خبرگزاری کار ایران

موافقت با حضور 5 رشته جدید در المپیک

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۱۱۸

کمیته بین‌المللی المپیک با حضور ۵ رشته جدید موافقت کرد.

به گزارش ایلنا، کمیته بین‌المللی المپیک در آخرین جلسه خود با حضور ۵ رشته پیشنهادی کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس که کریکت، بیسبال، سافت بال، لاکراس و اسکواش بودند موافقت کرد. مسابقات پنج‌گانه مدرن و وزنه‌برداری نیز به این برنامه بازگردانده شده‌اند. با المپیکی شدن اسکواش فدراسیون این رشته در ایران باید برنامه‌ریزی جدیدی در خصوص تقویت کادر فنی و ملی‌پوشان خود کند تا بتواند سهمی در نفرات اعزامی به المپیک 2028 لس آنجلس داشته باشد. علی کتابفروش، دبیر فدراسیون اسکواش در این خصوص می‌گوید: «هر چند سایت جهانی با حضور اسکواش موافقت کرد ولی هیچ ضمانتی وجود ندارد که در دوره‌های بعدی هم باشد. همانند کاراته و بوکس. همانطور که می‌دانیم همیشه میزبانان المپیک رشته‌هایی که در آن قدرتمند هستند با ارائه پیشنهاد به کمیته بین‌المللی المپیک بازی‌ها را به لیست مسابقات اضافه می‌کنند. بر این اساس آمریکایی‌ها خواستار حضور رشته‌های اسکواش، فوتبال آمریکایی و سافت بال شدند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا امیدی به المپین شدن ملی‌پوشان اسکواش ایران هست، گفت: «حقیقتاً فرایند نحوه کسب سهمیه از طرف فدراسیون جهانی اعلام نشده ولی تمام تلاش ما این است در صورت مشخص شدن، فرایندهای حضور اسکواش‌بازان بدرستی طی شود تا بتوانیم نماینده داشته باشیم.»

دبیر فدراسیون ادامه داد: «اسکواش ایران در سال 2018 توانست در بخش تیمی سوم شود. 6 مدال انفرادی هم در بخش جوانان داشتیم، ولی چند سالی است که از رده ششمی بالاتر نیامدیم. پس برای المپیکی شدن راهی سخت پیش رو داریم.»

اما اسکواش از رشته‌هایی بود که جواز بازی‌های آسیایی را نگرفت. او در این مورد بیان کرد: «کمیته ملی المپیک سعی در اعزام کاروان کیفی داشت و چون شانس ما برای کسب مدال کم بود اعزام نشدیم.»

علی کتابفروش همچنین از اهداف اصلی فدراسیون صحبت کرد: «هدف‌گذاری ما بازی‌های آسیایی 2026 ژاپن است. چون برای ما اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم اسکواش را بهتر معرفی کنیم.»

جشنواره روز جهانی اسکواش روزهای 20 و 21 مهر در 24 استان کشور و در فضاهای عمومی شهر برگزار شد. جشنواره‌ای که هدف از برگزاری آن توسعه همگانی این رشته در سطح کشور بود. دبیر فدراسیون اسکواش با توجه به بعد همگانی این جشنواره مطرح کرد: «هدف این بود اسکواش در دل مردم جا بگیرد. خروجی خوبی هم گرفتیم و علاقه‌مندان زیادی در این جشنواره بخصوص در استان‌هایی چون اصفهان، کرمانشاه و یزد داشتیم. دیگر الان می‌توانم بگویم با گسترش این رشته بازیکنان جدیدی از کیش، آذربایجان شرقی، گلستان، خوزستان و حتی تهران به ما معرفی شدند و دیگر اسکواش در انحصار چند استان نیست.»

در پایان دبیر فدراسیون چالش بزرگ اسکواش را انتخاب سرمربی دانست: «چالش بزرگی که داریم این است مربیان داخلی خوبی داریم ولی باید برای ارتقای آنها اقدام کنیم. برای تیم ملی هم مذاکراتی با مربیان خارجی داشتیم و بزودی به نتیجه می‌رسیم. چون رقابت زیادی با تیم‌های مالزی، هنگ‌کنگ، ژاپن و هند داریم و با سرمایه‌گذاری چینی‌ها قهرمانی آسیا در سال‌های آینده سخت‌تر هم می‌شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز