خبرگزاری کار ایران

۴ ماه بدون حقوق برای کارگران «نمک‌زدایی پتروپارت» / نمایندگان کارگران اخراج شدند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۳۴۱

«کارگران در سال گذشته نیز حقوق خود را با ۹ ماه تاخیر دریافت می‌کردند که در اعتراض اقدام به اعتصاب کرده بودند. / تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران عادی است. / یک‌دسته نفراتی بودند که باعثشدند تا اعتصابات به راه بیافتد و با رفتن این‌دو نفر کارگاه کاملاً به آرامش دست یافته است.»

کارگران پروژه نمک‌زدایی شرکت «پتروپارت» در خوزستان حقوق و مزایای اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری را دریافت نکرده‌اند. ضمن اینکه در جریان اعتصابات کارگری سال گذشته، دو تن از نمایندگان کارگران اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران پروژه نمک‌زدایی شرکت پتروپارت که ۷۰ کارگر رسمی و ۳۰ کارکر پیمانی هستند، امسال تنها حقوق فروردین ماه را دریافت کرده‌اند.

پیش از این، کارگران در سال گذشته نیز حقوق خود را با ۹ ماه تاخیر دریافت می‌کردند که در اعتراض اقدام به اعتصاب کرده بودند.

به گفته منابع خبری ایلنا، کارفرمای پروژه نمک‌زدایی پتروپارت، در طول سال‌جاری بیش از ۲۰ کارگر اهل شهرستان هفتکل را به‌دلیل اعتراض اخراج کرده است و به‌جای برخی از ایشان از نیروهای غیر بومی استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، وسیله رفت‌وآمد برای کارگران در نظر گرفته نشده و کارگران برای کار در روزهای تعطیل رسمی زیر فشار قرار می‌گیرند.

شرکت پتروپارت در سال ۸۷ در شهرستان هفتکل استان خوزستان راه‌اندازی شد و پروژه‌های اجرایی کارگاهی مانند ایستگاه‌های تقویت فشار در دست دارد؛ پروژه نمک‌زدایی یکی از پروژه‌های بزرگ نفت در حوالی روستای چمن‌لاله است.

دلیل اعتصاب پارسال
رییس اداره کار رامهرمز در رابطه با تعویق در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران شرکت پتروپارت به ایلنا گفت: «کارگران پروژه نمک‌زدایی پتروپارت پارسال هشت ماه حقوق معوقه داشتند و به همین دلیل اعتصاب کرده بودند».

«رضا محمدی‌راد» افزود: به‌دنبال اعتصاب سال گذشته کارگران طی گفتگو با شرکت مادر(شرکت ملی نفت) و مدیر پتروپات، معوقات پرداخت شد اما حقوق چهارماه(اردیبهشت تا امرداد) امسال کارگران پرداخت نشده است.

رییس اداره کار رامهرمز درباره گزارشات مربوط به کمیته‌های حفاظت فنی پروژه‌ نمک‌زدایی هفتکل عنوان کرد: بازرسان اداره کار هر ماه یا دو ماه یک‌بار به کارگاه مراجعه کرده و بازرسی‌های لازم را انجام داده‌اند و در صورت وجود نواقصی در کار به ‌آن‌ها تذکر داده می‌شود.

فقط دو ماه حقوق ندادیم
در همین ارتباط، مسئول امور مالی - اداری پروژه نمک‌زدایی هفتکل در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: حقوق معوقه سال پیش کارگران سه ماه بود، اما پیشرفت پروژه خیلی زیاد شده و امسال تنها دو ماه حقوق معوقه داریم.

«یحیا محمدی‌خورشیدی» در تشریح آخرین وضعیت حقوقی کارگران ادامه داد: تا پارسال کارگاه دچار مشکل بود و از امسال شرایط کارگران ما «خیلی‌خیلی عالی است».

رییس امور اداری پروژه نمک‌زدایی پتروپارت افزود: تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران عادی است و چون پروژه‌ای عمل می‌کنیم چنان‌چه مازاد نیرو داشته باشیم، طبیعتا تعدیل نیرو انجام می‌دهیم اما در صورت گرفتن پروژه بعدی، ‌‌ همان کارگران تعدیلی را دوباره استخدام می‌کنیم.

خورشیدی با بیان اینکه در این پروژه مشکلاتی در زمینه حقوق معوقه وجود ندارد، گفت: یک‌دسته نفراتی بودند که باعثشدند تا اعتصابات به راه بیافتد و با رفتن این‌دو نفر کارگاه کاملاً به آرامش دست یافته است.

رییس امور مالی پروژ‌های صنعتی پتروپارت افزود: حقوق خرداد ماه را تا یکی دو روز دیگر پرداخت خواهم کرد و تیر و مرداد معوقه است.

وی درباره اخراج دو نماینده کارگران و وضعیت نهاد کارگری برای پی‌کیری مطالبات صنفی کارگران در این پروژه گفت: کارخانه پیش از این شورای اسلامی کار داشت اما در حال حاضر ندارد.

خورشیدی با بیان این‌که «امیر اصلانی و عبدالله حسینی» هدایت‌کنندگان اعتصابات کارگری بودند، ادامه داد: اصلانی نماینده کارگران پروژه بود که با برخوردهای ناشایست چندین باره(ضرب و شتم و فحاشی) اعتصابات کارگری را پیش برد که با اخراج این‌دو نفر مشکلات کارگاه پایان یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز