خبرگزاری کار ایران

اخراج ۱۴۲ کارگر شرکت‌های چهارگانه «سرمایه گذاری سبز» طی ۷ ماه گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۳۲۸

«شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به نام‌های کشت و صنعت مهاباد، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد در سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شدند که در آن زمان نزدیک به ۶۰۰ کارگر در این چهار شرکت مشغول به کار بودند.»

در حالی که نهاد کارگری شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز روز گذشتهبا ارسال نامه‌ای به فرماندار مهابادخواستار مداخله این مقام دولتی برای حل مشکلات کارگران این بنگاه اقتصادی شده بود، رئیس این نهاد کارگری امروز در گفتگو با ایلنا ضمن تشریح جزییات معوقات حقوقی کارگران از اخراج ۱۴۲ کارگر این بنگاه اقتصادی از خرداد ماه امسال تاکنون خبر داد.

«یعقوب کریمی» رئیس شورای اسلامی کار شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به ایلنا گفت: شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به نام‌های کشت و صنعت مهاباد، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد در سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شدند که در آن زمان نزدیک به ۶۰۰ کارگر در این چهار شرکت مشغول به کار بودند.

او افزود: از سال ۸۶ شمار زیادی از کارگران شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به تدریج اخراج شدند اما به طور خاص کارفرما از خرداد ماه امسال تا امروز حدود ۱۴۲ کارگر را اخراج کرده است.

این فعال کارگری در عین حال گفت: اخراج کارگران این مجموعه اقتصادی ادامه دارد و کارفرما هر هفته تعداد بیشتری از کارگران را اخراج می‌کند.

او در ادامه در تشریح جزییات مطالبات کارگران هر یک از شرکت‌های چهارگانه گفت: هم اکنون حدود ۷۰ کارگر در شرکت کشت و صنعت مهاباد کار می‌کنند که از این تعداد ۴۵ کارگر رسمی هستند و سایر کارگران با قراردادهای سفید امضاء کار می‌کنند.

کریمی افزود: کارگران این واحد تولیدی از خرداد ماه امسال حقوق نگرفته‌اند به علاوه آنکه بخشی از حقوق اردیبهشت ماه خود را طلبکارند.

او در ادامه گفت: از طرفی دفترچه‌های درمانی این کارگران به دلیل بدهی بالای کارفرما به سازمان تامین اجتماعی از اردیبهشت ماه تمدید نشده است.

او همچنین با اشاره به اشتغال ۱۳۰ کارگر در سال ۸۶ در مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد گفت هم اکنون ۲۸ کارگر در این واحد تولیدی مشغول به کارند که از اردیبهشت ماه حقوق نگرفته‌اند.

کریمی تاکید کرد: ۲ کارگر شرکت مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد رسمی هستند و سایر کارگران با قرارداد کارهای سفید امضاء کار می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی کار کارگران شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز در ادامه گفت: بیش از ۷۰ کارگر در مجتمع هما مرغ مهاباد کار می‌کنند که از این تعداد ۱۵ کارگر رسمی هستند و سایر کارگران با قراردادهای سفید امضاء کار می‌کنند.

او با انتقاد از تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران هما مرغ افزود: کارگران این واحد تولیدی به سه گروه تقسیم می‌شوند به گونه‌ای که گروه یک ۷۵۰ هزار تومان، گروه دو ۸۵۰ هزار تومان و گروه سه ۹۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

کریمی تصریح کرد: تبعیض حقوقی در مجتمع هما مرغ موجب نارضایتی شدید کارگران این مجموعه شده است.

او با اشاره به خودداری کارفرما از پرداخت اضافه کاری کارگران هما مرغ گفت: اگر کارگران هما مرغ روزانه ۱۰ یا ۱۵ ساعت هم کار کنند حق اضافه کاری آنان پرداخت نمی‌شود.

این فعال کارگری در ادامه گفت: ۱۰ کارگر در سردخانه زمزم مهاباد کار می‌کنند که کارفرما با همگی آنها قراردادهای سفید امضاء منعقد کرده است.

او تاکید کرد: کارگران سردخانه زمزم از خرداد ماه حقوق نگرفته‌اند اگر چه بخشی از مطالباتشان پرداخت شده است.

کریمی گفت: کارفرما به این دلیل با کارگران قرارداد‌های سفید امضاء می‌بندد که هر‌گاه اراده کرد آنان را به راحتی اخراج کند چرا که در این قرارداد‌ها تاریخ پایان کار ذکر نشده است و کارفرما هر زمانی که بخواهد تاریخ پایان قرارداد را می‌نویسد و کارگران را اخراج می‌کند.

او بیان کرد: در حالی که بیشتر کارگران اخراجی به خصوص آنهایی که در ماه‌های گذشته اخراج شدند مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند هر روز تعداد بیشتری از کارگران اخراج می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی کار کارگران شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز در پایان ضمن تشکر از دولت بخاطر آنکه به کارگران این مجموعه اقتصادی اجازه تشکیل نهاد کارگری داده است، گفت: در حالی که مقام معظم رهبری بار‌ها بر توجه مسئولان به تولید و رعایت شان کارگران تاکید کرده‌اند اما نه مسئولان و نه کارفرما کمترین توجهی به کارگرانی که محتاج نان شب خود هستند نمی‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز