خبرگزاری کار ایران

فرنگی‌کاران ایران در برزخ بزرگ (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۴۱۸

شورای المپیک آسیا با اعلام برنامه جدید مسابقات کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی هانگژو یک شوک اساسی به کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی وارد کرد.

به گزارش ایلنا، با برنامه جدیدی که کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی هانگژو چیده، کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی در کمترین زمان ممکن باید تیم خود را بعد از حضور در جهانی بلگراد برای شرکت در هانگژو آماده کند. کاری که با توجه به ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی که در برخی از اوزان نفرات مشترک برای هر دو رویداد انتخاب شده، بسیار سخت و حتی غیرممکن می‌کند.

برنامه قبلی که بین اتحادیه جهانی و شورای المپیک آسیا مشترک بود، حکایت از این داشت که مسابقات کشتی آزاد ابتدا برگزار شود و بعد هم کشتی‌گیران فرنگی‌کار روی تشک بروند. این روند قرار بود هم در جهانی بلگراد و هم در بازی‌های آسیایی هانگژو رعایت شود اما مشخص نیست که چه اتفاقی رخ داده که برنامه جدیدی روی سایت بازی‌ها قرار گرفته که برای فرنگی‌کاران شرایط را دشوار می‌کند.

به این ترتیب حداقل 10 روز فاصله بین این دو رویداد برای کشتی‌گیران می‌ماند اما حالا با تصمیم جدید در جهانی ابتدا مسابقات کشتی آزاد و بعد کشتی فرنگی برگزار می‌شود اما در بازی‌های آسیایی ابتدا فرنگی‌کاران و بعد هم کشتی آزاد باید مسابقات خود را برگزار کنند. این یعنی زمان برای کشتی آزاد بیشتر می‌شود و برای کشتی فرنگی بسیار کم که فشار زیادی را به فرنگی‌کاران وارد می‌کند.

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در بلگراد از 21 سپتامپر؛ 30 شهریور آغاز می‌شود. رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان با روش 4- 3- 3 برگزار می‌شود. یعنی 4 وزن در روز نخست؛ 3 وزن در روز دوم و در روز پایانی هم مسابقات سه وزن آخر برگزار می‌شود. ابتدا هم کشتی‌گیران اوزان ۵۵، ۷۷، ۸۲ و ۱۳۰ کیلوگرم باید روی تشک بروند.

31 شهریور کشتی‌گیران اوزان ۶۰، ۷۲ و ۹۷ کیلوگرم باید روی تشک بروند و در نهایت سه وزن آخر ۶۳، ۶۷ و ۸۷ برای رقابت با هم روی تشک حاضر می‌شوند. با توجه به برگزاری مسابقات هر وزن در دو روز؛ یکشنبه 24 سپتامبر و 2 مهر روز آخر کشتی فرنگی عازم قهرمانی جهان می‌شود و دردسرهای تیم ملی کشتی فرنگی از همین جا شروع می‌شود؛ چرا که کادرفنی باید بلافاصله تیم خود را برای حضور در بازی‌های هانگژو آماده کند. رقابت‌های کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی از 4 اکتبر شروع می‌شود و این یعنی فاصله 8 روزه از پایان کشتی فرنگی در جهانی بلگراد تا شروع بازی‌های آسیایی در هانگژو.

نکته عجیب و سخت ماجرا اینجاست که طبق برنامه‌ای که اتحادیه جهانی کشتی تنظیم کرده و طبق برنامه‌ریزی که کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی انجام داده، مسابقات اوزان 67 و 87 کیلوگرم کشتی فرنگی در روز پایانی جهانی بلگراد و روز اول هانگژو برگزار می‌شود.

 این تصمیم برای حضور محمدرضا‌گرایی در این مسابقات بسیار دشوار است.‌ گرایی که باید کیلوهای زیادی را کم کند، شرایط سختی را تجربه می‌کند و باید بلافاصله بعد از پایان جهانی بلگراد خود را برای وزن کم کردن دوباره در هانگژو مهیا کند.

 او دو بار در بلگراد باید وزن کم کند و یک بار هم در هانگژو و این یعنی 3 بار وزن کم کردن در حدود یک هفته.

خوشحالی آزادکاران؟

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان از روز شنبه 25 شهریور و با رقابت اوزان ۶۱، ۷۰، ۸۶ و ۱۲۵ آغاز می‌شود. در روز دوم مسابقات اوزان ۵۷، ۷۴، ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم انجام می‌شود. روز سه‌شنبه 19 سپتامبر؛ 28 شهریور هم با برگزاری مسابقات دو وزن آخر ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم کار شاگردان درستکار در جهانی بلگراد تمام می‌شود. این یعنی فرصت 18 روزه برای شاگردان پژمان درستکار تا بازی‌های هانگژو که می‌تواند خبر خوبی برای تیم ملی باشد.

تغییر در ترکیب کشتی فرنگی؟

هنوز کادرفنی تیم ملی کشتی برای بازی‌های هانگژو ترکیب قطعی خود را اعلام نکرده اما تصمیم بر این بود که در وزن 67 کیلوگرم محمدرضا‌گرایی به هر دو رویداد اعزام شود اما این تصمیم برای قبل از تغییر برنامه مسابقات بود و شاید الان کادرفنی به تغییر در این وزن هم فکر کند. هر چند محمدرضا ‌گرایی، کشتی‌گیر بدون جانشین تیم ملی کشتی فرنگی است و اصلاً کادرفنی نمی‌خواهد که در این وزن ریسک کند اما شاید مجبور شود که به دلیل فشردگی مسابقات تصیم خود را تغییر بدهد.

اعتراض به شورای کشتی آسیا

بعد از ایجاد تغییر برنامه بازی‌ها، فدراسیون کشتی اعتراض خود را به شورای کشتی آسیا اعلام کرد. عجیب است که دولت تورلی‌خانوف که خودش رئیس شورای کشتی آسیا و عضو هیأت رئیسه اتحادیه جهانی است تن به این تصمیم داده است. بدون شک این تصمیم هم از سطح فنی بازی‌های آسیایی کم می‌کند هم از سطح کشتی فرنگی قهرمانی جهان می‌کاهد.

برای بازی‌های آسیایی گوانگژو چنین اتفاقی رخ داد و حمید سوریان به اجبار به هر دو رویداد جهانی مسکو و بازی‌های آسیایی اعزام شد. فاصله بین دو رویداد بسیار کم بود و سوریان که در جهانی مسکو قهرمان جهان شده بود، در بازی‌های آسیایی با شکست مقابل حریف ژاپنی از دور مسابقات کنار رفت. آن زمان هم فاصله جهانی تا بازی‌ها بسیار کم بود و خواست کادرفنی وقت این بود که سوریان اعزام نشود اما مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی بسیار مهم است و به همین دلیل هم اصرار شد که سوریان اعزام شود اما در نهایت دست خالی برگشت.

گزارش: محسن وظیفه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز