خبرگزاری کار ایران

در واکنش به اخراج ۸۰ کارگر رخ داد:

کارگران ایران تایر برای دومین روز متوالی دست از کار کشیدند / جزئیاتی از مذاکره کارگران و کارفرما

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۱۰

چکیده: مسئولان کارخانه ایران تایر در تلاش‌اند حداکثر تا چند ماه آینده با وارد کردن ماشین آلات پیشترفته‌تر تایرهای سیمی تولید کنند و معتقدند با وجود این دستگاه‌ها دیگر نیازی به این تعداد کارگر ندارند. / به کارفرما گفتیم که ما حاضریم برای بازگشت به کار همکاران‌مان ماهانه ۱۰ درصد از حقوقمان را کسر کنید یا بطور موقت دو الی ۳ ماه بدون حقوق منتظر بهبود وضعیت کارخانه بمانیم، به این شرط که از اخراج دائمی ما صرف نظر کنید.

بیش از ۴۰۰ کارگر قرار دادی و روز مزد کارخانه ایران تایر در اعتراض به تصمیم پیمانکار مبنی بر اخراج ۸۰ کارگر روزمزد، برای دومین روز متوالی دست از کار کشیدند.

یکی از کارگران ایران‌تایر در این باره به ایلنا گفت: بیش از ۴۰۰ کارگر قرار دادی و روزمزدی شاغل در کارخانه ایران تایر که از صبح دیروز(سه شنبه ۱ بهمن ماه) در اعتراض به تصمیم کارفرما در خصوص اخراج ۸۰ کارگر روزمزدی به کارخانه دست از کار کشیده بودند، امروز نیز به اعتراض صنفی خود ادامه دادند.

این کارگر در تشریح دلایل اخراج ۸۰ کارگر روز مزدی ایران تایر، گفت: با در نظر داشتن اینکه مسئولان کارخانه واقعیت‌ها را به کارگران نمی‌گویند، در جلسه دیروز نیز که بین نمایندگانی از کارگران با کارفرما صورت گرفت، دلیل اخراج کارگران روزمزدی، کاهش تولید و زیان ده بودن تولید تایر‌های نخی عنوان شد.

وی تصریح کرد: این سخنان در حالی از سوی مسئولان ایران تایر مطرح می‌شود که سایر شرکتهای رقیب که تولید کننده تایر های نخی هستند با آنکه در زمینه فروش محصولات با مشکلاتی مواجه‌اند اما هیچگاه سعی نکرده‌اند این مشکلات را با اخراج کارگران رفع کنند.

او با بیان اینکه در تجمع دیروز همه کارگران تمام تلاش خود را برای منصرف کردن کارفرما برای بازگشت به کار همکارنشان انجام دادند و این تلاش همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: با وجود آنکه نمایندگان کارگران روز مزدی پیشنهادهایی را برای بازگشت به کار همکاران‌مان به کارفرما ارائه دادند اما متاسفانه با هیچ‌یک از این پیشنهادها موافقت نشد.

این کارگر که خود از مذاکره کنندگان روز گذشته بود درباره این پیشنهادها گفت: به کارفرما گفتیم که ما حاضریم برای بازگشت به کار همکاران‌مان ماهانه ۱۰ درصد از حقوقمان را کسر کنید یا بطور موقت دو الی ۳ ماه بدون حقوق منتظر بهبود وضعیت کارخانه بمانیم، به این شرط که از اخراج دائمی ما صرف نظر کنید، اما متاسفانه به هیچ یک از پیشنهادات کارگران اهمیتی داده نشد.

به گفته وی، مسئولان کارخانه ایران تایر در تلاش‌اند حداکثر تا چند ماه آینده با وارد کردن ماشین آلات پیشترفته‌تر تایرهای سیمی تولید کنند و معتقدند با وجود این دستگاه‌ها دیگر نیازی به این تعداد کارگر ندارند.

شرکت ایران تایر یکی از شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان است که بیش از نیمی از سهام آن متعلق به بنیاد و مابقی به سایرین تعلق دارد.

گفتنی است اعتصاب کارگران با استناد به ماده ۱۴۲ قانون کار شکل گرفته است. این ماده قانونی صراحت دارد: در صورتی که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و یا پیمانهای قبلی و یا هر یک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای‌ انعقاد پیمان جدید، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود، هیأت تشخیص موظف است بر‌اساس در خواست هر یک از طرفین اختلاف و یا سازمانهای کارگری و کارفرمایی، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرار داده و اعلام نظر نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز