامه داد: شایع ترین آنها بیماری های قبلی و عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی است.

وی تصریح کرد: در 16 میلیون نفر از این جمعیت بعد، این بیماری ها پس از 70 سالگی بروز می یابد که 82 درصد آن در کشورهای کم درآمد و متوسط جامعه  است.

موسوی بهاربا اشاره به برنامه تحول نظام سلامت ابراز داشت: برای این برنامه تاکنون 325 میلیارد تومان در استان هزینه شده است.

وی در پایان با بیان اینکه حدود 600 تخت در حال احداث داریم و در سال 96 به بهره برداری می رسد، گفت: با این حال بیش از 500 تخت دیگر نیاز داریم.

کد خبر : ۳۶۳۴۹۳