خبرگزاری کار ایران

با همکاری وزارت کار /

مشکل صنفی کارگران نی‌بر شوشتر پس از گذشت ۱۰ سال حل شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۷۶۴

نی‌برهای شوشتری کار طاقت فرسایی داشتند، با ابزار و وسایل ساده‌ای نی می‌بریدند، غالبا مجروح می‌شدند و بیمه بازنشستگی آن‌ها حدود ۱۰ سال به مشکل برخورده بود و هیچ کس نمی‌توانست برای آن تصمیم گیری کند.

وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی گفت نی‌برهای شوشتری کار طاقت فرسایی داشتند، با ابزار و وسایل ساده‌ای نی می‌بریدند، غالبا مجروح می‌شدند و بیمه بازنشستگی آن‌ها حدود ۱۰ سال به مشکل برخورده بود و هیچ کس نمی‌توانست برای آن تصمیم گیری کند.

به گزارش ایلنا، «علی ربیعی» ادامه داد: ‌ مشکل این کارگران تنها مربوط به یک استان نبود و کارگران زحمت کش به صورت پراکنده در چهار استان درگیر این مشکل بودند. حل مشکل بازنشستگی آن‌ها را بنده به تنهایی انجام ندادم بلکه کمک دو نماینده شوشتر و گتوند، و دزفول منجر به اتمام رساندن این کار بعد از حدود ۱۰ سال شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه این افراد از منظر حقوقی بلاتکلیف بودند اما با کمک نمایندگان مجلس، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اموراقتصاد و دارایی و وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی تامین مالی آن انجام شد.

وزیر کار یاد آورشد: ‌ آقای نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در این زمینه مساعدت کرد و بخشی از بار مالی آن را بانک کشاورزی به عنوان کارفرما برعهده گرفت و بخشی را تامین اجتماعی از منابع خود تامین کرد و قرار بر این شد کمبودهای آن را خود ما جبران کنیم و خوشبختانه موضوع بیمه بازنشستگی نی بران حل شد. ‌

در همین رابطه، «محمد سادات ابراهیمی»، نماینده شوشتر و گتوند گفت: این کارگران به دلیل فصلی بودن شغل خود درمدت شش ماه از سال و زمانی که فعالیت می‌کردند شامل بیمه بودند اما درشش ماه بعدی بیمه به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت. بنابراین تعداد زیادی از کارگران با ۳۰ سال سابقه کار حتی در سنین ۸۰-۷۰ سالگی نیز به دلیل این مشکل بیمه‌ای بازنشسته نمی‌شدند.

وی ادامه داد: این مساله کارگران در دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی نیز بررسی و در صحن علنی مطرح شد اما با روی کارآمدن وزرای مختلف مرتبط برای حل این مشکل، متاسفانه اقدامی صورت نمی گرفت، اما باید بگویم که این مساله با اقدام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شد.

‌از سوی دیگر، «سید احمد علوی» قائم مقام و عضو هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت کارون گفت: کارگران نی بر در این مجتمع صنعتی به طور فصلی کار می‌کنند که به طور عام شش ماه از سال را حق بیمه می‌پردازند.

وی افزود: با توجه به اینکه این کارخانه در سالهای اخیر از روشهای کشت مکانیزه یاری گرفته است بنابراین نیاز به استفاده از کارگران کمتر شده و ضروری بود که کارگرانی که مدتهای طولانی برای این کارخانه کار می‌کردند با توجه به اینکه نی بری از مشاغل بسیار سخت و دشوار است بتوانند از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.

قائم مقام و عضو هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت کارون در ادامه افزود: کارگران این کارخانه شش ماه بیمه پرداخت می‌کردند و شش ماه دیگر سال را فقط از بیمه‌های درمانی، بهره‌مند بودند.

وی گفت: مشکل بیمه‌ای کارگران نی بر بیش از ۱۰ سال ادامه یافت و متاسفانه دولت‌های قبلی نتوانستند این موضوع را به نفع کارگران حل کنند.

به گفته علوی، خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم، تلاشهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکل صنفی کارگران نی بر کارخانه کشت و صنعت کارون شکل جدیدی به خود گرفت و توانست در تعامل با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و همچنین بانک کشاورزی و سازمان تامین اجتماعی مشکل بیش از ۱۰ سال کارگران زحمتکش این کارخانه را حل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز