خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه مجبور به جلب رضایت کارفرما شدند

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۱۵۰

«یکی از کارگران اخراجی این معدن که از ناراحتی ریه بر اثر کار در شرایط سخت معدن نیز رنج می‌برد، در این باره به ایلنا گفت: متاسفانه کارفرما با دادن نسبت‌های ناروا به ما دو نفر زمینهٔ اخراح ما از معدن را فراهم کرد.»

پس از اعتراض صنفی ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه در واکنش به تعویق ۴ ماه حقوق در هفته گذشته، در جریان این اعتصاب کارگری دو تن از کارگران به نام‌های علی علیزاده و مهدی محمدی با شکایت کارفرمااخراجشدند.

«مهدی محمدی» یکی از کارگران اخراجی این معدن که از ناراحتی ریه بر اثر کار در شرایط سخت معدن نیز رنج می‌برد، در این باره به ایلنا گفت: متاسفانه کارفرما با دادن نسبت‌های ناروا به ما دو نفر زمینهٔ اخراح ما از معدن را فراهم کرد.

وی گفت: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم و بعد از مراجعهٔ ایشان به دادسرای کوهبنان برای پیگیری شکایت، با اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

علی علیزاده دیگر کارگر اخراجی معدن چشمه پودنه ضمن تایید اتهاماتی که از سوی کارفرما به این کارگران نسبت داده شده گفت: دادستان به ما گفت اگر نتوانید رضایت کارفرما را جلب کنید ممکن است بازداشتتان ادامه پیدا کند.

اخذ تعهد از کارگران اخراجی

علیزاده گفت: با شنیدن این حرف‌ها، ما که دستمان به جایی بند نبود مجبور شدیم از کارفرما بخواهیم شکایتش را پس بگیرد، در پاسخ به درخواست ما برای بازپس گیری شکایت، کارفرما ضمن اخذ تعهد از ما خواست دیگر به شرکت برنگردیم.

این کارگر اخراجی همچنین به شرایط سخت زندگی خود اشاره کرد و گفت: من و آقای محمدی هر کدام ۲ و ۳ فرزند داریم. تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان در حالت عادی هم سخت است چه برسد به اینکه بیکار هم باشیم.

مشکل اصلی این کارگران در حال حاضر پس از اخراج از شرکت این است که علاوه بر عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان از سوی شرکت به دلیل به حد نصاب رسیدن مدت بیمه گذاری بعد از برگشت به کار در شهریور ماه گذشته نمی‌توانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

خطر اخراج در انتظار کارگرانی که نماینده ندارند

معدن چشمه پودنه پس ازانفجارسال گذشته که منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران شد، به دستور دادستانی تعطیل شد و همه ۲۷۰ کارگر آن به غیر از کارگران اخراجی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

مهدی محمدی و علی علیزاده دو کارگری که به تازگی اخراج شده اند، هر یک نزدیک به ۸ سال سابقهٔ کار در معدن چشمه پودنه دارند و از سوی کارفرما به دلیل آنجه سازمان دادن به اعتصاب عنوان شده اخراج شده‌اند. به گفتهٔ کارگران اگر آن‌ها نماینده کارگری یا شورای کار داشتند می‌توانستند راحت‌تر پیگیر مطالباتشان باشند.

«مهدی همتی» نماینده کارگری این معدن فروردین ماه سال جاری به دلیل پیگیری مطالبات صنفی خود و همکارانش مجبور به ترک کار و استعفای اجباری شد و از آن پس رایزنی کارگران جهت تشکیل شورای کارگری و انتخاب نماینده کارگری بی نتیجه مانده است.

مهدی محمدی کارگر اخراجی چشمه پودنه با بیان اینکه ۲۷ کارگر پس از انفجار سال گذشته در معدن و در پی اعتراضات صنفی اخراج شده‌اند گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۲۷ کارگر اخراج شده‌اند و پس از استعفای نماینده کارگران در ابتدای امسال دیگر نماینده کارگری نداشته‌ایم تا پیگیر مطالباتمان باشد.

وی در خصوص پیگیری وضعیت اخراجش از طریق اداره کار کوهبنان گفت: فکر نمی‌کنیم ترتیب اثری به حرف‌های ما داده شود، ضمن اینکه وضعیت اقتصادی به گونه‌ای نیست که بتوانیم مرتب از این اداره به آن اداره پیگیر کارمان باشیم چون هرکدام از این رفت و آمدهای بی‌نتیجه هزینه‌های زیادی برایمان به دنبال دارد.

کارفرما: دلیل اخراج اعتراض صنفی نیست

در حالیکه کارگران دلیل اخراج خود را شرکت در اعتراض صنفی هفتهٔ گذشته می‌دانند کارفرما مدعی است دلیل اخراج کارگران به دلیل اعتراض صنفی نبوده است. به گفتهٔ «کریم دادی» مدیریت معدن چشمه پودنه دلیل اصلی اخراج این دو کارگر اهانت کارگران به وی در جریان اعتصابات هفتهٔ گذشته بوده است.

کریم دادی از ارائهٔ توضیحات بیشتر در خصوص دلایل اخراج کارگران معدن چشمه پودنه خودداری کرد و گفت: فعلا نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند.

لازم به یادآوری است اعتراض صنفی ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه در واکنش به تعویق ۴ ماه حقوق هفتهٔ گذشته به اعتصاب صنفی یک هفته‌ای آنان منجر شد و در پی این اعتراض دو کارگر اخراج شدند. این کارگران روز شنبه ۲۰ دی ماه در پی شکایت کارفرما بازداشت شدند و روز یکشنبه با امضای تعهد نامه‌ای از کار اخراج شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز