خبرگزاری کار ایران

ورود وزیر ورزش به دعوای استقلال و سازمان لیگ؛ بدهی آبی‌ها شکست

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۲۶۱

یکی از مشکلات عمده اخیر باشگاه استقلال، بدهی سنگین به سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی بود که با دخالت وزیر ورزش به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ماجرای دعوای استقلال با سازمان لیگ بر سر تبلیغات محیطی از ابتدای سال گذشته شکل گرفته و هنوز هم این دعوا ادامه دارد و هر روز اخبار جدیدی پیرامون آن شنیده می‌شود که واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است. عدم پرداخت تعهدات باشگاه استقلال باعث بدهی سنیگن باشگاه به سازمان لیگ شده و حالا عضو هیات مدیره استقلال در گفتگویی اعلام کرده با دستور وزیر ورزش بدهی استقلال به یک سوم کاهش یافته است. موضوعی که واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته است. به این بهانه سراغ ابتدای ماجرا تا امروز رفتیم.

 

شروع ماجرا با ادعای 150 میلیاردی

ماجرای درگیری استقلال با سازمان لیگ از زمان روی کار آمدن آجورلو و تحولات مالی که او در نظر داشت ایجاد کند شکل گرفت. ابتدای لیگ بیست و یکم بود که باشگاه استقلال برای در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی دیدارهای خانگی‌اش با سازمان لیگ وارد مجادله شد. مدیران این باشگاه در آن برهه مدعی شدند که در قراردادی که با کارگزار جدیدشان به امضا رسانده‌اند، حداقل 500 میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت که 150 میلیارد تومان آن، حاصل از تبلیغات محیطی است. این ماجرا مدتی ادامه داشت و حتی کار به جرو بحث لفظی معاون حقوقی استقلال با مسئول اقتصادی سازمان لیگ روی آنتن زنده تلویزیونی کشیده شد و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان در آبان و آذر 1400، با حمایت وزیر ورزش و جوانان از باشگاه استقلال در نهایت سازمان لیگ از دعوا کنار کشید و این سازمان به شرط گرفتن تضامین مالی و گرفتن سهمش از تبلیغات محیطی استقلال، با خواسته آبی‌پوشان کنار آمد.

 

تعهدات انجام نشده

طی قراری که میان باشگاه استقلال و سازمان لیگ شکل گرفت، بحث ارائه تضامین مالی از سوی باشگاه استقلال جنجال‌هایی به وجود آورد چرا که سازمان لیگ خواهان ارائه تضامین بانکی بود اما باشگاه استقلال با توجه به دولتی بودنش، قادر به دادن چنین تضمینی نبود. این مشکل در نهایت با راهکار مدیرکل حقوقی وزارت ورزش و جوانان رفع شد و مقرر شد که کارگزار باشگاه استقلال این تضامین مالی را به سازمان لیگ ارائه کند تا مشکل فی مابین حل شود اما در نهایت عدم پایبندی به تعهدات باعث شد توافق انجام شده به شکل درستی پیش نرفت و استقلال لیگ بیست و یکم را با بدهی 36 میلیاردی به سازمان لیگ فوتبال به پایان رساند.

این اتفاقات باعث نشد که استقلال در لیگ بیست و دوم هم تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی‌اش را در اختیار نگیرد و با وجود همه اختلافات، سهم سازمان لیگ با افزایش 30 درصدی به 3 میلیارد و 750 رسید تا این سازمان به قرارداد گذشته‌اش با باشگاه استقلال ادامه دهد.

 

جنجال تضامین جعلی

 چندی پیش بود که طبق ادعای مشاور حقوقی سازمان لیگ، این موضوع مطرح شد که اختلاف سازمان لیگ و باشگاه استقلال محدود به مسائل مالی نیست.

طبق ادعای حسین آل اسحاق، مشاور حقوقی سازمان لیگ فوتبال، تضامین مالی‌ای که کارگزار باشگاه استقلال ارائه کرده بوده، جعلی بوده و به همین دلیل این سازمان نتوانسته با استفاده از این تضامین، بدهی‌هایش از باشگاه استقلال را وصول کند. علاوه بر این، تاکنون هیچ تضمین مالی‌ای برای تبلیغات محیطی لیگ بیست و دوم به سازمان لیگ داده نشده است. او همچنین در گفت‌وگوی تلویزیونی که داشت مدعی شد که بدهی باشگاه استقلال در دو قراردادش با سازمان لیگ فوتبال بالغ بر 70 میلیارد تومان است که با خسارت دیرکردش، مبلغ سنگین‌تری می‌شود.

سال گذشته بود که صادق درودگر، عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال درباره کارگزار استقلال گفته بود: "ما اطلاعاتی که در مورد ایشان داریم را در اختیار دوستانمان در باشگاه استقلال قرار می‌دهیم تا بعدها دچار مشکل نشوند چون اگر باشگاهی دچار مشکل شود، انگار که ما دچار مشکل شده‌ایم. این فرد با بدهی 100 میلیاردی یکی از بزرگترین بدهکاران به فوتبال ماست."

 

با دستور وزیر، بدهی 90 میلیاردی یک سوم شد

آل اسحاق چندی بعد در گفتگویی ضمن اعلام اینکه جعل تضامین ارتباطی به باشگاه استقلال و شخص آجورلو ندارد و این اتهام و تخطی متوجه کارگزار است و نباید آبی‌های پایتخت را در این موضوع مقصر دانست. همچنین ولی مدعی شد بدهی مذکور با توجه به اینکه سهم سایر باشگاه‌ها هم در آن لحاظ شده بالغ بر 90 میلیارد تومان است.

از سوی دیگر باشگاه استقلال این رقم را نمی‌پذیرد و عنوان می‌کند این کل بدهی کارگزار به سازمان لیگ است و ربطی به باشگاه ندارد.

با این وجود و با توجه به کش مکش ایجاد شده ادعای دقیق و موثقی از رقم بدهی استقلال به سازمان لیگ وجود ندارد و اظهار نظرها در این خصوص ضد و نقیض است.

 

گفتگو به جای شکایت

بعد از جدایی آجورلو و آمدن فتح الله زاده و همچنین تغییراتی که در رأس فدراسیون فوتبال شکل گرفت، روند این پرونده هم تغییر کرد و در این خصوص اظهارنظرهای متفاوتی انجام شد. چند روز قبل علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل تازه وارد استقلالی‌ها با منصور قنبرزاده نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال جلسه‌ای را برگزار کرد.

با توجه به تغییر مدیریت در باشگاه استقلال و قول همکاری مناسب از سوی فتح‌الله‌زاده در این خصوص حالا به نظر می‌رسد مدیران سازمان لیگ هم از مواضع خود کوتاه آمده‌اند و با وجود اعلام قبلی مبنی بر شکایت حقوقی از استقلال قصدی در این خصوص ندارند.

منصور قنبرزاده، نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال در این باره گفت: قراردادی بین استقلال و سازمان لیگ وجود داشته که به مشکل برخورده است. سعی می‌کنیم با گفت‌وگو و مذاکره راه‌حل خوبی پیدا کنیم تا مفاد قرارداد رعایت شود، چون اصلا دوست نداریم مشکلات فوتبال را به دعاوی بکشانیم.

با این واکنش قنبرزاده اینطور عنوان شد که تلاش سازمان لیگ برای شکایت از استقلال که تا مراحلی هم پیش رفته بود فعلاً منتفی شده است تا طرفین با گفتگو، راهی باری رسیدن به صلح و توافق پیدا کنند.

 

با دستور وزیر، بدهی استقلال یک سوم شد

چندی پیش بود که حجت کریمی، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در برنامه زنده تلویزیونی عنوان کرد وزیر ورزش پیگیر طلب سازمان لیگ از استقلال است و قصد دارد با مداخله در این پرونده، این رقم را به یک سوم کاهش دهد و حالا کریمی اخیراً در صحبت‌هایی این اتفاق را تایید و با مطرح کردن جزئیاتی بیشتر در این خصوص اعلام کرد: با دستور وزیر ورزش، طلب سازمان لیگ به یک‌سوم کاهش پیدا کرده و سجادی این تخفیف را گرفت و مقرر شد تا رقمی کمتر از آن چیزی که سازمان لیگ طلب کرده است را پرداخت کنیم تا این پرونده بسته شود. این قضیه تمام شده است و خیلی وقت هم هست که این اتفاق افتاده و به قبل از آمدن فتح‌الله‌زاده مربوط می‌شود و دستورش برای زمان گذشته است و ربطی به الان هم ندارد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد مشکل مطرح شده در حال حل و فصل شدن باشد. هرچند از گوشه و کنار نارضایتی‌هایی از سوی فدراسیون و برخی باشگاه ها در این خصوص مطرح شده است و از دخالت وزیر به سود باشگاه استقلال ناراضی هستند ولی در هر صورت به نظر می‌رسد به زودی این پرونده بسته خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز