خبرگزاری کار ایران

نماینده تبریز در مجلس نهم طرح کرد:

انتقاد از برخورد قهری با تجمع کارگران کاشی تبریز کف

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۴۲

چکیده: نماینده تبریز از برخورد قهری نیروی انتظامی با تجمع اعتراضی کارگران کاشی تبریز کف در مقابل استانداری در تاریخ ۱۷ بهمن انتقاد کرد و گفت: قضیه نباید به اینجا کشیده می‌شد چرا که کارگران معترض، افرادی هستند که صدای اعتراض شان تا به حال شنیده نشده است و برای رساندن صدای اعتراض شان به گوش مسئولان استان تجمع کرده بودند.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی از مسئولان دولتی استان آذربایجان شرقی به دلیل بی‌توجهی به مطالبات کارگران «کاشی تبریز کف» انتقاد کرد.

«محمد اسماعیل سعیدی» با اشاره به بیش از دو سال حقوق معوقه ۲۲۱ کارگر کاشی تبریز کف، به ایلنا گفت: کارگران این واحد تولیدی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و در آستانه سال نو انتظار دارند معوقات شان پرداخت شود.

وی در ادامه از برخورد قهری نیروی انتظامی با تجمع اعتراضی کارگران کاشی تبریز کف در مقابل استانداری در تاریخ ۱۷ بهمن انتقاد کرد و گفت: قضیه نباید به اینجا کشیده می‌شد چرا که کارگران معترض، افرادی هستند که صدای اعتراض شان تا به حال شنیده نشده است و برای رساندن صدای اعتراض شان به گوش مسئولان استان تجمع کرده بودند.

گفتنی است کارگران کاشی تبریز کف در تاریخ ۱۷ بهمن ماه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات شان برای چندمین بار در مقابل استانداری آذربایجان شرقی تجمع کرده بودند که این تجمع اعتراضی با دخالت نیروی انتظامی پایان یافت.

این نماینده مجلس نهم در پایان از مسئولان دولتی استان آذربایجان شرقی خواست به منظور پرداخت معوقات کارگران کاشی تبریز کف پیش از سال نو، تمهیداتی را بیاندیشند.

هر کارگر بیش از ۱۵ میلیون تومان طلبکار است

رئیس شورای اسلامی کار کارگران کاشی تبریز کف از تعویق نزدیک به ۳۰ ماه حقوق کارگران به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود، خبر داد.

«جواد داداش لو» در تشریح مشکلات صنفی ۲۲۱ کارگر این واحد تولیدی به ایلنا گفت: کارفرمای کاشی تبریز کف(واقع در شهرستان مرند) به بهانه افزایش مشکلات مالی، حقوق ۲۲۱ کارگر این واحد تولیدی را بیش از دو سال به تاخیر انداخته است.

وی ادامه داد: ۶۸ کارگر رسمی، ۱۱۷ کارگر قرارداد دائم، ۳۴ کارگر قرار داد موقت و ۲ کارگر روز مزد در کارخانه کاشی تبریز کف مشغول به کارند.

این فعال صنفی با انتقاد از پایبند نبودن کارفرما به تعهداتش، افزود: کارفرما در تاریخ ۲۱ آذر ماه در حضور مسئولان استانداری و اداره کار به کارگران قول داد که معوقات آن‌ها را در یک پروسه زمانی مشخص پرداخت کند اما تا به امروز به تعهدش عمل نکرده است.

به گفته داداش لو، هر کارگر کاشی تبریز کف بر اساس سوابق کار و پایه حقوق بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان از کارفرما طلب دارد.

وی افزود: علاوه بر دو سال حقوق معوقه، بخشی از معوقات کارگران مربوط به تاخیر در پرداخت عیدی و پاداش آنهاست که از سال ۹۰ به تاخیر افتاده است.

رئیس شورای اسلامی کار کارگران کاشی تبریز کف در پایان اظهار داشت: ۴۶ کارگر این واحد تولیدی تا پایان سال جاری مشمول بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند که به سبب پرداخت نشدن سهم ۴ درصدی کارفرما به تامین اجتماعی، امکان بازنشستگیشان فراهم نیست.

کارفرما: کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نمی شوند

در همین رابطه، مدیر عامل کارخانه کاشی تبریز کف علت تأخیر در پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی را افزایش مشکلات ناشی از حذف یارانه‌های بخش تولید و عدم توازن میان هزینه‌های تولید و فروش دانست.

«هوشنگ فاخر» با بیان اینکه معوقات مالی کارگران تبریز کف حدود ۲۷ ماه است، افزود: بخشی از معوقات حقوقی کارگران(در حدود ۴۰۰ هزار تومان) به حساب آن‌ها واریز شده است.

وی ادامه داد: طبق توافقی که در تاریخ ۲۱ آذر ماه و در حضور مسئولان استانی با کارگران انجام دادیم، قرار شده است علاوه بر پرداخت حقوق کارگران در هر ماه، هر چهار ماه یک بار، یک ماه از معوقات حقوقی آن‌ها به حساب شان واریز شود.

فاخر با اشاره به گفته‌های کارگران در خصوص پایبند نبودن وی به تعهدات قانونی‌اش در پرداخت معوقات، گفت: به دلیل آنکه کارگران بعد از تعطیلی هفت ماهه کارخانه، ۲۷ روز دیر‌تر از زمان مقرر به کارشان بازگشتند ناچار شدیم برای تامین منابع مالی دیر‌تر اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: این واحد تولیدی پیش از بهمن ماه به دلیل قطعی گاز و برق به مدت هفت ماه تعطیل بود و پیش از آن هم با ۳۵ درصد ظرفیت، تولید می‌کرد.

فاخر در پایان در خصوص بازنشستگی کارگران مشمول قانون مشاغل سخت وزیان آور، گفت: قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای کارگرانی تعریف شده است که در معرض انواع گازهای مضر و تشعشات قرار گرفته‌اند که این موضوع شامل حال کارگران کاشی تبریز کف نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز