خبرگزاری کار ایران

درباره کانسلو که از دفاع متنفر بود

مدافعی ترسناک برای همه حریفان

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۷۳۶

مدافع پرتغالی منچسترسیتی مورد تمجید قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، وقتی ژوائو کانسلو در تیم ب بنفیکا بود، علاقه‌ای به دفاع نداشت اما مربی‌اش با او شرط بست که یکی از پنج مدافع راست برتر جهان می‌شود. هلدر کریستووائو می‌دانست این پسر از منطقه باریرو در جنوب لیسبون به چه قله‌هایی می‌رسد. این فصل مدافعان کناری در منچسترسیتی و لیورپول، رقبای بازی بزرگ دیشب، مشکلات زیادی داشته‌اند، کایل واکر مصدوم است، اندی رابرتسون با آسیب‌دیدگی‌های جزئی روبه‌رو شده و ترنت الکساندر آرنولد با فرم ایده‌آل فاصله گرفته، کانسلو اما عالی بوده و ثبات خود را حفظ کرده است.

بازیکن تیم ملی پرتغال در تمام بازی‌های این فصل لیگ برتر و لیگ قهرمانان در ترکیب اصلی تیم پپ گواردیولا قرار داشته و تنها بازیکن غیر از دروازه‌بان در سیتی بوده که به چنین آماری رسیده. او در هر دو سمت دفاع به اندازه کافی کیفیت دارد ضمن اینکه بی‌انصافی است اگر او را تنها مدافع بدانیم با توجه به مسئولیت‌های زیادی که از دفاع تا حمله در تیم بر دوشش گذاشته‌اند.

کریستووائو می‌گوید: «ژوائو کانسلو همه فن حریف است و در زمان کار با توپ هر کاری می‌کند. جوان که بود اگر توپ نداشت نمی‌خواست بازی کند و اگر تیمش توپ را از دست می‌داد، کسل می‌شد و غر می‌زد که چرا باید بدون توپ کار کنیم، چرا باید خودمان را این‌طور به زحمت بیندازیم؟»

وقتی کانسلو از یوونتوس به سیتی رفت، گواردیولا اعتماد زیادی به او نداشت و بازیکن ذخیره واکر شده بود تا اینکه سرنوشت به نفعش رقم خورد و به‌دلیل نبود گزینه‌های لازم در سمت چپ به کار گرفته شد. آزادی باعث شد بهترین بازی‌هایش را انجام دهد. کریستووائو می‌گوید: «او همیشه راه حل را قبل از دیگران پیدا می‌کند. اگر فضا بسته باشد، راهی برای پاس دادن می‌سازد. قدرتمند و سریع است و شیوه بازی‌اش را از آن موقع تغییر نداده، او کاملاً مسئولیت‌پذیر است.»

دفاع چپ جایی است که بازی‌ را در آن شروع می‌کند اما کانسلو به وسط زمین و جلوتر هم می‌رود. این بازیکن 28 ساله دو گل در این فصل زده که هر دو عالی بوده، یکی با پای چپ و یکی با پای راست. با دو پا راحت است و لذت می‌برد از اینکه پاس گل بدهد با بیرون پای راست تخصصی‌اش از جمله پاس گل پیروزی تیم به ارلینگ هالند در دیدار با بوروسیادورتموند. جای تعجب ندارد بازیکنی که در بنفیکا رشد کرده اینچنین مهارت فنی بالایی دارد. گواردیولا دوست ندارد مدافع کناری تیمش تنها مقابل وینگر حریف دفاع کند و گاهی به سمت جلو حرکت کند. گری نویل در 400 بازی پنج گل زد و کانسلو در 90 بازی به این آمار رسیده است. این برای نادیده گرفتن توانایی‌های نویل نیست بلکه نشان از تحول فوتبال در سال‌های اخیر دارد.

وقتی کانسلو فصل قبل قراردادش را تمدید کرد، گواردیولا گفت: «فوتبال مهم‌ترین موضوع زندگی او است.» الهام‌بخش او مادرش است که در سال 2013 در یک تصادف اتومبیل جان خود را از دست داد. کانسلو می‌گوید: «جای او خوب است و من هر کاری می‌کنم که باعث افتخارش شوم.» او علاوه بر اینکه یکی از مدافعان کناری طراز اول جهان است، موفقیت‌های بسیاری نیز به دست آورده و اینها همه مایه افتخار است. کانسلو در ترکیب سیتی به اندازه کوین دبروین مهم است. توانایی‌اش برای بازی در پست‌های مختلف و درک مشکلات نقشی که به او سپرده می‌شود و همچنین تمرکز روی آن اهمیت فوق‌العاده‌ای ارد. اینکه بدانی کی به وسط خط میانی بروی و چه زمانی از کناره‌ها ترتیب حمله را بدهی، برای گواردیولا خیلی مهم است. او بازیکن باهوش و فعالی است که می‌خواهد 90 دقیقه درگیر بازی باشد. اینکه پتانسیل حمله را در زمان لازم داشته باشی بیشتر به چشم می‌آید اما کار دفاعی کانسلو هم چشمگیر است. کانسلو از روزهایی که اگر توپ نداشت، ناراحت می‌شد، عبور کرده؛ او 13 تکل موفق و 14 مشارکت مؤثر در بازی‌های لیگ در این فصل داشته که پنج تا از نزدیکترین رقبایش در سیتی بیشتر است و این یعنی مسئولیت‌هایی که کریستووائو سعی داشت به او القا کند، بخوبی پذیرفته. این مربی باسابقه پرتغالی ادامه می‌دهد: «ژوائو بهترین بازیکنی است که با او کار کرده‌ام و این به خاطر کیفیت فنی‌اش است. من با برناردو سیلوا و روبن دیاز هم کار کرده‌ام اما هیچ کس مثل ژوائو کانسلو توجهم را جلب نکرد.»

کیفیت و اراده‌ای که کانسلو از خود بروز داده به معنی آن است که پیش‌بینی کریستووائو درباره او درست بوده. رقبا همه از او می‌ترسند، چه توپ داشته باشد چه بدون توپ.

گواردیولا دوست ندارد مدافع کناری تیمش تنها مقابل وینگر حریف دفاع کند و گاهی به سمت جلو حرکت کند. گری نویل در 400 بازی پنج گل زد و کانسلو در 90 بازی به این آمار رسیده است. این برای نادیده گرفتن توانایی‌های نویل نیست بلکه نشان از تحول فوتبال در سال‌های اخیر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز