خبرگزاری کار ایران

شکایت کارفرما از ۶ کارگر سیمان سپاهان برای دریافت ۱۰ میلیارد خسارت اعتصاب

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۸۴۳

«کارفرما در شرح این دادخواست مدعی شده است کارگران پیمانی سیمان سپاهان در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال به تحریک این ۶ نماینده کارگری تجمع کردند و کارخانه در پی برپایی این تجمعات اعتراضی، قریب به یک میلیارد تومان زیان کرده است.»

مدیرعامل سیمان سپاهان با طرح دادخواست در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی(جزایی) دادگستری شهرستان مبارکه، خواستار محاکمه ۶ تن از نمایندگان کارگران پیمانی این کارخانه برای دریافت غرامت اعتصاب کارگران سیمان سپاهان در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدصادق نادری»، «مجید امیریان»، «علی یزدانی»، «مهران جعفری»، «حسینقلی منصوریان» و «محمد علیرضایی» ۶ کارگری هستند که مدیرعامل سیمان سپاهان در شرح دادخواست خود برای ریاست دادگاه مبارکه خواستار محکومیت‌شان به پرداخت قریب به ده میلیارد ریال به عنوان غرامت اعتصاب شده است.

کارفرما در شرح این دادخواست مدعی شده است کارگران پیمانی سیمان سپاهان در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال به تحریک این ۶ نماینده کارگری تجمع کردند و کارخانه در پی برپایی این تجمعات اعتراضی، قریب به یک میلیارد تومان زیان کرده است.

مدیر عامل سیمان سپاهان علاوه بر درخواست محکومیت این کارگران به پرداخت غرامت اعتصاب، از ریاست دادگاه مبارکه خواسته است آنها را به پرداخت خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی، حق الوکاله و… محکوم کند.

این دادخواست در شرایطی در قوه قضاییه طرح شده است که کارگران می‌گویند در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال با توجه به ماده ۱۴۲ قانون کار و در اعتراض به خلف وعده کارفرما مبنی بر تبدیل وضعیت کارگران پیمانی به قرارداد مستقیم در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند.

این دادخواست از آن جهت قابل تامل است که ماده ۱۴۲ قانون کار به صراحت حق کاهش عمدی تولید را برای کارگران به رسمیت شناخته است. در این ماده قانونی آمده است: «در صورتی که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و یا پیمان‌های قبلی و یا هر یک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای انعقاد پیمان جدید، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود، هیات تشخیص موظف است بر اساس درخواست هر یک از طرفین اختلاف و یا سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرار داده و اعلام نظر نماید.»

مدیر عامل سیمان سپاهان این دادخواست را به محتویات پرونده شکایت قبلی خود از این ۶ کارگر مستند کرده است. او پیش‌تر از این کارگران به اتهام اخلال در نظم در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی(جزایی) دادگستری مبارکه شکایت کرده بود.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: کارفرما دادخواست جدید خود درباره این ۶ کارگر را به اعتراف نامه‌ای که در جریان شکایت قبلی و تحت فشار روانی از آنها اخذ شده بود مستند کرده است.

کارفرما در شرح دادخواست خود خطاب به ریاست دادگاه مبارکه گفته است: «نمایندگان شرکت‌های پیمانکاری کارخانه سیمان سپاهان در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال بدون هر گونه دلیل و مجوز قانونی سایر پرسنل شرکت‌های پیمانکاری را تحریک به تعطیلی خطوط بارگیری و تجمع و اعتصاب در سطح این شرکت کرده که در نتیجه اقدامات مجرمانه مشارالیهم این شرکت قادر به ایفاء تعهدات داخلی و صادراتی خود نشده و بر اثر اقدامات مجرمانه نامبردگان، شرکت قریب به مبلغ ده میلیارد ریال از منافع ممکن الحصول محروم و متضرر مانده است که در همین ارتباط نیز شکایتی علیه نامبردگان تحت عنوان اخلال در نظم مطرح که پس از صدور کیفر خواست به شعبه ۱۰۱ کیفری ارجاع و به کلاسه ۹۳۰۹۸۳ ثبت شده است. از این رو با تقدیم دادخواست و مستندا به بند ۲ ماده ۹ قانون آیین دادرسی کیفری، تقاضای صدور حکم دایر بر محکومیت نامبردگان به پرداخت خسارت ناشی از وقوع جرم با جلب نظر کار‌شناس و به شرح دادخواست و سایر خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و غیره را دارد.»

لازم به ذکر است کارفرما در حالی خواستار محکومیت نمایندگان کارگران به پرداخت غرامت اعتصاب شده است که پیش‌ از این در رابطه با اخراج محمدصادق نادری از نمایندگان کارگران پیمانی این کارخانهگفته بوداخراج آقای نادری ارتباطی با سیمان سپاهان ندارد.

شکایت کارفرما مانور تبلیغاتی است

در همین رابطه، یک وکیل پایه یک دادگستری گفت دادخواست مدیرعامل سیمان سپاهان در دادگستری مبارکه رد می‌شود چرا که وجهه قانونی ندارد.

«علیرضا مقدم» در گفتگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: دریافت خسارت یا بر اساس قرارداد است یا بر اساس ضمانت قهری. قاعدتا در این جور مسائل خسارت قراردادی نداریم. از طرفی کارفرما نمی‌تواند بر اساس ضمانت قهری، خسارت خود را به اعمال این ۶ کارگر منتسب کند بنابراین طرح دادخواست در این موضوع بی‌معناست.

او در ادامه با تاکید بر اینکه دادخواست مدیرعامل سیمان سپاهان مانور تبلیغاتی است، تصریح کرد: در خسارت قراردادی، بین کارگر و کارفرما قراردادی نوشته می‌شود با این مضمون که اگر کارگر کارش را برای یک روز هم تعطیل کرد به کارفرما خسارت پرداخت کند. حالا فرض کنید کارفرما باری را به انبار تحویل دهد و کارگر از بار خوب نگهداری نکند و بار آسیب ببیند. پرداخت خسارت در این حالت بر اساس ضمانت قهری است اما اثباتش اسباب دارد و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مقدم افزود: غرامت اعتصاب در دادخواست مدیرعامل سیمان سپاهان قریب به یک میلیارد تومان ذکر شده است یعنی او برای طرح دادخواست در قوه قضاییه ۳ درصد این رقم را که بالغ بر ۳۰ میلیون تومان می‌شود هزینه کرده است.

او در عین حال گفت: اگر کارفرما به جای این هزینه به مشکلات کارگران رسیدگی کند و این ۳ درصد و هزینه‌های مشابه را خرج کارگران کند قطعا نتیجه بهتری می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز