خبرگزاری کار ایران

۱۵ کارگر «صنایع کم مصرف ایرانیان» بدون دریافت ۶ ماه حقوق بیکار شدند

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۷۶۵

«پس از حمایت سایر کارگران با برگزاری تجمع، کارفرما راضی شد به شرط امضای تعهدنامه کارگران اخراجی را به کار بازگرداند اما ما ۱۵ کارگر(۱۱ مرد و ۴ زن) راضی به امضای تعهدنامه نشدند و به همین دلیل اخراج شدند.»

در پی اعتراض به تعویق شش ماه حقوق بیش از ۹۰ کارگر کارخانه «صنایع کم مصرف ایرانیان» زیر مجموعه کارخانه کنتور سازی ایران، ۱۵ نفر از کارگران این واحد تولیدی بیکار شدند.

یکی از این کارگران اخراجی که خواست هویت‌اش نزد ایلنا محفوظ بماند، درباره دلایل اعتراض کارگران توضیح داد: کارفرمای کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان(واقع در استان قزوین) از تیر ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نکرده است به همین دلیل کارگران این مجموعه در واکنش به بی‌تفاوتی کارفرما در پرداخت مطالباتشان روز پانزدهم آذرماه دست از کار کشیدند. اما کارفرما روز بعد(۱۶ آذر) حکم اخراج ۳۰ نفر از کارگران را به آنان ابلاغ کرد که کارگران در حمایت از همکاران اخراجی‌شان، تجمعی اعتراضی برپا کردند.

این کارگر اخراجی ادامه داد پس از حمایت سایر کارگران با برگزاری تجمع، کارفرما راضی شد به شرط امضای تعهدنامه کارگران اخراجی را به کار بازگرداند اما ما ۱۵ کارگر(۱۱ مرد و ۴ زن) راضی به امضای تعهدنامه نشدند و به همین دلیل اخراج شدند.

این کارگران اخراجی کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان با بیان اینکه تمامی ۱۵ کارگر بیکار شده برای دریافت مطالبات معوقه خود به اداره کار شهرستان البرز قزوین شکایت کرده‌اند، گفت: اداره کار با تعیین دو فرصت ده روزه از کارفرما خواسته است مطالبات ۱۵ کارگر بیکار شده را پرداخت کند و در غیر اینصورت پرونده شکایت کارگران را به مراجع قانونی بالا‌تر ارجاع می‌دهد.

او همچنین گفت: در روزی که کارگران اعتراض کردند نماینده اداره کار شهرستان البرز در جمع معترضین حضور پیدا کرد. وقتی کارگرانی که او را نمی‌شناختند از او درخواست کارت شناسایی برای بیان مشکلات صنفی‌شان کردند، نماینده اداره کار به شدت ناراحت شد و محل اعتراض کارگران را ترک کرد.

او درباره مطالبات معوقه کارگران گفت: از تیر ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نشده است. مشکلات کارگران هر روز بیشتر می‌شود اما کارفرما با بی‌تفاوتی به این موضوع دائما به کارگران وعده پرداخت مطالبات‌شان را می‌دهد.

این کارگر میانگین مطالبات معوقه هر یک از کارگران را حدود ۵ میلیون تومان ذکر کرد که علاوه بر ۶ ماه حقوق، کارگران ۳۰۰ هزار تومان حق بن به همراه حق سنوات سال ۹۲ را از کارفرما طلب دارند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مزد کارگران شاغل در این کارخانه بر مبنای رقم حداقل دستمزد محاسبه می‌شود، در ادامه گفت: کارگران این کارخانه هیچ گونه مزایای جانبی همانند اضافه کاری و… برای بالا بردن مبلغ دریافتی خود ندارند.

وی همچنین درباره نوع قرار داد همکارانش گفت: با وجود ماهیت دائمی و مستمر شغل ما در این کارخانه، قرارداد کارگران موقتی است که هر ماه یکبار از سوی کارفرما تمدید می‌شود.

وی در مورد وضعیت فعلی خود و سایر همکارانی که راضی به امضای تعهدنامه نشده‌اند گفت: کارکردن در کارخانه‌ای که کارفرمای آن توجه‌ای به نیروی کار خود ندارد بیهوده است. ما چندین سال از عمرمان را با کار کردن در این کارخانه هدر دادیم. در حال حاضر هم با انجام دادن کارهای ساختمانی معاش خانواده خود را تامین می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز