خبرگزاری کار ایران

ورزش عربستان در مسیر توسعه؛ پای ستارگان سایر رشته‌ها هم به آسیا باز می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۵۲۹

گلف، فوتبال، موتورسواری، بوکس، تنیس و حتی ورزش‌های زمستانی... آن هم در کشوری که در دل کویر واقع شده است. این کشور در سال‌های اخیر همه چیز را به دست آورده است و موفق شده ورزشکارانی با کالیبر کریستیانو رونالدو و گلف باز باسکی را جذب کند.

به گزارش ایلنا، عربستان سعودی چند سالی است که پای دلارهای خود را به دنیای ورزش باز کرده است و در حال حاضر یکی از بزرگترین بازیگران صحنه به حساب می‌آید. گلف، فوتبال، موتورسواری، بوکس، تنیس و حتی ورزش‌های زمستانی... آن هم در کشوری که در دل کویر واقع شده است. این کشور در سال‌های اخیر همه چیز را به دست آورده است و موفق شده ورزشکارانی با کالیبر کریستیانو رونالدو و گلف باز باسکی را جذب کند. الرومیان، فرماندار PIF، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، می‌گوید: «ما به همه ورزش‌ها علاقه‌مندیم. عربستان سعودی در دو سال گذشته 4170 میلیون یورو به ورزش اختصاص داده است و قصد دارد 6613 میلیون یورو دیگر را تا سال 2030 سرمایه‌گذاری کند. این عدد حدود 10 درصد از تولید ناخالصی این کشور است.»

فوتبال: امضای قرارداد با رونالدو و میزبانی جام جهانی 2034

از آنجا که رونالدو سلطان این ورزش به حساب می‌آید، امضای قرارداد با او توسط تیم النصر معنای بسیار زیادی در جهان فوتبال داشت و نقطه عطفی در ورزش عربستان به حساب آمد. اما قبل از همه اینها، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان کارش را با سرمایه‌گذاری 350 میلیون یورویی با خرید نیوکاسل آغاز کرد و در تابستان رونق به لیگ عربستان کشیده شد. پس از جذب کریستیانو رونالدو توسط النصر و پرداخت دستمزد‌های نجومی، تعداد بیشتری از بازیکنان نخبه اروپایی، در هر سنی، چمدان‌های خود را برای کشور عربستان بستند: گابری وگا، فیرمینو، کولیبالی، ادوارد مندی، بنزما، نیمار، کانته، بروزوویچ، روبن نوش، محرز، کاراسکو و بسیاری دیگر... عمدتاً به تیم‌هایی مانند الاهلی، الهلال، النصر و الاتحاد راهی شدند که همگی تحت کنترل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان بودند. PIF همچنین امباپه و مسی را هم می‌خواستند اما پیشنهاد آنها رد شد و در مجموع عربستانی‌ها 956 میلیون برای تقویت لیگ هزینه کردند.

از سوی دیگر میزبانی مسابقات بین‌المللی چیزی است که عربستان سعودی آرزوی آن را دارد و با آوردن سوپرکاپ‌های اسپانیا و ایتالیا به کشور به این مهم دست یافت و تیم‌هایی مانند مادرید، بارسلونا، اینتر و میلان را در کشور خود به میدان فرستاد؛ تیم‌هایی که مجموعاً 29 عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان را در اختیار دارند. این مسابقات سالانه 30 میلیون و در مجموع 270 میلیون یورو برای عربستان هزینه داشت.

اما همه چیز در اینجا تمام نمی‌شود؛ در 31 اکتبر، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، تأیید کرد که جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی برگزار خواهد شد و در بخشی از سخنرانی خود گفت: «هیچ چیز مانند فوتبال نمی‌تواند جهان را با یکدیگر متحد کند.»

تنیس؛ ستاره‌های آینده در عربستان بازی می‌کنند

فینال Next Gen ATP از امسال تا سال 2027 در عربستان سعودی برگزار می‌شود و بزرگان این رشته در جده به ملاقات هم خواهند رفت، اما این کشور جاه‌طلب‌تر از این حرف‌هاست. رئیس فدراسیون تنیس ایتالیا در مورد مسابقات مسترز 1000 در عربستان که از سال 2025 آغاز می‌شود، گفت: «این بازی‌ها در عربستان برگزار خواهد شد و امیدوارم این میزبانی برای برآورده کردن آرزوی آنها کافی باشد.»

جمله آخر شاید برای جلوگیری از نفوذ بیشتر عربستان به دنیای تنیس باشد، زیرا همان طور که عربستان می‌تواند بازار جذابی باشد، از طرف دیگر می‌تواند کسب و کار بقیه را نیز به خطر بیندازد.

علاوه بر این، د اتلتیک قبلاً فاش کرده بود که عربستانی‌ها به دنبال خرید مجوز مسترز 1000 هستند که در حال حاضر در دست مادرید است. اگر قرار بود این تورنمنت از پایتخت اسپانیا گرفته شود، ضربه‌ای به اقتصاد پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیا زده می‌شد زیرا این مسابقات در طول یک هفته 100 میلیون یورو سود برای مادرید به همراه دارد.

فرمول وان

سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در ورزش‌های موتوری نیز کم نیست. در سال 2020 یکی از مسابقات فصلی فرمول وان به عربستان سعودی منتقل شد. چیس کری، مدیر عامل فرمول وان گفت: «ما از استقبالی که عربستان از میزبانی کرد هیجان‌زده هستیم. این کشور در سال‌های اخیر به سرعت به مرکزی برای رویدادهای ورزشی و سرگرمی تبدیل شده است و خوشحالیم که فرمول وان نیز به آنجا می‌رود.»

از طرفی آرامکو، شرکت صادرکننده نفت عربستان، علاوه بر همکاری با استون مارتین، یکی از حامیان رسمی آن مسابقات است و آنها توانسته‌اند رالی داکار را نیز به عربستان منتقل کنند.

گلف

گلف یکی از مواردی است که عربستان سعودی به دلیل گردشگری به آن توجه کرده است. ایده اولیه این بود که عربستان با همکاری آمریکا مسابقات جهانی را برگزار کند اما طرف آمریکایی نپذیرفت. حالا با انتقال جان رام به عربستان که یکی از بزرگ‌ترین قرارداد‌های این ورزش را در تاریخ با عربستانی‌ها بست، به نظر می‌رسد پیست عرب از پیست آمریکا پیشی گرفته است. باسکی به نام‌هایی مانند کامرون اسمیت، داستین جانسون، کوپکا و فیل میکلسون می‌پیوندد.

بوکس

ورزش دیگری که عربستان در آن توجه آمریکا را به خود جلب می‌کند، بوکس است. در ماه نوامبر مشخص شد که مبارزه تایسون فیوری در برابر یوسیک برای عنوان قهرمانی سنگین وزن در این کشور خاورمیانه برگزار می‌شود. این مبارزه در ماه فوریه برگزار خواهد شد.

المپیک زمستانی در صحرا

جواهر تاج عربستان سعودی میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی خواهد بود و قبلاً نامزدی میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی 2029 را دریافت کرده بود. با این حال، متقاعد کردن IOC دشوارتر است.

بالاترین ارگان المپیک درخواست دمای زیر صفر را برای میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی در نظر می‌گیرد. میانگین دما در سردترین ماه عربستان 14 درجه سانتیگراد و حداقل میانگین آن کمی کمتر از 7 است. بنابراین، به هیچ وجه و بویژه با در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی، پیشنهاد نمی‌شود که کشور عربستان این الزام را رعایت کند.

به امید طلای المپیک

عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان چاقی را دارد. به طور خاص، چهاردهمین کشور با بالاترین درصد افراد چاق: 2/20 درصد در بزرگسالان. علاوه بر این، تا سال 2017، ورزش برای دختران ممنوع بود.

این عوامل همه بیانگر این است که عربستان سعودی هرگز در ورزش چهره بزرگی به حساب نمی‌آید. چیزی غیرعادی برای کشوری که 63 درصد از جمعیت آن زیر 30 سال سن دارند.

عربستان سعودی تا‌کنون دو نقره و دو برنز دارد و در حسرت طلای المپیک است(چیزی که امروزه 100 کشور در جهان داشتن آن را تجربه کرده‌اند) و امیدوار است با این سرمایه‌گذاری بتواند به حسرت دیرینه خود پایان دهد. زمان نشان خواهد داد که آیا این همه پول رسیدن به افتخار را تضمین خواهد کرد یا نه.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز