خبرگزاری کار ایران

نمی‌توانند آزمون و جهانبخش را به تیم امید ندهند؛

عابدینی: فدراسیون ضعفش را برطرف کند تا کی‌روش برایش نسخه نپیچد/پول هزینه لابی را شرعی و قانونی نمی‌دانیم

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال معتقد است که برای لابی کردن در کنفدراسیون فوتبال آسیا نیاز به هزینه داریم اما ما هزینه لابی را شرعی و قانونی نمی‌دانیم. ضمن اینکه اگر عناصر لابی را داشته باشیم پول آن را نداریم.

گفت‌وگوی امیر عابدینی با خبرنگار ایلنا را در زیر می‌خوانید:

* امارات میزبان جام ملت‌های 2019 شد و ما رقابت را باختیم. عده‌ای معتقدند ما لابی و رایزنی لازم را برای کسب میزبانی جام ملت‌ها نداشتیم...

بله، اما چند مورد از ما سوال شده بود و ما پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادیم. به صورت نمونه عرض می‌کنم مثلا در مورد حضور بانوان در استادیوم‌ها از ما پرسیدند که نوشتیم هنوز قوانین ما اجازه ورود بانوان به استادیوم‌ها را نمی‌دهند. مساله بعد اینترنت پرسرعت بدون فیلترینگ برای استفاده خبرنگاران در استادیوم ها بود. بحث بعدی آنها این بود آیا تامین بودجه مناسب برای برگزاری جام ملت‌ها را داریم یا نه؟ سوال بعدی این بود که آیا حق‌پخش تلویزیونی در ایران رعایت می‌شود؟ که نمی‌شود. مسئله بعد امکانات پخش‌تلویزیونی بازی‌‌ها برای سایر کشورها بود که آیا ما می‌توانیم این امکانات را مهیا کنیم؟ جواب این بود که نمی‌توان به راحتی آن را مهیا کرد. در مجموع ما نتوانستیم پاسخ درست و قانع‌کننده‌ای به کنفدراسیون‌فوتبال‌آسیا بدهیم.

* مهمتر از همه بحث لابی‌های موجود بود که انجام نشده؟

در مورد لابی هم باید بگویم هم باید هزینه کرد و هم از اختیارات خود استفاده کنیم و در جایی که لازم است بده بستان کنیم. پس لابی هزینه دارد اما ما پول هزینه لابی را شرعی و قانونی نمی‌دانیم و حتی اگر عناصر لابی را داشته باشیم پول آن را نداریم.

* پس چرا در این انتخابات شرکت می‌کنیم؟

باید با همین بضاعت اندک شرکت کنیم. اگر شرکت نکنیم کسی را به خودمان بدهکار نکردیم، یعنی وقتی شرکت می‌کنیم این معنی را می‌دهد که ایران استحقاق میزبانی را دارد اما با لابی به امارات رأی می‌دهند. این مساله یعنی شرکت ما در انتخابات میزبانی جام ملت‌ها در اردیبهشت‌ماه که انتخابات نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شود و کفاشیان هم حتماً در آن شرکت می‌کند به نفع ما خواهد بود.

* یعنی حضور ما ضروری بود؟

بله؛ باید در انتخابات شرکت می‌کردیم و همین که به فینال رسیدیم باید تشکر کنیم. ضمن اینکه اقتصاد امارات یک اقتصاد پویا است و ما در تحریم هستیم و مشکلات زیادی در این رابطه داریم. وقتی قرار است رأی بدهند دنیا به این مسائل نگاه می‌کند.

* یعنی در بحث امکانات ما مشکلی نداریم؟

این هم مساله دیگری است. بضاعت ورزشی ما مثل استادیوم‌ها، کانال‌های تلویزیونی و پخش مسابقات است. الان امارات مسابقات تنیس بین‌المللی رولکس را برگزار می‌کند که بانوان بدون حجاب اسلامی در آن شرکت می‌کنند و تبلیغ لوازمی که شرعی نیست هم در آن وجود دارد اما قوانین ما اجازه چنین مسائلی را نمی‌دهد. پس ما نباید رأی می‌آوردیم و الان هم نباید ناراحت باشیم، چون این اتفاق کاملاً طبیعی بود.

* برسیم به بحث پرسپولیس. چرا تیم در لیگ نتایج خوبی نمی‌گیرد اما در آسیا خوش درخشیده؟

یک دلیل عمده وجود دارد و آن هم اینکه بازیکنان پرسپولیس هنوز نیمه‌حرفه‌ای هستند، یعنی آنها در یک مارکت‌بین‌المللی مثل لیگ‌قهرمانان‌آسیا تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا خود را عرضه کنند.

* حتی نمایش بازیکنان در این جام متفاوت است...

وقتی نمایش پرسپولیس را در آسیا می‌بینیم اشتباهات بازیکنان به حداقل رسیده و دوندگی، جنگندگی و تاکتیک‌پذیری آنها بسیار بالا است، ضمن اینکه در آسیا بازیکنان پرسپولیس رنج سفر و بی‌پولی را فراموش می‌کنند تا از این مارکت بزرگ برای خود استفاده کنند.

* در لیگ چرا شاهد این مورد نیستیم؟

البته در مسابقات‌داخلی همه باشگاه‌های ما که مقابل استقلال، پرسپولیس، نفت‌تهران، تراکتورسازی و سپاهان بازی می‌کنند این تیم‌ها را با آنالیزورهای حرفه‌ای به طور کامل آنالیز می‌کنند و عزم راسخ دارند تا اول مقابل آنها نبازند و بعد ببرند.

* سرمربی پرسپولیس مدعی شد بازیکنانش به دلیل حضور در آسیا خسته بودند؟

این مسائل را بهانه نکنند که خسته بودیم و سازمان‌لیگ از ما حمایت نکرد. درخشان سرمربی تیم من در پرسپولیس بوده و در آسیا نتیجه می‌گرفتیم و در لیگ هم مدعی بودیم، آن هم با سختی‌های آن دوران.

* پس درخشان چرا امروز در لیگ‌برتر به مشکل خورده اما در آسیا نتیجه می‌گیرد؟

من اعتقاد دارم سازماندهی، هدایت، پشتیبانی و برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که تقویم را به هم نریزیم و خودمان را با تقویم هماهنگ کنیم. شما ببینید بارسلونا در این 2 هفته چند بازی دارد و چه بازی‌های سختی انجام می‌دهد اما در هیچ تورنمنتی کوتاه نمی‌آید. بازیکنان و مدیران ما هم باید حرفه‌ای فکر کنند و باور کنید ارزشمندی فوتبال در همین آمادگی‌ها است. در غیر این‌صورت اگر دنبال بهانه‌جویی باشیم همیشه می‌شود بهانه آورد.

* درخشان اعلام کرده به قهرمانی آسیا فکر می‌کنیم. در این رابطه چه نظری دارید؟

کار خیلی خوبی می‌کند. این دورنما خیلی خوب است و یک مربی باید اینطوری فکر کرده، برنامه‌ریزی و کار کند. تیم‌های بزرگ زیبایی فوتبال ایران را در آسیا رقم می‌زنند و به رخ می‌کشند. حیف است هواداران تیم‌های ما در مسابقات‌داخلی از این زیبایی محروم باشند. باید این زیبایی را در مسابقات‌داخلی هم نشان دهیم تا لیگ پویایی داشته باشیم تا کی‌روش 9 لژیونر به تیم ملی ما نیاورد.

* بحث کی‌روش شد، او اعلام کرده آزمون و جهانبخش را به تیم امید نمی‌دهد...

کی‌روش نمی‌تواند این بازیکنان را به تیم امید ندهد. حرفش قانونمند نیست و اصلا چارچوب قانونی ندارد.

* یعنی معتقدید اولویت با تیم امید است؟

بله؛ اولویت ما تیم ملی امید است، هر چند از تیم ملی بزرگسالان هم دست نمی‌کشیم. کی‌روش نسخه‌ای بپیچد که فوتبال ما در عمومیت رشد کند و ما هم این نسخه را ببینیم.

* چه نسخه‌ای؟

ما 320 بازیکن در لیگ‌برتر داریم اما 20 بازیکن در تیم ملی داریم که از این 20 بازیکن 9تا از خارج می‌آیند، یعنی فقط 11 بازیکن از لیگ‌ایران به تیم ملی می‌روند. ما برای تیم ملی امید چه می‌کنیم؟ تیمی که سال‌ها به المپیک نرفته و الان همه تلاش می‌کنند این تیم را به المپیک بفرستند. کی‌روش چه تقابلی با تیم ملی امید دارد؟ و چه چیزی را می‌خواهد جلوه دهد؟

* چه پیشنهادی در این‌باره دارید؟

حقوق ملت ایران این است که از بازیکنانش در تیم‌های ملی استفاده کند. آزمون و جهانبخش پدیده‌های خلق‌‌شده در فوتبال‌ایران هستند و ثمره آن را فوتبال‌ایران باید ببیند. در دنیا بازیکنان زیر 22 سال اگر ترانسفر شوند باشگاهی که آنها را کشف کرده و پرورش‌داده حق و حقوقش را می‌گیرد که این حق رشد در ایران سالی 40 هزار دلار و در خارج از ایران تا سالی 90هزار دلار هم می‌رسد. به نظر شما فیفا چرا این قانون را وضع کرده؟ چون فیفا منافع آموزش را لحاظ کرده،. بنابراین کشور ما باید از منافع خلق بازیکنان بزرگ سود ببرد و این بازیکنان یعنی جهانبخش و آزمون را کی‌روش باید در اختیار تیم ملی امید  قرار دهد و فدراسیون هم این ضعف خودش را منتفی کند تا کی‌روش برایش نسخه نپیچد.

گفت‌وگو: مهدی نوری

 

کد خبر : ۲۵۹۳۴۵