خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با رئیس اداره کار کوهبنان مطرح شد:

چرا کارگران اخراجی معدن «چشمه پودنه» امیدی به دادخواهی ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۸۶۶

«کارگرانی که در پی اعتراض صنفی اخراج شده‌اند معتقدند مراحل پیگیری دادخواست عملا به گونه‌ای است که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت جز خرج اضافه‌ای که بابت رفت و آمد به اداره کار روی دست کارگران باقی می‌گذارد. / ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.»

رییس اداره کار کوهبنان در ارتباط با پیگیری وضعیت کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه گفت: هنوز هیچ دادخواستی از سوی کارگران برای پیگیری دلایل اخراجشان به این اداره ارائه نشده است.

«محمد بساره» ضمن اظهار بی اطلاعی از اخراج این دو کارگر، به تصمیم پیشین مدیریت این معدن مبنی بر تعدیل نیرو در چند ماههٔ گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند که قرار بود عده‌ای از کارگران پس از پایان قراردادشان به دلیل وضعیت نامناسب مالی معدن تعدیل شوند، اما در حال حاضر با توجه به اینکه اخراج این دو کارگر پیش از پایان قراردادشان رخ داده این مسئله در صورت شکایت کارگران اخراجی قابل پیگیری است. البته این در صورتی است که اخراج کارگران از سوی کارفرما تایید شده باشد.

وی در پاسخ به اینکه «کارگران به ایلنا گفته‌اند اخراج شان از سوی کارفرما تایید شده است»، توضیح داد: اگر اخراج این دو کارگر از سوی کارفرما تایید شده، کارگران جهت اخذ حکم بازگشت به کار فرصت یک ماهه دارند تا نسبت به ارائه دادخواست اقدام کنند. بدیهی است که حقوق و مزایای کارگران هم باید طبق بازه ی زمانی مشخص توسط کارفرما پرداخت شود.

به گفتهٔ وی پایان قرارداد این کارگران ۹۳/۱۰ / ۳۰ است و کارفرما باید تا پایان مدت قرارداد با کارگران تسویه کامل انجام دهد و پس از این تاریخ اگر به هردلیلی مایل به تمدید قرارداد نبود آن وقت می‌تواند تمدید قرار داد را انجام ندهد.

این سخنان در حالی از سوی رئیس اداره کار کوهبنان مطرح می‌شود که کارگران به ایلنا گفته‌اند امید چندانی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار کوهبنان ندارند و به همین دلیل شکایت نکرده‌اند. آن‌ها معتقدند مراحل پیگیری دادخواست برای کارگران اخراجی عملا به گونه‌ای است که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت جز خرج اضافه‌ای که بابت رفت و آمد به اداره کار روی دست کارگران باقی می‌گذارد.

محمد بساره در ارتباط با این مسئله می‌گوید: این چنین نیست و اگر دادخواست بازگشت به کار از سوی کارگران تنظیم شود به آن رسیدگی خواهد شد.

به گفته ریس اداره کار کوهبنان، در حال حاضر معدن چشمه پودنه فعال است و حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است. وی در ارتباط با وضعیت پرداخت معوقات کارگران گفت: هنوز حقوق ماه‌های آبان و آذر و دی ماه به این کارگران پرداخت نشده است و طبق وعده کارفرما قرار است به زودی این معوقات وصول شوند.

دلایل اعتراض کارگران

۱۴ دی ماه، ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنهکرمان در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی خود به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. پس از این اعتصاب صنفی دو تن از کارگران به نام‌های علی علیزاده و مهدی محمدی با شکایت کارفرما اخراج شدند. دلیل شکایت کارفرما، توهین کارگران اخراجی به وی عنوان شده است. هرچند که کریم دادی مدیر عامل معدن چشمه پودنه از ارائهٔ هر گونه توضیح بیشتر در خصوص دلایل اخراج این کارگران خوددادری کرد اما در گفتگویی کوتاه به ایلنا گفت: دلیل این اخراج مربوط به اعتراضات صنفی کارگران نیست.

گفتنی است، کارگران علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق به مدت ۴ ماه، به بی توجهی کارفرما نسبت به شرایط سخت کار نیز معترض بودند. در پی اعتراض صنفی، کارگران تنها موفق به دریافت دستمزد مهرماه خود شدند.

مهدی محمدی» یکی از کارگران اخراجی این معدن در زمان اعتراض به ایلنا گفته بود، متاسفانه کارفرما با دادن نسبت‌های ناروا به ما دو نفر، زمینهٔ اخراحمان را از معدن فراهم کرد.

وی گفت: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم و بعد از مراجعهٔ ایشان به دادسرای کوهبنان برای پیگیری شکایت، با اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

علی علیزاده دیگر کارگر اخراجی معدن چشمه پودنه نیز ضمن اشاره به اتهاماتی که از سوی کارفرما به این کارگران نسبت داده شده است، در این باره گفته بود: دادستان به ما گفت اگر نتوانید رضایت کارفرما را جلب کنید ممکن است بازداشتتان ادامه پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز