خبرگزاری کار ایران

با ارسال نامه‌ای؛

کارگران ابر صنعتی قزوین از تبعات سه سال بیکاری می‌گویند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۶۲

چکیده: ۲۳ کارگر رسمی کارخانه ابر صنعتی ایران، که از سال ۸۹ با تعطیلی این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند، با نوشتن نامه‌ای خطاب به یک نهاد کارگری به تشریح مشکلات ناشی از سه سال بیکاری پرداخته‌اند.

۲۳ کارگر رسمی کارخانه ابر صنعتی ایران، که از سال ۸۹ با تعطیلی این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند، با نوشتن نامه‌ای خطاب به یک نهاد کارگری به تشریح مشکلات ناشی از سه سال بیکاری پرداخته‌اند.

به گزارش ایلنا، کارگران رسمی کارخانه ابر صنعتی ایران واقع در شهرک صنعتی قزوین در نامه‌ای که خطاب به خانه کارگر قزوین امضاء کرده‌اند، آورده‌اند: این کارخانه با ادعای کمبود نقدینگی از سال ۸۹ تا اکنون از پرداخت حقوق، سنوات، پاداش، عیدی و سایر مطالبات قانونی کارگران امتناع کرده است.

این کارگران رسمی که با سوابق کاری بین ۲۰ تا ۲۸ سال، پس از تعطیلی این کارخانه بیکار شده‌اند می‌گویند که ۱۱ نفر از همکارانشان مشمول بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند اما به دلیل اجرا نشدن قانون، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

کارگران در این نامه مدعی شده‌اند: دو سال پیش با وجود آنکه کارگران بابت معوقات حقوقی اموال کارخانه را با حکم قضایی توقیف کرده بودند اما متاسفانه کارفرما به صورت غیر قانونی کارخانه را به اشخاص ثالثاجاره داده و کارگران کارخانه را بدون پرداخت مطالبات‌شان بیکار کرد.

این کارگران در ادامه نوشته‌اند: با وجود آنکه کارگران برای مشخص کردن وضعیتشان هیچ دسترسی به کارفرما ندارند با حکمی که از مراجع قضایی داشتند چندین بار تصمیم به فروش کارخانه گرفتند ولی هیچکدام از خریداران به دلیل انباشت بدهی‌های کارفرما به چندین بانک و بیمه تامین اجتماعی حاضر به خرید نشدند.

بر اساس اطلاعات این نامه، سوابق بیمه‌ای کارگران از ۲۰ سال تا ۲۸ سال است که به جهت عدم پرداخت حق بیمه از جانب کارفرما، اغلب آنان برای بازنشسته شدن بدون قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز دچار مشکل شده‌اند.

در پایان کارگران با ابراز تاسف از بی‌توجهی مسئولان نسبت به رفع مشکلات کارگران ابر صنعتی، پرسیده‌اند: آیا در این کشور هیچ قانونی برای وصول مطالبات کارگران از کارفرما که پس از سه سال بیکاری در فقر و تنگدستی بسر می‌برند، وجود ندارد.

تامین اجتماعی با کارگران همکاری کند

در همین رابطه، «عید علی کریمی» دبیر خانه کارگر استان قزوین با بیان اینکه از پایان سال ۸۹،۲۳ کارگر ابر صنعتی ایران بلاتکلیف شده‌اند افزود: متاسفانه کارفرما با اجاره دادن بخشهای مختلف کارخانه کارگران را‌‌ رها کرده و این کارگران بدون دریافت هیچ حقوقی به امید بازگشایی مجدد کارخانه محل کار خود را ترک نکرده‌اند.

به گفته این فعال کارگری، کارگران این واحد، ۵۰ درصد شرایط بازنشستگی را دارند و منتظر حمایت و همکاری مسئولان تامین اجتماعی استان برای فراهم کردن زمینه بازنشستگی‌شان هستند.

او گفت: طبق قانون، پرداخت حقوق کارگر جزء دیون ممتازه است و مسئولان ذیربط باید در این زمینه با کارگران ابر صنعتی همکاری کنند.

کریمی در خاتمه از اداره مرکزی تامین اجتماعی خواستار رفع مشکلات بازنشستگی این کارگران شد و افزود: شرایط معیشتی این تعداد کارگری که از سال ۸۹ هیچ حقوقی از کارفرما نگرفته‌اند بسیار نامناسب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز