خبرگزاری کار ایران

بازگشت غیرقانونی بهاروند به سازمان لیگ

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۹۰۹

در روزهای اخیر انتصاب حیدر بهاروند توسط مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست سازمان لیگ با ابهامات زیادی مواجه شده است.

به گزارش ایلنا، یکی از این ابهامات بحث بازنشستگی بهاروند است که پیش از این باعث شد تا او از سمت خود کنار گذاشته شود اما به نظر می‌رسد که این موضوع و حتی مسائل دیگر نمی‌تواند مانع حضور او در فدراسیون فوتبال شود. او که در دوران ریاست عزیزی خادم در این سمت حضور داشت با حکم دیوان عدالت اداری از ریاست سازمان لیگ کنار گذاشته شد.

در آن زمان دیوان عدالت اداری در نامه‌ای اعلام کرد: «عضویت افراد بازنشسته در هیأت رئیسه فدراسیون با عنوان رئیس و نواب رئیس واجد ایراد قانونی است. شایان ذکر است با توجه به مسئولیت اجرایی دبیرکل و خزانه‌دار فدراسیون، این مسئولیت‌ها نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان و اصلاحات بعدی بوده و فعالیت افراد با شرایط مذکور واجد وصف مجرمانه است.»

 موضوع بعدی، ایرادات قانونی این انتخاب است. بهاروند در زمان عزیزی خادم نقش غیرقابل انکاری در انتخابات اسفندماه ۱۳۹۹ فدراسیون داشت و این موضوع باعث شد تا رئیس فدراسیون فوتبال به همکاری خود با بهاروند ادامه دهد و به نوعی بهاروند اینگونه مزد خود را توسط رئیس جدید فدراسیون فوتبال دریافت کرد. البته او پس از عزل عزیزی خادم در شهریورماه ۱۴۰۱ این بار برای مهدی تاج چنین نقشی ایفا کرد و حالا تاج به منظور قدردانی از او، مجدداً صندلی ریاست سازمان لیگ را به او سپرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در شرایطی «رئیس برکنار شده سازمان لیگ» را به سمتش بازگرداند که توضیح روشنی درباره روند این انتصاب و موانع قانونی پیش‌روی آن داده نشده است. تاکنون سابقه نداشته که رئیس سازمان لیگ با حکم مستقیم رئیس فدراسیون منصوب شود، با این حال در نامه‌ انتصاب حیدر بهاروند که در فضای مجازی و متن خبر این انتصاب که در سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد، مهدی تاج با استناد بر بند یک ماده ۱۵ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال حکم بهاروند را امضا کرده است.

این در حالی است که ماده ۱۵ می‌گوید: «هیأت مدیره یک نفر را از بین خود به سمت رئیس هیأت مدیره و یک نفر را از بین شرکا به سمت مدیرعامل انتخاب و همچنین می‌تواند برای اعضای خود سمت‌های دیگری تعیین نماید.» علاوه بر این، ماده ۱۴ درباره اعضای هیأت مدیره یا همان هیأت رئیسه سازمان لیگ فوتبال عنوان می‌کند: «هیأت مدیره مؤسسه (سازمان لیگ فوتبال) مرکب از ۳ تا ۵ نفر خواهد بود که توسط مجمع عمومی عادی یا فوق‌العاده از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می‌شوند.» جالب اینجاست که دوره تمام اعضای سازمان لیگ فوتبال حدود یک سال است که به پایان رسیده و به عبارت ساده‌تر، هیأت رئیسه سازمان لیگ بیش از یک سال است که از اعتبار خارج شده اما تاج، رئیس مجمع سازمان لیگ تاکنون اقدامی برای تدارک مقدمات زمانبر برگزاری مجمع عمومی این سازمان نکرده است.

 با این حال، تاج، به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، صادق درودگر و منصور قنبرزاده، به عنوان دو نفر کارشناس خبره (توسط رئیس فدراسیون فوتبال معرفی می‌شوند و حضورشان در هیأت رئیسه در مجمع سازمان لیگ به رأی‌گیری گذاشته می‌شود)، هوشنگ نصیرزاده به عنوان نماینده باشگاه‌ها و حبیب‌الله شیرازی به عنوان نماینده هیأت‌های استانی، ترکیب آخرین اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ فوتبال را تشکیل می‌دهند. همچنین حیدر بهاروند هم تا قبل از برکناری‌اش از سمت ریاست سازمان لیگ در تیرماه ۱۴۰۱ عضو هیأت رئیسه بود اما پس از آن از این هیأت خارج شد. با این اوصاف، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که انتصاب حیدر بهاروند توسط مهدی تاج بر اساس روال قانونی و درست پیش نرفته است. به همین دلیل از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود که درباره نحوه انتصاب حیدر بهاروند به سمت ریاست سازمان لیگ شفاف‌سازی کند و ابهامات موجود را از بین ببرد.

این در حالی است که رسیدگی به امور سازمان لیگ بر اساس اساسنامه فدراسیون بر عهده نایب رئیس دوم فدراسیون است و حتی مهدی تاج نیز در سال‌های نه چندان دور به واسطه نایب رئیسی دوم در فدراسیون ریاست سازمان لیگ را برعهده داشت .علاوه بر این بهاروند که قصد حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال را داشت به دلیل مشارکت در پرونده ویلموتس رد صلاحیت شد. با این وجود حضور او در سمت سرپرستی سازمان لیگ قطعی شده و حالا در اوضاع آشفته‌ای که سازمان لیگ به دلیل برنامه‌ریزی عجیب و غریب دارد، اولین مأموریت او این است که به این وضع سروسامان دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز