خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان:

۲۹ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۱۲۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: بخش کشاورزی در استان همدان از سال‌های قبل جایگاه ویژه داشته و امسال میزان اشتغال در این بخش از 28 به 29 درصد رسید.

به گزارش ایلنا از همدان، منصور رضوانی جلال امروز در نشست خبری به مناسب هفته جهاد کشاورزی در  جمع خبرنگاران اظهار داشت: 3.7 ارزش افزوده تولیدات کشاورزی و 4.5 درصد از وزن کل تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان همدان است.

وی با بیان اینکه انتظارات از بخش کشاورزی افزایش پیدا کرده و از 24 ماده اقتصاد مقاومتی 11 بند مربوط به بخش کشاورزی است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی 11 ستاد برای عملی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تشکیل داده است.

رئیس جهاد کشاورزی همدان یکی دیگر از برنامه‌های جهاد کشاورزی استان را اجرای 12 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان همدان اعلام کرد و افزود: در ابتدا استان اجرای 8 هزار آبیاری تحت فشار را تعهد کرده بود که با تاکید استاندار همدان به 12 هزار هکتار افزایش یافت.

رضوانی جلال با بیان اینکه اشتغال در حوزه کشاورزی کشور از 14.6 درصد به 6/12 درصد کاهش داشته است، گفت: بخش کشاورزی در استان همدان از سال‌های قبل جایگاه ویژه داشته و امسال میزان اشتغال در این بخش از 28 به 29 درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی کشور رتبه نخست را در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی به خود اختصاص داد، عنوان کرد: خوشبختانه امسال به سبب بارش‌های مناسب شاهد افزایش چشمگیر در تولید برخی محصولات هستیم.

وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال باید 11 میلیون و 800 تن گندم، 500 هزار تن دانه‌های روغنی، پنج میلیون تن سیب زمینی، 9 میلیون و 600 هزار تن شیر، 820 هزار تن گوشت قرمز، 700 هزار تن حبوبات، دو میلیون تن گوشت مرغ و سه میلیون تن جو باید در کشور تولید شود.

وی با اعلام اینکه استان همدان احداث گلخانه از مهمترین اولویت‌های استان همدان محسوب می‌شود، گفت: با توجه کاهش منابع آبی به دنبال توسعه کشتهای گلخانه‌ای هستیم که از نظر کمی و کیفی وضعیت بهتری نسبت به کشت در اراضی را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه پیش‌بینی تولید 420 هزار تن گندم در استان همدان شده بود، افزود: برآورد می‌شود در استان همدان 500 هزار تن گندم تولید شود.

وی با بیان اینکه 15 هزار تن دانه روغنی در استان همدان تولید می‎شود، ادامه داد: تولید 961 هزار تن سیب زمینی، 16 هزار تن ذرت و 240 هزار تن جو نیز بخشی از تعهدات جهاد کشاورزی استان همدان است.

رضوانی جلال تصریح کرد: البته به دنبال این هستیم تا سیستمهای آبیاری نوین و بارانی موجود در اراضی کشاورزی همدان را به سیستم قطره‌ای تبدیل کنیم چراکه از این طریق راندمان آب از 55 درصد به 90 درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه 77 درصد اراضی کشاورزی مستعد استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند و اجرای 12 هزار هکتار در مابقی اراضی بسیار دشوار است، تصریح کرد: امیدواریم بااعتبارات تخصیص یافته بتوان اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داد.

رضوانی جلال با اعلام اینکه 50 میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون تخصیص می‌یابد، گفت: برنامه‌ریزی شده تا با استقرار صنایع تبدیلی 80 هزار تن از تولیدات بخش کشاورزی استان همدان فرآوری شود.

وی افزایش بهره‌وری را یکی از مقوله‌های مهم در بخش کشاورزی دانست و گفت: این نیاز به این دارد که بتوانیم از داده‌های بخش کشاورزی به خوبی استفاده کنیم، یکی از نهاده‌ها در حوزه کشاورزی آب است و با توجه به مشکلات این حوزه نیاز است تا با اجرای سیستم آبیاری نوین، الگوی کشت، کشاورزی حفاظتی و کشت نشا بهترین استفاده صورت گیرد.

رضوانی جلال از هدفگذاری صادراتی 280 میلیون دلاری برای بخش کشاورزی در سال 95 خبر داد و گفت: این میزان در سال گذشته 210 میلیون دلار بود که با افزایش چشمگیری مواجه است ولی خوشبختانه زمینه‌های صادراتی در بخش کشاورزی فراهم شده و ارتباطات خوبی با کشورهای خارجی برای انجام صادرات برقرار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز