خبرگزاری کار ایران

در پی تعطیلی کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر؛

بیکاری بیش از ۱۰۰ کارگر بدون دریافت ۷ ماه حقوق / کارگران اعتراض کردند

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۶۵۴

نزدیک به ۱۱۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر از تیرماه سال ۹۳ تا کنون حقوق وسنوات دریافت نکرده‌اند. / مطالبات کارگران تنها محدود به هفت ماههٔ اخیر نمی‌شود و علاوه بر معوقات امسال، حقوق و معوقات ماههای خرداد و مهر و آذر ۹۲ باقی مانده است. کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر از ۳۰ آبانماه به طور کامل تعطیل و نزدیک به ۱۱۰ کارگر از آن زمان تاکنون بیکار شده‌اند.

کارگران کارخانه «ذوب آهن آلیاژی ملایر» بیش ۷ ماه حقوق و معوقات بیمه‌ای طلبکارند. گفته می‌شود این کارخانه از ۳۰ آبان ماه به طور کامل تعطیل شده و به دلیل تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه کارگران نمی‌توانند از خدمات بیمهٔ بیکاری استفاده کنند.

به گزارش منابع خبری ایلنا در همدان، نزدیک به ۱۱۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر از تیرماه سال ۹۳ تا کنون حق عیدی و سنوات دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران معترض ضمن بیان این که «مطالبات کارگران تنها محدود به هفت ماههٔ اخیر نمی‌شود» به ایلنا گفت: علاوه بر معوقات امسال، حقوق و معوقات ماههای خرداد، مهر و آذر ۹۲ باقی مانده است. این منبع کارگری همچنین اعلام کرد کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر از ۳۰ آبانماه به طور کامل تعطیل و نزدیک به ۱۱۰ کارگر از آن زمان تاکنون بیکار شده‌اند.

گفته می‌شود این شرکت ۱۲۰ نفر نیروی داشته که در حال حاضرپس از تعطیلی شرکت، غیر از نیروهای نگهبانی کلیه کارگران بیکار شده‌اند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند، به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه به مدت ۷ ماه، آن‌ها نمی‌توانند تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار گیرند.

یکی از کارگران معترض نیز به مشکلات به وجود آمده برای خود و همکارانش در پی عدم واریز حق بیمه از سوی کارفرما اشاره کرد و گفت: در چند ماههٔ اخیر که حق بیمه پرداخت نشده، با مشکل عدم تمدید دفترچه‌ها مواجه شدیم و مجبور شدیم تمام هزینه‌های درمانی مان را از جیب پرداخت کنیم. در چنین شرایطی نه می‌توانیم از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنیم و نه امکان استفاده از خدمات بیمه‌هایی چون بیمه سلامت برایمان وجود دارد.

وی همچنین از تنظیم شکایتی جهت پیگیری مطالبات معوقه توسط کارگران خبرداد و گفت: کارگران پیگیر حقوق قانونی شان هستند و با پیگیری های انجام شده قرار است هرچه سریعتر مطالبات بیمه ای کارگران پرداخت شود تا حداقل در این زمینه از مشکلاتمان کاسته شود.

باز هم معضل سفیدامضاء

همهٔ ۱۱۰ کارگر بیکار شده، قراردادی هستند. معضل وجود قراردادهای سفید امضاء مشکل تازه ای نیست و یکی از مواردی است که کارگران ذوب آهن آلیاژی از آن با عنوان سوء استفاده کارفرما جهت اتمام بی ضابطه قراردادها نام می‌برند.

یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: از ابتدای شروع به کار دولت مرتب این مورد از سوی وزیر صنعت تاکید شد که قراردادهای سفید امضاء باید برچیده شوند، اما عملا این اتفاق نیفتاد.
وی عدم نظارت اداره کار بر شیوه انعقاد قرارداد‌ها را دلیل سوء استفاده کارفرما عنوان کرد و گفت: علی رغم اینکه یک نسخه از قرارداد‌ها باید در اختیار اداره کارقرار بگیرد اما اداره کار ملایر هرگز نسبت به اخذ برگه سوم قرارداد کارگران ذوب آهن آلیاژی که به عنوان سند قرارداد باید در اختیار اداره کار باشد، اقدام نکرد. این مسئله باعثشد کارفرما به صورت کاملا غیر قانونی نسبت به بستن قراردادهای سفیدامضاء اقدام کند.

به گفته این کارگر، انعقاد قراردادهای سفیدامضاء باعثمی‌شود کارفرما هر زمان که بخواهد تاریخ اتمام قرارداد را ثبت کند. به همین دلیل است که با تعطیلی شرکت پایان قرارداد کارگران را ۳۰/۸ / ۹۳ اعلام کرده‌اند.

تجمع کارگران مقابل فرمانداری

روز گذشته نیز نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران این شرکت در مقابل فرمانداری ملایر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات معوقشان شدند. به گفتهٔ کارگران در جلسه‌ای که در فرمانداری مابین مسولین شرکت و مسولین فرمانداری ملایر برقرار شد، اجازهٔ ورود به نماینده کارگران داده نشد و طرفین پس از انجام مذاکراتی در غیاب نمایندگان کارگری اعلام کردند معوقات کارگران به صورت اقساط تا اردیبهشت ماه به حساب‌شان واریز می‌کنند. امری که به گفتهٔ کارگران، با توجه به میزان بالای معوقات حقوقی و بیمه‌ای وصول زود هنگام آن دور از ذهن است.

گفتنی است، کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر دارای مالکیت خصوصی است و در زمینه ریخته‌گری و تولید انواع فولادهای معمولی و آلیاژی فعالیت می‌کرد. به گفتهٔ منابع کارگری دلیل تعطیلی این کارخانه معوقات بانکی و کمبود نقدینگی عنوان شده، امری که به زعم آن‌ها با توجه به تولید بهینه و فروش متناسب با شرایط تولید توجیه مناسبی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز