خبرگزاری کار ایران

جنگ پنهان تیم‌ها در حکم سرنوشت‌ساز استیناف؛

پرسپولیس صدر جدول را از استقلال می‌گیرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۶۱۰

رای امروز کمیته استیناف تکلیف جدول رده بندی لیگ برتر را مشخص خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، سرانجام بعد از مدت‌ها جنجال و حرف و حدیث در خصوص پرونده پر سروصدا و پرحاشیه بازیکن گابنی گل گهر، کمیته استیناف امروز نشستی برگزار خواهد کرد و تصمیم نهایی خودش را در خصوص حکمی که کمیته انضباطی مبنی بر 3-0 شدن سه دیدار گل گهر با حضور این بازیکن داده بود اعلام خواهد کرد.

گل گهر سیرجان بازیکنی گابنی به خدمت گرفته که از او در سه دیدار سپاهان، پیکان و استقلال استفاده کرد و بعد از آن نسبت به صحت مدارک او برای ثبت قرارداد شبهاتی ایجاد شد و با شکایت سه باشگاه روبرو شد و در نهایت کمیته انضباطی هر سه بازی را 3-0 به سود حریفان گل گهر اعلام کرد و این حکم جدول لیگ را حسابی زیر و رو کرد.

بعد از آن بود که گل گهر پرونده را به استیناف برد و حالا این کمیته بعد از گذشت مدت زمان زیادی از ارجاع پرونده و برگزاری 4 جلسه، امروز نظر نهایی خودش را صادر خواهد کرد که آخرین نظر مراجع داخلی در این خصوص خواهد بود و بعد از آن اگر باشگاهی بخواهد بیشتر این موضوع را پیگیری کند باید آن را به مراجع بین المللی و دادگاه CAS ببرد که وقت و هزینه زیادی صرف آن خواهد شد و بعید است به این زودی در موردش تصمیم گرفته شود و بنابراین حکم امروز کمیته استیناف تا پایان فصل جاری برقرار خواهد بود و تکلیف جدول رده بندی لیگ برتر را مشخص می‌کند.

 

جنگ سرخابی‌ها برای صدرنشینی

پرسپولیس و استقلال دو تیم بالای جدول هستند و با امتیاز برابر و البته یک بازی بیشتر برای سرخپوشان، به دلیل تفاضل گل این استقلال است که در جایگاه نخست لیگ قرار گرفته است. استقلال از حکم کمیته انضباطی 2 امتیاز سود برده و نتیجه واقعی بازی با گل گهر که در زمین رقم خورد تساوی صفر - صفر بود و حالا اگر استیناف آن نتیجه را برگرداند دو امتیاز از امتیازات فعلی استقلال کسر و صدرجدول را البته با یک بازی کمتر به پرسپولیس واگذار می‌کند. لازم به ذکر است حتی در این صورت هم استقلال با برتری مقابل هوادار در دیدار معوقه هفته شانزدهم می‌تواند دوباره به صدر برگردد ولی اختلاف امتیاز از 3 به یک خواهد رسید.

پرسپولیس صدر جدول را از استقلال می‌گیرد؟

 

شرایط سپاهان بدتر می‌شود

شاید بتوان گفت بیشترین تیمی که از برگشت حکم کمیته انضباطی متضرر می‌شود سپاهان است. سپاهانی‌ها شکست سنگینی مقابل گل گهر با نتیجه 4-2 متحمل شدند که به پیروزی 3-0 تغییر پیدا کرد و علاوه بر اضافه شدن 3 امتیاز به حساب آنها، +5 تفاضل گل هم به دست آوردند و تاثیر زیادی در جایگاه سومی جدول این تیم دارد. اگر کمیته استیناف این 3 امتیاز را از سپاهان بگیرد و تفاضل گل هم به حالت عادی برگردد این تیم یک دو سقوط خواهد داشت و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به مس رفسنجان در جایگاه پنجم جدول می‌ایستد و گل گهر 22 امتیازی 29 امتیازی شده و در جایگاه سوم قرار می‌گرد. و در آن صورت فاصله سپاهان با صدر جدول به 9 امتیاز (و در صورت برتری استقلال مقابل هوادار در دیدار معوقه به 10 امتیاز) خواهد رسید و از کورس بالای جدول فاصله می‌گیرد.

پرسپولیس صدر جدول را از استقلال می‌گیرد؟

 

 بازگشت گل گهر به کورس

اگر 2 امتیاز از استقلال صدرنشین و 3 امتیاز از سپاهان جایگاه سومی کسر شود و گل گهر 22 امتیازی 7 امتیازش را پس بگیرد و 29 امتیازی شود عملاً باید این تیم را به کورس بالای جدول اضافه کرد و جایگاهی مشابه سپاهانِ حال حاضر پیدا خواهد کرد و 6 امتیاز با صدر فاصله خواهد داشت. پس در کنار پرسپولیس، گل گهر تیم دیگری در بالای جدول است که برگشت این حکم به سودش خواهد بود.

پرسپولیس صدر جدول را از استقلال می‌گیرد؟

 

همسایگی پیکان با صنعت نفت، نساجی و فولاد

اگر فکر می‌کنید این حکم فقط در معادلات بالای جدول تاثیر دارد سخت در اشتباهید، معادلات میانه جدول هم با توجه به تغییر شرایط گل گهر و پیکان حسابی دستخوش تغییر خواهد شد.

گل گهر که توضیح داده شد به رتبه سوم جدول و کورس قهرمانی اضافه می‌شود و بنا براین تیم‌های مابین رتبه سوم تا هفتم جدول هرکدام یک پله سقوط از این بابت را تجربه خواهند کرد. پیکان هم که در زمین 1-0 به گل گهر باخته بود 3 امتیاز و 4 تفاضل گل از دست می‌دهد و تفاضل گلش 1- خواهد شد و با اینکه بیش از همان یک پله سقوط بابت تغییر جایگاه گل گهر را تجربه نمی‌کند ولی فاصله مطمئنی که با تیم‌های پایین خود دارد را از دست خواهد داد و خطر سقطو چند پله‌ای را در بیخ گوش خودش خواهد دید. پیکان در این صورت با صنعت نفت هم امتیاز خواهد شد و اختلافش با نساجی و فولاد فقط به یک امتیاز می‌رسد و این تغییر وضعیت شرایط آنها را در میانه جدول خطرناک خواهد کرد و رقابت تناتنگی میان تیم‌هایی که از یک سو از رفتن به جمع تیم‌های پایین جدول فراری هستند و از سوی دیگر نیم نگاهی به رسیدن به پله‌های بالا و امتحان کردن شانس سهمیه آسیایی دارند شکل می‌گیرد.

پرسپولیس صدر جدول را از استقلال می‌گیرد؟

 

 

همه چیز دست کمیته استیناف

امروزه با تاکید فیفا و نهادهای بین المللی فوتبال، حکم تغییر نتیجه یک بازی و 3-0 کردن دیدارها در تورنمنت‌هایی که به شکل لیگ برگزار می‌شوند کمتر اتفاق می‌افتد چرا که صدور چنین احکامی نظم و یکپارچگی جدول را بر هم می‌زند و تیم های زیادی را به جز تیم‌های طرف دعوا درگیر می‌کند و یک بحران و دردسر ناخواسته برای مسئولان برگزاری مسابقات ایجاد خواهد کرد. اگرچه این حساسیت در دیدارهای رو در رو مثل جام حذفی که نتیجه‌اش تاثیری روی سایر تیم‌ها ندارد به مراتب کمتر است. به همین دلیل عمدتاً شاهد آن هستیم در لیگ های مختلف دنیا خصوصاً کشورهای سطح اول فوتبال دنیا محکومیت‌های دیگری را جایگزین تغییر نتیجه بازی کرده‌اند. همانطور که توضیح داده شد کمیته انضباطی یک بار با حکم خود دگرگونی بزرگی در جدول ایجاد کرده و حالا استیناف باید تصمیم به تایید یا رد آن بگیرد که در هر صورت باشگاه‌های زیادی نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد.

این اتفاق در فوتبال ما زیاد رخ می‌دهد و متاسفانه بدون در نظر گرفتن عواقب آن و عبرت گرفتن از گذشته و سرلوحه قرار دادن تصمیمات گذشته و اصلاح آن مرتباً تکرار می‌شود. دو فصل قبل بود که بازی سرنوشت ساز پرسپولیس و سپاهان به چنین حکمی کشیده شد که در سرنوشت قهرمانی لیگ تاثیر زیادی داشت و فصل قبل هم بازی سایپا - پیکان که در معادلات سقوط تیم‌ها نقش پررنگی داشت شامل چنین حکمی شد که اولی از سوی استیناف تایید و دومی رد شد و البته هنوز در CAS پرونده اش باز است.

صرف نظر از اینکه استیناف امروز چه حکمی خواهد داد، امیدواریم مسئولان و دست اندرکاران فوتبال از این به بعد با اصلاح قوانین حدالامکان از تغییر نتیجه بازی‌ها بپرهیزند و تا جای ممکن تنبیهات دیگری که نظم یک لیگ را برهم نمی‌زند جایگزین کنند. فکرش را بکنید اگر این حکم مربوط به دیدارهای پایان فصل بود و مستقیماً در قهرمانی لیگ، کسب سهمیه و سقوط تیم ها تاثیرگذار بود چه جنجال بزرگی را شاهد بودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز