خبرگزاری کار ایران

ماجرای لغو دربی سوپرجام ؛ قهرمانی سرخ‌ها در دیدار برگزار نشده

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۴۵۲

سوپرجام سال 97 به دلیل عدم حضور استقلال برگزار نشد و نتیجه بازی با نتیجه سه بر صفر به سود سرخپوشان پایتخت اعلام شد.

به گزارش ایلنا، یکی از جنجالی‌ترین پرونده های سوپرجام فوتبال ایران در سال 97 بود که قرار بود بین استقلال و پرسپولیس برگزار شود ولی این دیدار لغو و نتیجه آن 3 بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد. رایی که با اعتراض استقلال به دادگاه CAS رفت ولی این دادگاه هم تغییری در تصمیم فدراسیون فوتبال ایران ایجاد نکرد.

سوپر جام فوتبال ایران در سال 97 چهارمین دوره از مسابقات سوپر جام فوتبال ایران بود که قرار بود بین قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی 97–96 برگزار شود. این مسابقه قرار بود در روز 29 تیر 1397 بین پرسپولیس و استقلال برگزار شود، که به‌دلیل مخالفت تیم استقلال با بازی در تاریخ مشخص ‌شده و همچنین تداخل زمانی با اردوی پیش فصل این تیم در ترکیه برگزار نشد و نتیجه آن 3–0 به سود پرسپولیس اعلام شد. البته باشگاه فوتبال استقلال قبل از رفتن به اردوی ترکیه این موضوع را به تیم پرسپولیس اعلام کرده بود اما سازمان لیگ با این موضوع مخالفت کرد.

با رای سازمان لیگ و پس از آن کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، به دلیل حاضر نشدن تیم استقلال در این بازی، نتیجه بازی 3–0 به سود پرسپولیس اعلام و این تیم قهرمان سوپر جام فوتبال ایران در سال 97 شد. اما باشگاه استقلال نسبت به نتیجهٔ اعلام‌شده به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) شکایت کرد و جلسه دادگاه در 25 اسفند 97 برگزار شد.

نتیجه رأی دادگاه سرانجام در تاریخ 15 مهر 1398 اعلام شد که حکم صادره برای این بازی از سوی کمیته انضباطی و کمیتهٔ استیناف فدراسیون فوتبال ایران را تایید و مورد پذیرش قرار داد.

 

باشگاه استقلال به دلایل زیر خواستار تغییر زمان بازی بود:

   - در اختیار نداشتن بازیکنان اعزامی به تیم ملی (بازی‌های جام جهانی)

   - آماده‌سازی تیم برای بازی‌های آسیایی

   - زمان نقل و انتقالات بازیکنان و در اختیار نداشتن بازیکنان کافی برای دربی 88

 

این در حالی است که باشگاه استقلال اعلام کرده از حضور در سوپرجام انصراف نداده و تنها خواستار برگزاری بازی در تاریخ دیگری شده‌است. سعید فتاحی رئیس وقت کمیته مسابقات سازمان لیگ می‌گوید: راهی برای به تعویق انداختن دیدار سوپرجام وجود نداشت.

برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت باشگاه پرسپولیس نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: سوپرجام یک روز هم نباید عقب بیفتد. چند بازیکن هم از پرسپولیس جدا شدند و شرایط یکسان است. ضمن آن که پنجره نقل‌وانتقالات ما هم بسته مانده و نتوانستیم بازیکن بخریم. با این حال به قانون احترام گذاشته و طبق برنامه از قبل اعلام شده سازمان لیگ در دیدار سوپرجام به میدان خواهیم رفت.

وینفرد شفر سرمربی وقت باشگاه استقلال هم در صحبت‌های مختلف اعلام کرده بود مخالف برگزاری دیدار سوپرجام نبود و تنها با زمان برگزاری آن مخالفت داشت.

 

رای کمیته انضباطی

حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال عنوان کرد که در 27 تیر 97 گزارش سازمان لیگ مربوط به انصراف استقلال از سوپرجام به دست ما رسیده و بلافاصله مراحل مقدماتی مربوط به پرونده انجام شد. بر این اساس، فردا در اولین فرصت ممکن، مراتب به صورت کتبی به باشگاه استقلال ابلاغ خواهد شد تا این باشگاه ظرف 48 ساعت (بدون احتساب تعطیلی روز جمعه که روز کاری فدراسیون فوتبال نیست) دفاعیات خود را به صورت کامل و مستند، به کمیته انضباطی ارسال کند.

در تاریخ 2 مرداد 97، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد طبق گزارش شماره 4765/110 مورخ 97/4/24 سازمان لیگ فوتبال ایران که از سوی دبیرکل فدراسیون برای رسیدگی به این کمیته ارجاع شده‌است، حکایت دارد که در پی اعلام و تأکید سازمان لیگ بر انجام مسابقه سوپر جام بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس که در تاریخ 1397/04/29، باشگاه استقلال با عدم قبول تاریخ تعیین شده و اصرار بر تغییر تاریخ مسابقه، عملاً انجام مسابقه سوپرجام در جمعه 29 تیر سال جاری را منتفی نموده‌است؛ لذا کمیته انضباطی با احراز تقصیر باشگاه استقلال با اعمال تخفیف تیم استقلال را در مسابقه مذکور سه بر صفر بازنده اعلام می‌نماید.

 

شکایت باشگاه استقلال

پس از آنکه کمیته برگزاری مسابقات لیگ اعلام کرد نتیجه بازی 3–0 به نفع پرسپولیس بوده و جام نیز به این تیم داده خواهد شد. باشگاه استقلال این نتیجه را نپذیرفت و در ابتدا به کمیته استیناف شکایت کرد که این کمیته در 14 شهریور 1397 با تکرار نظر فدراسیون فوتبال در رابطه با کمسیون تأمین استان رای کمیته انضباطی را تأیید کرد. پس از آن، باشگاه استقلال اعلام کرد به مراجع بین‌الملی در این خصوص شکایت خواهد کرد. در همین راستا باشگاه استقلال به دادگاه حکمیت ورزش در تاریخ 3 مهر شکایت خود را ارسال‌کرد.

سرانجام دادگاه حکمیت ورزش در تاریخ 7 اکتبر برابر با 15 مهرماه 1398 بالاخره به انتظارها پایان داد و رأی خود در ارتباط با پرونده دربی سوپرجام ایران در سال 97 را اعلام کرد. بر اساس این رأی، دادگاه عالی ورزش حکم صادره برای این بازی از سوی کمیته انضباطی و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال مبنی بر نتیجه سه بر صفر به سود پرسپولیس را مورد تأیید قرارداد.

در بخشی از این رای 30 صفحه‌ای که برای باشگاه پرسپولیس ارسال شده، چنین آمده‌است: «رأی صادره توسط کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ایران به تاریخ 6 شهریور 1397 که رأی صادره کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در تاریخ یکم مرداد 1397 حمایت می‌کند، مورد تأییداست.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز