خبرگزاری کار ایران

ادامه تاریخ‌سازی آقای خاص جدید فوتبال

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۷۱۴

ژابی آلونسو سرمربی بایرلورکوزن و بازیکنانش در حال تاریخ سازی شگفت انگیزی هستند و ظاهرا تیمی جلودار آنها نیست.

به گزارش ایلنا، ژابی آلونسو در حال انجام کاری است که در کل تاریخ باشگاه بایرلورکوزن نه تنها بی‌سابقه، بلکه رویایی دست نیافتنی بوده است. لورکوزن زیر نظر این مربی جوان اسپانیایی به قدری متحول شده که حالا قدرتمندترین تیم آلمان و یکی از بهترین تیم‌های اروپا به حساب می‌آید. این تیم ۴۲ بازی است که در هیچ رقابتی شکست نخورده و همچنان روند خوب خود را ادامه می‌دهد. لورکوزن در ۱۲۰ سال تاریخ باشگاه خود فقط دو جام به دست آورده اما حالا و در همین فصل برای کسب سه‌گانه قهرمانی می‌جنگد و در هر سه نیز شانس بالایی دارد.

اما خبرسازتر از این پیروزی‌ها در هفته‌های اخیر، خبر ماندن آلونسو در بایر لورکوزن بود. این مربی ۴۲ ساله پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره آینده‌اش در یک کنفرانس مطبوعاتی با همان آرامش و متانت همیشگی روبه‌روی خبرنگاران نشست و توضیح داد که چرا فصل آینده هم به کارش در این باشگاه ادامه خواهد داد و محل کارش را به انگلستان، اسپانیا و یا باواریا منتقل نخواهد کرد. آلونسو که سال ۱۹۹۹ در ۱۷ سالگی به خدمت باشگاه زادگاهش رئال سوسیداد درآمد، سال ۲۰۰۴ در لیورپول دوران بین‌المللی بازی خود را آغاز کرد و در مونیخ سال ۲۰۱۷ آن را به پایان رساند اما حالا پس از تأمل درباره موقعیتش به این نتیجه رسیده که لورکوزن «جای درستی» برای اوست تا بتواند دوران مربیگری خود را ادامه دهد. او گفت که مدیون این باشگاه، هواداران آن، کادر مربیگری و بازیکنانش است: «من احساس می‌کنم که کارم اینجا هنوز تمام نشده است.»

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آلونسو تصمیم درستی گرفته نباید محیط آرام و منظم بایر لورکوزن را رها می‌کرد تا در مونیخ یا لیورپول شرایط پیچیده‌ای را برعهده بگیرد. انگیزه‌های آلونسو فراتر از مسائل مالی بود. هر چند باشگاه پولدار بایرلورکوزن هم که متعلق به کمپانی آلمانی بایر، غول جهانی صنعت دارو و شیمی جهان در کنار رود راین و در شهر کوچک لورکوزن نزدیک کلن است، به او حقوق خوبی می‌دهد. به نوشته رسانه‌های آلمان دستمزد سالیانه او حدود ۶ میلیون یورو است.

رشد قدم به قدم آلونسو

آلونسو مربیگری را در سال ۲۰۱۸ در تیم زیر ۱۴ سال رئال مادرید آغاز کرد و یک سال بعد به باشگاه خانگی‌اش رئال سوسیداد برگشت تا به مدت سه سال هدایت تیم دوم را در دسته سوم لیگ اسپانیا برعهده بگیرد. دو باشگاه که به‌خاطر کیفیت کارشان در فوتبال پایه معروف‌اند. همان‌موقع معلوم بود که طرز فکر آلونسو چگونه است: «تصمیم من پیامد تمام گام‌هایی بود که پیش از آن داشته بودم. همیشه خودم سرعتم را تعیین می‌کردم و همیشه می‌خواستم زمانی به مرحله بعد بروم که احساس می‌کنم برایش آمادگی کامل را دارم.  من در فوتبال پایه رئال مادرید کارم را شروع کردم و بعدش می‌توانستم بگویم که این کار را دوست دارم. گام بعدی بازگشت به خانه بود. به رئال سوسیداد سن سباستین. این تصمیم برای من از یک‌سو از لحاظ شخصی پس از سال‌ها زندگی در خارج مهم بود و از سوی دیگر از لحاظ حرفه‌ای نیز خوب و مهم بود.»

بالاترین آمار پاس

بایر لورکوزن با 92.8 درصد بالاترین آمار را در میان ۱۸ تیم بوندس‌لیگا از لحاظ میزان دقت پاس‌های کوتاه دارد. بنا بر داده‌های سایت آماری FBref.com لورکوزن با میانگین ۳۵۵ پاس در هر بازی بالاترین میزان پاس کوتاه را هم دارد. نشریه کیکر در تحلیل این سبک بازی لورکوزن نوشت: «آلونسو یک پیکر ساخته که جلوی حریفانش احتمالاً باید مانند هیدرا، آن هیولای وحشتناک چندسر اساطیر یونانی، به نظر بیاید که هر سرش را بزنی دو سر دیگر درمی‌آورد. اگر تیمی موفق شود یک راه پاس لورکوزن را ببندد، انگار دو راه پاس دیگر باز می‌شود.» در واقع جلوی این سیستم بازی لورکوزن حتی دفاع اتوبوسی هم فایده‌ای ندارد و دیر یا زود مقاومت دفاعی تیم حریف فرو می‌ریزد. آلونسو به نوشته کیکر «کد» غلبه بر حریفان تخریبی را به تیمش داده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز