خبرگزاری کار ایران

از فردا:

ضریب ریالی در دستمزد کارگران معدن چادرملو محاسبه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۵۴۷

ضریب ریالی مجتمع معدنی چادرملو(کارفرما) از آذر ماه پارسال برای کارگران آسفالت طوس(پیمانکار) اعمال شد. دستمزد کارگران از آن زمان افزایش یافته است اما این افزایش دستمزد در سالهایی که این ضریب ریالی برای کارگران اعمال نمی‌شد، باید محاسبه و به آنان پرداخت شود.

فردا یکشنبه ۲۶ مرداد، جلسه‌ای به قصد محاسبه ما‌ به‌ التفاوت اعمال ضریب ریالی در دستمزد کارگران پیمانی معدن چادرملو برگزار می‌شود. نمایندگان کارگران، کارفرما، پیمانکار، دو معاون وزیر کار و شماری از نمایندگان مجلس در این جلسه حاضر خواهند بود.

«مسلم غنی‌زاده»، عضو انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس(پیمانکار معدن چادرملو) با اعلام این خبر به ایلنا گفت: ضریب ریالی مجتمع معدنی چادرملو(کارفرما) از آذر ماه پارسال برای کارگران آسفالت طوس(پیمانکار) اعمال شد. دستمزد کارگران از آن زمان افزایش یافته است اما این افزایش دستمزد در سالهایی که ضریب ریالی مجتمع برای کارگران اعمال نمی‌شد، باید محاسبه و به آنان پرداخت شود.

وی تصریح کرد:باید تعیین شود این ضریب ریالی چندین سال و برای چه تعداد کارگر اعمال نشده است و سپس ما به التفاوتش به آنان پرداخت شود.

گفتنی است ضریب ریالی بر اساس قانون طبقه بندی مشاغل در دستمزد کارگران اعمال می‌شود. هر چه ضریب ریالی بیشتر باشد، دستمزد کارگران هم بیشتر خواهد بود. ضریب ریالی معدن چادرملو در پی اعتراضات صنفی گسترده سال گذشته کارگران پیمانی این معدن در دستمزد آنان اعمال شد.

پیش از این در ۶ آذر ماه پارسال، ۸۰۰ کارگر معدن چادرملو در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه می‌خواندند و اخراج «بهرام حسنی‌نژاد»، دبیر نهاد کارگری این معدن(انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس) بیش از یک ساعت دست از کار کشیده و تجمع کردند. مطالبات صنفی کارگران مبنی بر پیروی شرکت آسفالت طوس(پیمانکار معدن چادرملو) از طرح طبقه بندی مشاغل مجتمع معدنی چادرملو(پیمان دهنده) و کسر حق بیمه از پاداش تولیدشان در ‌‌‌‌نهایت پذیرفته شد.

طرح طبقه بندی مشاغل همان زمان در شرکت آسفالت طوس اجرا شد. همچنین گفته شد کسر حق بیمه از پاداش تولید کارگران در دست بررسی است و در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

عضو انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس در عین حال از بازنگری متمم قانون طبقه بندی مشاغل در شرکت آسفالت طوس خبر داد. این کمیته از ۲ نفر نماینده کارگران، نماینده سرپرستان کارگاه و ۲ نفر نماینده کارفرمایان تشکیل شده است.

به گفته غنی‌زاده، طبقه بندی مشاغل نیازمند بازنگری کلی و بازنگری متمم بود. در بازنگری کلی که آذر ماه پارسال انجام شد، ضریب ریالی معدن چادرملو برای کارگران پیمانی اعمال شد.

وی در تشریح دلیل بازنگری متمم بیان کرد: طبقه بندی مشاغل در معدن چادرملو از سال ۸۱ اجرا شده است. یکسری از مشاغل - مثلا متصدی ایمنی - در این مدت به وجود آمدند که باید ضریب ریالی برایشان تعریف شود.

غنی‌زاده تاکید کرد این طرح به زودی به وزارت کار می‌رود و در ۱۵ یا ۲۰ روز آینده قابل اجرا خواهد بود.

وی در عین حال گفت:از سازمان تامین اجتماعی که قرار بود کسر حق بیمه از پاداش تولید را بررسی کند و به ما خبر دهد، خبری نیست.این سازمان نه به ما جواب می‌دهد، نه به کارفرما.

غنی‌زاده با اشاره به شکایت آقای حسنی‌نژاد در دیوان عدالت اداری در اعتراض به تایید حکم اخراجش توسط هیات حل اختلاف اداره کار یزد، گفت وضعیت شغلی آقای حسنی‌نژاد تغییری نکرده است و همچنان در وضعیت اخراج به سر می‌برد.

عضو انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس در پایان از فعال شدن کمیته‌های انضباطی و حفاظت فنی معدن چادرملو خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز