خبرگزاری کار ایران

پی‌گیری خبر /

دردسرهای بانکی ۴۰ کارگر پارس متال به دلیل بدحسابی کارفرما

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۴۳۱

«در روزهای اخیر بانک مهر اقتصاد چک‌هایی را که بابت ضمانت پرداخت وام در اختیار داشته را به دلیل پرداخت نشدن اقساط از جانب کارفرما به مرحله اجرا گذاشته است.»

در نتیجه بدحسابی کارفرمای کارخانه پارس متال تاکنون از طرف بانک مهر اقتصاد برای ۴۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی اجراییه صادر شده است.

منابع کارگری ایلنا در کارخانه پارس متال اعلام کرده‌اند در روزهای اخیر بانک مهر اقتصاد چک‌هایی را که بابت ضمانت پرداخت وام در اختیار داشته را به دلیل پرداخت نشدن اقساط از جانب کارفرما به مرحله اجرا گذاشته است.

این کارگران در تشریح دلیل دریافت وام بانکی از بانک مهر اقتصاد مدعی شدند در سال ۹۱ که تعداد ۳۰۰ کارگر در این واحد صنعتی کار می‌کردند،مدیریت وقت کارخانه در مقام کارفرما، کارگران را مجبور کردتا بابت مطالبات مزدی خود مبالغی را از بانک مهر اقتصاد وام بگیرند.

بر اساس سخنان کارگران؛ در آن زمان همه کسانی که به عنوان کارگر در کارخانه پارس متال مشغول کار بودند نزدیک به ۵ ماه دستمزد طلبکار بودند که از ترس تمدید نشدن قراردادهای کاری خود ناچار شدند با اعطای چک‌های ضمانت ۱۶ و ۳۲ میلیون تومانی وام‌هایی به مبالغ ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان دریافت کنند.

به گفته کارگران این واحد صنعتی در آن تاریخ این وام ۱۰ میلیون تومانی بابت مطالبات مزدی معوقه و بخشی از دستمزدهای جاری پرداخت شده بود و در مقابل قرار بر این بود که کارفرما مسئولیت بازپرداخت و تسویه حساب با بانک مهر اقتصاد را برعهده بگیرد.

این کارگران می‌گویند از آنزمان تاکنون مدیریت کارخانه چندبار تغییر کرده است و مدیران بعدی به دلایل نامعلوم از تسویه حساب به موقع با بانک خودداری کرده‌اند.

کارگران پارس متال می‌گویند تا پیش از این، بد حسابی کارفرما تنها به صدور اخطاریه از سوی بانک مهر اقتصاد منجر می‌شد اما در روزهای اخیر که فعالیت این واحد تولیدی کمرنگ‌تر از گذشته شده است بانک مهر اقتصاد برای وصول مطالبات خود رویه قبلی را تغییر داده و چک‌های ضمانت تعدادی از کارگران را به مرحله اجرا گذاشته است.

به گفته کارگران، بانک مهر اقتصاد به آنان گفته است ارزش اقساط این وام‌ها به ترتیب ۳۲۰ و ۶۴۱ هزار تومان است و تاکنون کارفرمای پارس متال معادل ۳ تا ۱۰ قسط از وام پرداخت شده به هر کارگر را بازپرداخت نکرده است.

کارگران پارس متال در تشریح وضعیت کنونی این کارخانه می‌گویند مدیریت این واحد صنعتی که از چند سال پیش زیر نظر «قرارگاه خاتم الاوصیا» بوده تاکنون چندبار تغییر کرده است، برخی مدیران توجه چندانی به تولید نداشته اما در مقابل مدیریت فعلی توانسته است در ظرف مدت چند ماه سقف تولید را تا دو برابر افزایش دهد و بازدهی روزانه کارخانه را تا حدود ۸۰ تن در روز برساند.

کارگران می‌گویند: با وجود آنکه در حال حاضر روند تولید در این واحد صنعتی بهبود یافته است اما معلوم نیست که چرا اداره کنندگان کارخانه در پرداخت مطالبات مزدی جاری، تامین به موقع مواد اولیه و بازپرداخت تسهیلات بانکی که بابت دستمزد به کارگران داده شده است تعلل می‌کنند.

کارگران مدعی‌اند باوجود آنکه در ماه‌های گذشته تولید روزانه افزایش یافته است اما در حال حاضر دریافتی مزدی آن‌ها شامل دستمزد پایه بوده و مزایای مربوط به اضافه کاری به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز