خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

چهار دوره کشمش بر سر هیچ در شورای شهر همدان

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۳۰۶

شهر باستانی همدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی کشور و مرکز شهرستان و استان همدان است. شورای‌شهر همدان هرچند‌ مانند همسایه غربی‌اش کرمانشاه و دیگر کلانشهرهای ایران مانند اصفهان ،مشهد وتبریز با حواشی همچون فساد مالی و استیضاح شهردار همراه نبود اما تنش های مخصوص به خود را داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شورای شهر همدان  در دوره اول با رویکرد اصلاح طلبی و با حضور چهره‌های آشنا برای مردم آغار به کار کرد اما در دوره‌های بعد به تدریج این شورا در اختیار نیروهای متمایل به دولت نهم و دهم  و در سیطره اصولگرایان درآمد و محل نمایش کشمکش‌های جناحی بود. روندی که تا دوره چهارم نیز ادامه پیدا کرد و نگاهی به اسامی کاندیدهایی که ثبت نام کرده‌اند نشان می‌دهد این روند در دوره پنجم نیز ادامه خواهد داشت. در کل استان همدان یک هزار و 173 نفر  برای شرکت در انتخابات دوره پنجم شورای شهر و روستا ثبت نام کرده اند که از این تعداد 328  نفر داوطلب شرکت در شورای شهر همدان  هستند.

شورای دوم  شهر همدان با ترکیب دو جناح و اکثریت اصولگریان همچنان با کشمکش‌های جناحی همراه بود اما این دوره به واسطه  مصوبه ساخت مرکز همایش بین‌المللی و قرآنی همدان( تالار قرآن ) هنوز در یاد‌ها باقی است! این  پروژه میلیاردی پس از گذشت 8 سال و اندی هنوز به طور کامل افتتاح نشده است و به نقل از یکی از اعضای دوره چهارم شورا تا بهمن سال95  حدود 50 میلیارد تومان هزینه داشته است.

شورای سوم،‌ پس از روی کار آمدن  با اکثریت اصولگرایان  آن چنان کشمکش طولانی بر سر انتخاب شهردار به پا کرد که شهر مدت زمان مدیدی بدون شهردار و با اکتفا به سرپرست اداره و سبب شد شورای سوم در معرض انتقادات بی‌شمار رسانه‌ها و مطبوعات قرار گیرد.

اما دوره چهارم شورای همدان هم خالی از تنش نبود و خبر از مشاجرات و اتهام زنی‌های اعضای شورا در صحن علنی  توانست گاهی به بیرون درز پیدا کند. با این حال از نظر ‌کامران کردان ،سخنگوی شورای شهر همدان این اختلاف‌نظر‌ها و تنش در شورای شهر طبیعی و اختلاف موجود در میان اعضای شورا  کاملاً کارشناسی و فنی است.

 دوره چهارم عزم خود را جزم کرده بود تا پروژه میلیاردی تالار قرآن را پیش از پایان کارش افتتاح کند. این در حالی است که مشکلات مالی شهرداری همدان کار را به جایی کشاند که رضا میرزایی،‌‌ رئیس شورای اسلامی شهر همدان اوائل بهمن 95 عنوان کرد شهرداری ها با مشکل مالی و درآمدی مواجه هستند و با این وضعیت ورشکستگی آنها دور از دسترس نیست. در این راستا با توجه به مشکلات شورا اخیرا تصمیم گرفت هر طور شده حداقل فاز اول آن را  افتتاح کند که بالاخره این پروژه نیمه کاره در مراسمی با عنوان فاز اول تالار قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد افتتاح شد.

از ویژگی های دیگر شورای همدان در این دوره می‌توان به ناهماهنگی میان اعضای شورا اشاره کرد.

برای مثال سخنگوی شورای شهر همدان،‌کامران کردان درپاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد سخنان  رئیس شورا که  شهرداری را به علت مشکلات مالی در آستانه ورشکستگی دانسته بود با تاکید بر اینکه فقط من به عنوان سخنگوی شورای شهر باید در این زمینه‌ها اظهار نظر کنم،‌گفت: شهرداری تا کنون که دچار ورشکستگی نشده است.  از سوی دیگر اعضای شورا حق ندارند درباره آنچه اتفاق نیافتاده است اظهار نظر کنند. اکنون شهرداری همدان با توجه به تصمیمات گرفته شده در شورا توانسته است حقوق تمامی کارمندان را پرداخت کند و هیچ گونه مشکلی از نظر مالی ندارد.

از خودش بپرسید

کردان همچنین در واکنش به سخنان عضو دیگری از شورا، علی اکبر نظری، رئیس سابق شورای همدان که استقلال شورا را زیر سوال برده بود، گفت: از خودش بپرسید! فردی که چنین  سخنانی را مطرح کرده، خود باید پاسخگو باشد. من به عنوان سخنگوی شورای شهراعلام می‌کنم که هیچ گونه سیاسی کاری در شورا صورت نگرفته و هر کس در این زمینه ادعایی دارد، خود ثابت کند. شورای همدان از پاک ترین شوراهای موجود در کل کشور محسوب می‌شود و اعضای دوره چهارم اجازه نداده‌اند شورا به بیراهه رود.

جدا از موارد مطرح شده به نظر می‌رسد رابطه میان شهرداری و شورا نیز  در این دوره با مشکلاتی همراه بوده است.  در سال‌های اخیر دو شهردار برای شهر همدان انتخاب شدند و آخرین شهردار همدان، مصطفی رسولی چندی پیش در گفتگو با یک خبرگزاری اصولگرا اعلام کرد که لزومی ندارد شورای شهر برای شهرداری دلسوزی کند.

در این میان سخنگوی شورای شهرهمدان گفته‌های شهردار را ناشی از برداشت اشتباه خبرنگار خبرگزاری مربوطه دانسته و گفت:  شهردار این سخنان را تکذیب کرد. خبرگزاری برای جذب مخاطب این اظهارات را مطرح کرده بود. شورای همدان توانسته با وجود رکود در ساخت و ساز مشکلات شهرداری را برطرف کند. به خاطر مصوبات شورا در آخر سال و تخفیفاتی که برای شهرداری در نظر گرفت، در همین یک ماه و نیم اخیر شهرداری ۴۰ میلیارد درآمد زایی داشته و توانسته معوقات خود را پرداخت کند.

با این تعریف شورای همدان در شرایطی وارد دوره پنجم خود می‌شود که در میان اسامی کاندیدهای احتمالی این دوره که به دست ایلنا رسیده است بیشتر نامزدها  دارای گرایش‌های  اصولگرایی بوده و سابقه پست‌ها‌ی بالای مدیریتی دارند. با این حال تا وقتی مسئولان و کارشناسان شهری تمایلی برای صحبت کردن نداشته باشند نمی‌توان درباره عملکرد شورا شهری  همدان به درستی سخن گفت.

در زیر اسامی برخی از  چهره‌های  اصلاح طلب واصولگرا که در این دوره از انتخابات شوراها در همدان ثبت نام کرد‌ه‌اند به تفکیک آمده است :

اصلاح‌طلبان: کامران گردان،ابراهیم مولوی،حمیدرضا طبی مسرور،میررضا یوسفیان، حسن محمدی،فرزانه نیکو، جواد گیاه‌شناس حمید خاورزمینی، علی‌رضا فعله‌گری،حسین‌رضا طاهری، اسدالله نقدی،قاسم وکیلی

اصولگرایان: رضا میرزایی، علی رحیمی‌فر،نرگس نوراله‌زاده، سید احمد حسنی‌حلم،سید مجید موسوی،محمدعلی پرزاد،علی رضایی علی‌اکبر نظری،حسین قره‌باغی،رضا خجسته،اسماعیل آیینی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز