خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

ادامه تلاش‌ها برای لغو حکم اخراج نماینده کارگران معدن چادرملو

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۴۰

چکیده: در حال حاضر، اعتراضات صنفی کارگران معدن چادرملو با وعده مسئولان دولتی شهرستان اردکان برای پیگیری مطالبات صنفی شان خاتمه یافته است.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس این نهاد کارگری، از وی خواست که پرونده اخراج «بهرام حسنی‌نژاد»، دبیر انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو را از طریق وزارت کار پیگیری کند.

به گزارش ایلنا، «ناصر چمنی» در این نامه با اشاره به مشکلات صنفی کارگران معدن چادرملو نوشته است: دبیر انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس(پیمانکار نیروی انسانی معدن چادرملو) که پیگیر مطالبات صنفی کارگران بوده از کار اخراج و بعد از آن، با شکایت کارفرما بازداشت شده است.

اشاره اقای چمنی به بازداشت بیش از ۲۰ کارگران معدن چادرملو در تاریخ‌های ۸،۹، ۱۰ و ۱۲ بهمن ماه است. نام آقای حسنی‌نژاد نیز در میان اسامی بازداشت شدگان دیده می‌شد. البته بعد از آنکه کارفرما شکایت خود را از این کارگران پس گرفت، همه کارگران بازداشتی به جز آقای حسنی‌نژاد در تاریخ ۱۴ بهمن ماه آزاد شدند. آقای حسنی‌نژاد نیز در تاریخ ۱۶ بهمن ماه آزاد شد.

چمنی در ادامه با اشاره به تایید حکم اخراج آقای حسنی‌نژاد توسط هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان، تاکید کرده است: برای تایید حکم اخراج به مدارکی از جمله نامه کتبی کمیته انظباطی که برای بار اول به صورت اخطار به کارگر داده می‌شود، آن هم در مواقعی که کارگر در امور محوله کوتاهی کرده باشد، نیاز است و در مراحل بعدی، حکم اخراج صادر می‌شود.

این مقام کارگری با اشاره به ماده ۲۵ قانون کار که صراحت دارد اگر قرارداد کار موقت باشد هیچ یک از طرفین نمی‌تواند قرارداد را به تنهایی فسخ کند، پرسیده است: آیا کارفرما در مورد اخراج آقای حسنی‌نژاد تمامی مدارک قانونی را به هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان ارائه کرده که در جلسه اول حکم اخراج تایید شده است؟

چمنی در پایان یادآور شده است که اعضای هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران به عنوان نمایندگان کلیه انجمن‌های صنفی ایران باید پیگیر مشکلات آن‌ها باشند و در ادامه از رئیس این نهاد کارگری خواسته است که نامه‌ای به وزارت کار بنویسد و خواستار ارائه پرونده آقای حسنی‌نژاد برای بررسی بیشتر شود.

کارگران چادرملو این روزها چه می‌کنند

حکم اخراج آقای حسنی‌نژاد نهایتا در تاریخ ۶ بهمن ماه از سوی هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان تایید شد که به آغاز دور دیگری از اعتراضات صنفی کارگران از تاریخ ۸ تا ۱۴ بهمن ماه منجر شد.

در این دور از اعتراضات، بیش از ۲۰ کارگر معدن چادرملو از جمله آقای حسنی‌نژاد بازداشت شدند که همگی آن‌ها به جز وی در تاریخ ۱۴ بهمن ماه آزاد شدند. آخرین کارگری بازداشتی نیز در تاریخ ۱۶ بهمن ماه آزاد شد.

در حال حاضر، اعتراضات صنفی کارگران معدن چادرملو با وعده مسئولان دولتی شهرستان اردکان برای پیگیری مطالبات صنفی شان خاتمه یافته است.

رئیس انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس(پیمانکار نیوری انسانی معدن چادرملو) گفت «بهرام حسنی‌نژاد»، دبیر این نهاد کارگری که به دلیل پیگیری مطالبات صنفی کارگران معدن چادرملو اخراج شده، منتظر بررسی درخواست بازگشت به کارش توسط شورای حل اختلاف اداره کار شهرستان اردکان است.

«حسین جنائی» در این باره به ایلنا گفت: بعد از آنکه هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان، حکم اخراج آقای حسنی‌نژاد را تایید کرد، وی تصمیم گرفته است درخواست بازگشت به کارش را از سایر نهادهای قانونی پیگیری کند.

وی با اشاره به تعویق جلسه شورای تامین شهرستان اردکان برای بررسی مطالبات صنفی کارگران معدن چادرملو از جمله بازگشت به کار نماینده اخراج شده‌شان، تصریح کرد: جلسه شورای تامین که قرار بود در تاریخ ۱۷ بهمن ماه برگزار شود به دلیل بارش برف به تعویق افتاد و قرار شده است این جلسه روز شنبه هفته آینده(۲۶ بهمن ماه) برگزار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز