خبرگزاری کار ایران

نماینده مبارکه به ایلنا خبر داد:

تذکر ۴ نماینده مجلس به وزیر کار درباره اخراج کارگر سیمان سپاهان

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۴۹۰

«من(ایرانپور) به همراه آقایان موسوی‌ لارگانی نماینده فلاورجان، علیرضا محجوب نماینده تهران و قاضی‌پور نماینده ارومیه در اعتراض به اخراج نماینده کارگران پیمانی سیمان سپاهان به وزیر کار تذکر داده‌ایم.»

۴ نماینده مجلس در اعتراض به اخراج «محمدصادق نادری»، نماینده کارگران پیمانی سیمان سپاهان به وزیر کار تذکر دادند.

«علی ایرانپور»، نماینده مبارکه با اعلام این خبر به ایلنا گفت: من به همراه آقایان موسوی‌ لارگانی نماینده فلاورجان، علیرضا محجوب نماینده تهران و قاضی‌پور نماینده ارومیه در اعتراض بهاخراج نماینده کارگران پیمانی سیمان سپاهانبه وزیر کار تذکر داده‌ایم.

او افزود: از وزیر کار انتظار داریم این موضوع را بررسی کند و از سیمان سپاهان انتظار داریم در این موضوع انعطاف بیشتری نشان دهد. از طرفی زمزمه‌هایی می‌شنویم که قرار است این اخراج‌ها ادامه پیدا کند. در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی انتظار این است که هم وزارت کار دقت بیشتری در حمایت از اشتغال و ایجاد کار در سطح کشور داشته باشد و هم کارخانه سیمان سپاهان تعامل خود را با مسئولان شهرستان مبارکه و جامعه کارگری بیشتر کند.

این نماینده مجلس با دسته بندی مشکلات کارگران سیمان سپاهان حول دو محور «اختلاف فاحش در پرداخت‌های کارگران پیمانی و قراردادی» و «تبدیل قرارداد کارگران پیمانی»، گفت: در سال ۸۸ بخشنامه‌ای از سوی دولت ابلاغ شد که بر اساس آن کارگران زیادی قرارداد مستقیم شدند و متعاقبا قریب به ۱۰ هزار کارگر در شرکت فولاد مبارکه قرارداد مستقیم شدند.

ایرانپور در ادامه بیان کرد: کارگران سایر صنایعی که در منطقه هستند همان زمان دنبال این بودند که اگر قانونی اجرا می‌شود برای همه اجرا شود و گلایه‌هایی داشتند. برای مثال کارگران سیمان سپاهان معترض بودند که باید تبدیل قرارداد‌ها از پیمانی به مستقیم شامل آن‌ها نیز بشود.

او تصریح کرد: اخیرا بحثقرارداد مستقیم شدن کارگران پیمانی سیمان سپاهان دوباره طرح شده است. هر چند صورتجلسه‌هایی از دو سال پیش تا امروز در رابطه با افزایش کارانه و پاداش‌ این کارگران امضاء شده است تا اختلاف پرداخت‌ها مابین آنها و پرسنل قراردادی کمتر شود اما بخشی از موارد آن صورتجلسه‌ها عملی نشده‌اند و معطل مانده‌اند.

نماینده مبارکه در عین حال گفت: از طرفی یکسری اما و اگر‌ها در این تبدیل قرارداد شدن‌ها و در پس آن چیزی که مدیران اعلام کردند وجود دارد. برای مثال اعلام کردند می‌خواهند ماهیانه ۲۰ نفر را قرارداد مستقیم کنند که مبهم است. تبدیل قرار داد ۷۰۰ کارگر با این رویه به چند سال زمان نیاز دارد.

او ادامه داد: در اینجا با عدم سنخیت و موضع دوگانه مدیران شرکت در بحثتبدیل قرارداد مواجه‌ایم. از یکطرف اعلام می‌شود که بنا بر قرارداد مستقیم شدن است و صورتجلسه امضاء می‌کنند و از یکطرف تعلل و طولانی شدن، موضوعی است که اما و اگرهایی را مطرح می‌کند. از زمانی که قرار شده است این کار را انجام دهند تا امروز که حدود سه ماه می‌شود اسم ۶۰ نفر را اعلام کردند و گفتند قرار است این کارگران قرارداد مستقیم شوند اما گفته‌شان فقط در حد حرف است.

ایرانپور با ابراز نگرانی از باز شدن دست کارفرما برای اخراج کارگران به بهانه قرارداد مستقیم شدن، گفت: من نگرانم کارفرما برای اینکه بخواهد بعضی از کارگران را اخراج کند بهانه قرارداد مستقیم شدن را طرح کرده باشد و بعد به اسم گزینش و مراحل استخدامی غربالگری کند و کارگران را به این بهانه اخراج کند.

او افزود: انتظار می‌رود وزارت کار با جدیت بیشتری مباحثکارگری موجود در شهرستان مبارکه به خصوص موضوع سیمان سپاهان را پیگیری کند. البته همه باید به قانون پایبند باشند و در چارچوب قانون از حقوق همه به ویژه کارگران دفاع شود.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: امیدوارم مشکل اخراج نماینده کارگران پیمانی سیمان سپاهان حل شود و کارفرما به تعهدش مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران در یک بازه زمانی منطقی تن دهد.

او گفت: من به هیچ عنوان نمی‌پذیرم که اعلام شود ماهی ۲۰ نفر قرارداد مستقیم شوند. ماهی ۲۰ نفر یعنی صرف چندین سال زمان و فرسایشی شدن موضوع. تکلیف کارگران باید معلوم شود. اینکه گفته شود ماهی ۲۰ نفر و سپس در قالب گزینش یکسری از کارگران را اخراج کنند یا تبدیل وضعیت نکنند قابل قبول نیست.

ایرانپور در پایان درباره آنچه کارگران «توهین دادستان مبارکه به نمایندگان کارگران و دستور شفاهی این مقام قضایی برای اخراج آقای نادری» خوانده‌اند، گفت: من این موضوع را فعلا نه تایید می‌کنم و نه رد می‌کنم چرا که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز