خبرگزاری کار ایران

تحمیل اضافه‌کاری اجباری به رانندگان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۳۱۶

«رانندگان سازمان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد از تحمیل اضافه‌کاری اجباری به دلیل کمبود نیروی کار انتقاد دارند. آنان می‌گویند این نهاد خدمات شهری از سال ۷۸ تا کنون جذب نیرو نداشته است.»

رانندگان سازمان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد از تحمیل اضافه‌کاری اجباری به دلیل کمبود نیروی کار انتقاد دارند. آنان می‌گویند این نهاد خدمات شهری از سال ۷۸ تا کنون جذب نیرو نداشته است.

کارگران به ایلنا گفته‌اند که به دلیل کمبود نیروی کار و آنان مجبورند روزانه تا ۱۲ ساعت کار کنند و این در حالی است که بر اساس قانون کار، ساعت کار معمول در مشاغل سخت و زیان‌آور ۶ ساعت در روز تعیین شده است.

یکی از رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی خرم‌آباد در توضیحدلایل عدم جذب نیروی کار جدید گفت: دلیل این امر دقیقا مشخص نیست اما در این اوضاعی که با کمبود نیرو مواجه‌ایم نزدیک به ۴۰ تا۵۰ نفر از نیروهای شرکت واحد اتوبوس رانی هم طی دو سال گذشته به اجبار تعدیل شده و با واگذاری اتوبوس‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: علی رغم بازنشستگی نزدیک به ۳۰ نفر در یک سال گذشته هنوز هیچ نیروی جدیدی جایگزین این کارگران نشده است و کارگران باقیمانده اتوبوسرانی نیز به دلیل بالارفتن ساعات کاری شرایط سختی را سپری می‌کنند.

این کارگر به دستمزد پایین کارگران اتوبوسرانی علی رغم سختی کار زیاد اشاره کرد و گفت: در حالیکه حداکثر زمان کار در مشاغل سخت و زیان آور ۶ ساعت است اما در حال حاضر به دلیل کمبود نیرو مجبوریم ۱۲ ساعت کار می‌کنیم و در طی این مدت اصلا فرصت استراحت نداریم، با این همه، حقوقی که دریافت می‌کنیم جوابگوی نیازهای زندگی‌مان نیست.

به گفتهٔ این منبع کارگری، ۳۵ کارگر باقیمانده که هم اکنون در شرکت واحد اتوبوسرانی خرم آباد فعالیت می‌کنند اکثرا بالای ۱۵ سال سابقهٔ کار دارند و در شرف بازنشستگی هستند.

گفتنی است در قانون کار، ساعات کار در اصل به صورت هفتگی تعیین شده است. توزیع ساعات کار در روزهای هفته با جلب توافق کارگران ذیربط از اختیارات کارفرما بوده و ساعات کار کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور نباید از ۶ ساعت در هرروز بیشتر گردد. برای بازنشسته شدن کارگران مشاغل سخت و زیان آور نیز براساس قانون امتیازاتی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه هر یک سال سابقه کار آنان یک و نیم سال محاسبه شده و با ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب می‌توانند بازنشسته پیش از موعد براساس مشاغل سخت و زیان آور شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز