خبرگزاری کار ایران

صبح امروز در شوش؛

کارگران فصلی «هفت تپه» به محقق نشدن وعده‌ها اعتراض کردند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۴۹

چکیده: ما در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد و سایر حقوقی که پس از سفر سال گذشته به تهران به ما وعده داده شده بود، کار را تعطیل کردیم و با «نشستن در مزارع» منتظر پاسخگویی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه هستیم.

صبح امروز ۶۵۰ نفر از کارگر فصلی «نی بٔر» مجتمع کشت و صنعت هفت تپه(که به کار تخصصی بردیدن ساقه نی‌شکر اشتغال دارند) در واکنش به محقق نشدن وعده‌های کارفرما دست از کار کشیدند.

یکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که نخواست نامش فاش شود، با اعلام این خیر به ایلنا گفت: ما در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد و سایر حقوقی که پس از سفر سال گذشته به تهران به ما وعده داده شده بود، کار را تعطیل کردیم و با «نشستن در مزارع» منتظر پاسخگویی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه هستیم.

این کارگر افزود: سال گذشته که به همراه همکاران‌مان در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر برای اعتراض به تهران آمده بودیم، کارفرمایان این دو مجموعه علاوه بر افزایش دستمزد، وعده پرداخت سنوات، اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل و رفع فاصله بیمه‌ای کارگران نی بر برای استفاده از بازنشستگی زود هنگام را داده بودند.

این کارگر نی‌ بر با بیان اینکه فصل جدید کاری کارگران از از اول آبان ماه شروع شده است، با اشاره به وعده‌ای که کارفرمای مجتمع‌ کشت و صنعت هفت تپه در خصوص بازبینی دستمزد‌ها داده بود، گفت: قرار شده بود با آغاز فصل جدید کاری، حقوق کارگران نی بر نیز بر اساس تورم افزایش داشته باشد اما نه تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه کاهش نیز داشته است.

او گفت: بدلیل محقق نشدن وعده‌ها، امروز اعتراض صنفی‌مان را طبق قانون آغاز کردیم و اگر کارفرما پاسخ منطقی به مطالبات کارگران ندهد همچنان به اعتراضات صنفی خود ادامه می‌دهیم.

به گفته وی، عمده‌ترین مشکلی که در زمینه پرداخت مبلغ فاصله‌ی بیمه‌ای کارگران در تامین اجتماعی وجود دارد، افزایش رقمی است که در زمان اعتراضات بین نمایندگان کارفرمایی و کارگران با تامین اجتماعی مورد توافق قرار گرفته بود.

او گفت: بر اساس این توافق، کارفرمایان دو مجموعه کشت وصنعت کارون شوشتر و هفت تپه موظف شده بودند مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به حساب تامین اجتماعی بابت فاصله بیمه‌ای کارگران نی بر واریز کنند که متاسفانه تامین اجتماعی از دریافت این رقم خودداری می‌کند و مدعی است محاسبات انجام شده در این زمینه اشتباه بوده و باید کارفرمایان این دو مجموعه رقمی بیش از ۹۰ میلیارد تومان به حساب تامین اجتماعی واریز کنند.

دلیل تجمع کارگران نی بر بی توجه ای به حقوق صنفی شان است

در همین زمینه، دبیر خانه کارگر استان خوزستان ضمن تایید اعتراض صنفی ۶۵۰ نفر از کارگران فصلی نی بر هفت تپه در شوش، دلیل اعتراض این کارگران را بی‌توجه‌ای کارفرما به وعده‌های‌اش دانست.

«آقایار حسینی» با اشاره به تجمعات مکرر کارگران نی بر دو مجموعه مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در «شوش» و مجتمع کارون در «شوشتر» گفت: این کارگران دو سال است که پی گیر مطالبات صنفی خود هستند که متاسفانه تا به امروز مسئولان این دو مجموعه واکنش خاصی به اعتراض کارگران نشان نداده‌اند.

او اظهار داشت: عمده مطالبه کارگران این دو مجموعه کشت و صنعت، افزایش دستمزد، رفع فاصله بیمه‌ای و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است.

او با بیان اینکه بی‌توجه‌ای به خواسته های صنفی بیش از سه هزار کارگر نی بر، آنان را در سال گذشته به تهران کشاند گفت: اگر مسئولان استانی به خواسته های صنفی این کارگران رسیدگی می کردند نیاز به کشیدن اعتراضان این کارگران به پایتخت نبود.

این فعال کارگری در خاتمه سخنان خود، توجه به خواسته‌های صنفی کارگران را از سوی دولت ضروری دانست و گفت: کارگران استان خوزستان از دولت تدبیر امید که وعده حمایت از کارگران را داده بودند انتظار دارند به مشکلات تک تک واحدهای دچار مشکل بویژه کارگران نی بر استان خوزستان رسیدگی کند.

گفتنی است، ماده ۱۴۲ قانون کار حق کاهش عمدی تولید را برای کارگران به رسمیت شناخته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز