خبرگزاری کار ایران

به احترام ژابی آلونسو کلاه از سر بردارید

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۷۶۶

ستاره اسبق رئال مادرید روی نیمکت بایر لورکوزن توانست به سلطه بایرن مونیخ پایان دهد.

به گزارش ایلنا، رقابت‌های لیگ فوتبال آلمان، بوندس‌لیگا، با قهرمانی زودهنگام تیمی همراه بود که هرگز تجربه قهرمانی در لیگ این کشور را نداشت. بایرلورکوزن در حالی پنج هفته به پایان رقابت‌ها به مقام قهرمانی رسید که حتی خوشبین‌ترین هواداران این تیم در ابتدای فصل کسب چنین عنوانی و پایان دادن به سلطه 11 ساله بایرن مونیخ بر بوندس‌لیگا را تصور نمی‌کردند. این معجزه، یعنی قهرمانی در هفته بیست‌و‌نهم بدون تحمل حتی یک شکست، با هنر مربیگری ژابی آلونسو مربی جوان اسپانیایی به دست آمد. 18 ماه قبل زمانی که او هدایت بایرلورکوزن را برعهده گرفت، این تیم برای فرار از سقوط می‌جنگید و حالا، تاریخ برای این تیم به گونه‌ای نوشته شده که فقط در افسانه‌ها می‌توان نظیر آن را یافت.پ

هیچ ارزشی ندارید اگر...

راینر کالموند، مدیر ورزشی سابق بایرلوزکون زمانی در مورد دنیای بی‌رحمانه فوتبال اینطور گفته بود: «اگر جام نبرید در فوتبال هیچ ارزشی ندارید.» لورکوزن در آلمانی لقبی تحت عنوان Vizekusen داشت که معنی آن «کوزن همیشه دوم»، در انگلیسی هم لقب Neverkusen را به آنها دادند که با استفاده از اسم لورکوزن به معنی تیمی است که هرگز دستش به جام نمی‌رسد. یک باشگاه طلسم شده که نقش ساقدوش‌های ابدی قهرمانان فوتبال آلمان را ایفا می‌کردند و توانایی رهایی از گذشته تلخ خود را نداشتند.

در شش سال اول قرن بیست‌و‌یکم، یعنی سال‌های 2000 و بعد از آن لورکوزن چهار مرتبه به عنوان نایب قهرمانی بوندس‌لیگا رسید و در سال 2000 آنها در حالی که در بازی آخر خود فقط به یک تساوی نیاز داشتند مقابل تیم اونترهاخینگ شکست خوردند و جام را از دست دادند. بایر دو سال بعد هم دوباره تحت فشار کم آورد و در سه بازی آخر خود در حالی که صدرنشین بود دو شکست را متحمل شد و جام را به بوروسیا دورتموند واگذار کرد.

خودکشی بزرگ

در واقع در فصل 02-2001 لورکوزن به معنی واقعی کلمه خودکشی کرد. آنها یک هفته بعد از اینکه قهرمانی بوندس لیگا را از دست دادند، در فینال جام حذفی آلمان هم شکست تحقیرآمیز 4-2 را متحمل شدند و چهار روز بعد از آن مقابل رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست خوردند و در فصلی که شانس کسب سه‌گانه قهرمانی را تا هفته آخر داشتند بدون جام ماندند.

بایرلورکوزن در همه این سال‌ها در پرورش و معرفی بازیکنان بزرگ به فوتبال جهان، فعال بود اما موفقیت از آنها فراری بود. میشائیل بالاک، ستاره سابق تیم ملی آلمان و لورکوزن در مصابه‌ای گفت: «کیفیت همواره در لورکوزن خوب بوده اما این تیم همیشه یک چیزی برای کسب موفقیت کم دارد»، او درست می‌گفت و آن یک چیز، ژابی آلونسو بود که توانست به طلسم ناکامی این تیم پایان دهد.

پیش‌بینی گواردیولا

زمانی که آلونسو به دوران پرافتخار بازیگری خود پایان داد، پپ گواردیولا سرمربی سابق او در بایرن مونیخ از اینکه فوتبال جهان یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ خود را از دست می‌داد، ابراز ناراحتی کرد، اما خیلی سریع به فوتبال جهان یک دلگرمی داد: «او خیلی زود به عنوان مربی برمی‌گردد و هرجا برود حاضرم تضمین بدهم که او موفق خواهد بود.»

آلونسو پیش‌بینی گواردیولا را برآورده نکرد بلکه از آن بسیار فراتر رفت. در حقیقت، زمانی که از گواردیولا سرمربی فعلی منچسترسیتی در مورد کاری که شاگرد سابقش در حال انجام دادن آن در لورکوزن بود سؤال شد، مربی اسپانیایی فقط گفت: «وای، شگفت‌انگیز است.»

یورگن کلوپ سرمربی لیورپول هم آلونسو را در میان مربیان مدرن و نسل جدید فوتبال، برجسته‌ترین دانست و به همین دلیل است که لیورپول تلاش کرد ژابی آلونسو را به‌عنوان جانشین کلوپ به لیورپول بیاورد و البته بایرن مونیخ هم برای پاک کردن افتضاحی که توماس توخل در این تیم به بار آورده به دنبال جذب ژابی است، هرچند که آلونسو تصمیم گرفته یک فصل دیگر در لورکوزن بماند و شاید مقصد بعدی او در پایان فصل آینده، تیم سابق و رؤیای بزرگش یعنی رئال مادرید باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز