خبرگزاری کار ایران

محمود اسلامیان ارائه کرد؛

طرح واگذاری موقت پرسپولیس و استقلال/هدف، خروج سرخابی ها از 3 دهه بلاتکلیفی

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۶۰۱

سرپرست نایب رییسی فدراسیون فوتبال طرحی را برای واگذاری موقت تیم های پرسپولیس و استقلال ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود اسلامیان طرح واگذاری موقت تیم های پرسپولیس و استقلال را ارائه کرده که هدف از ارائه این طرح خروج 2 باشگاه از بلاتکلیفی پس از 3 دهه است.

طرح پیشنهادی سرپرست نایب رئیس فدراسیون فوتبال که در اختیار خبرنگار ایلنا قرار داده به این شرح است:

مقدمه:

فوتبال یک پدیده بزرگ فرهنگی اجتماعی اقتصادی طی صد سال گذشته است . این مقوله تاثیر بسیاری  در انسجام وحدت همدلی شادی جامعه دارد.

خصوصی سازی: هدف خصوصی سازی در هر موضوعی دستیابی به حداکثر بهره وری در یک حوزه است. این امر یک هدف نیست یک وسیله است بنابراین در خصوصی سازی بایستی به هدف توجه نمود.

سوابق: طی سه دهه گذشته چندین بار خصوصی سازی در فوتبال انجام شده است که متاسفانه نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

موارد: استقلال اهواز، بهمن، داماش، راه آهن و...

علل عدم موفقیت خصوصی سازی فوتبال

1- عدم امکان پرداخت پخش تلویزیونی:  بنا بر آمارها حدود 50 تا 65 درصد درآمد باشگاه ها از پخش حاصل می شود. صدا و سیما بعلت کسری بودجه قادر به پرداخت نیست.

2- کپی رایت: به علت فقدان مذکور امکان ایجاد درآمد از فروش محصولات با برند با برند باشگاه ها بسیار کم است.

3- برندهای بین المللی: بخاطر تحریم های بین المللی امکان استفاده از تبلیغات بین المللی محدود است شرایط مذکور باعث شده باشگاه های خصوصی پس از یک دوره کوتاه با عدم موفقیت روبرو شوند.

الزامات خصوصی سازی فوتبال: حداقل آن رفع موانع سه گانه ذکر شده به نظر می رسد تا قبل از ایجاد مقدمه مذکور خصوصی سازی 2 باشگاه بزرگ در حالی که الزامات اولیه فراهم نباشد به نتیجه نخواهد رسید. توجه به تجارب گذشته در تصمیم گیری در باب 2 باشگاه مردمی و بزرگ پرسپولیس و استقلال ضرورت دارد.

شرایط موجود: بعلت نکات ذکر شده تقریبا عموم تیم های فوتبال کشور توسط شرکت های وابسته به دولت اداره می شوند.

پیشنهاد: تاکید داریم تا زمان ایجاد مقدمات و زیر ساخت های لازم اقتصادی اداره 2 باشگاه مذکور به مدت 6 سال در اختیار 2 شرکت بزرگ قرار گیرد، شرکت های دولتی از 2 دسته باشگاه حمایت می کنند:

الف) باشگاه های مردمی و ریشه دار(تراکتورسازی تبریز، ملوان بندر انزلی، سپاهان اصفهان، فجر سپاسی، ...)

ب) باشگاه های بدون حمایت مردمی(حضور تماشاچی برای یک تیم فوتبال به مثابه خون برای بدن است)

دو شرکت دولتی مانند سایپا و ایران خودرو، وکالت اداره پرسپولیس و استقلال را برای 6 سال به عهده بگیرند، این امر به معنی تحول کمی و کیفی در 2 باشگاه مذکور است.

نتایج:

1-میلیون ها هوادار 2 تیم بزرگ پس از 3 دهه از بلاتکلیفی خارج شده و روندها ثبات می یابد.

2- برای شرکت های مذکور احتمالا 30 تا 40 درصد افزایش هزینه حاصل می شود. در حقیقت نوعی جابجایی در هزینه محسوب می شود.

3- به علت پخش بازی های دو تیم حداقل در شبکه سراسری، حداقل 7000 دقیقه امکان تبلیغ برای محصولات شرکت های یاد شده بوجود می آید که ارزشی به مراتب بالاتر از هزینه مذکور دارد.

4- بر مبنای مدل های بهره وری وتعالی سازمان شرکت های صنعتی ملزم به تعامل با جامعه و مردم هستند، این اقدام باعث حمایت میلیون ها هوادار از شرکت های مذکور می شود که تاثیر جدی در بازار آنان دارد.

5- ثبات در مدیریت باشگاه ها باعث افزایش توانمندی شده و تاثیر جدی در قدرت تیم های ملی دارد. طی 10 سال گذشته به دلیل فقدان ساختار با ثبات در پرسپولیس(12 مدیر و 8 سرمربی) تغییر کرده که قطعا تاثیر منفی در توان تیم و روحیه مردم دارد.

6- این تعامل به عنوان یک بازی برد – برد فی مابین شرکت های خودروساز و وزارت محترم ورزش و مردم معنی پیدا می کند.

حضور پیشکسوتان

پیشکسوتان نمادی از هر باشگاه هستند که تجارب آنها می تواند در افزایش بهره وری بسیار موثر باشد. پیشنهاد می شود از هر تیم 100 پیشکسوت که بیشترین بازی را برای تیم انجام داده اند طی یک انتخابات آزاد فردی را از میان خود به عنوان یک عضو هیات مدیره انتخاب کنند.

نحوه اجرا

1-طی توافقنامه ای فی مابین سازمان خصوصی سازی و یا وزارت ورزش وکالت اداره هر باشگاه به یک شرکت خصوصی سازی به مدت 6 سال واگذار شود.

2- بدهی باشگاه ها حسابرسی و از طریق شرکت ها پرداخت شودو این پرداخت به عنوان وام تلقی و زمانی که امکان فروش و خصوصی سازی فراهم شد با بهره مناسب بانکی به خودروساز برگردانده شود. چنانچه در مزایده 6 سال بعد خودروساز متقاضی و برنده شد از ارزش باشگاه کسر شود.

3- شرکت های مذکور از ابتدای لیگ سال جدید مسوولیت اداره 2 باشگاه را به عهده گرفته و در صورت توافق 4 نفر هیات مدیره را منصوب و نفر پنجم از طریق انتخابات در حد پیشکسوتان منصوب شود.

4- در دوره 6 ساله کلیه مسوولیت اداره 2 تیم مذکور به عهده باشگاه های شرکت خودروسازی قرار گیرد.

5- با ایجاد روند مثبت اقتصادی در 2 تیم، شرکت ها بتوانند مقدمات ورود 2 باشگاه به بورس و عرضه سهام به هواداران را آماده کنند.

** این تصمیم گیری توسط دولت محترم تدبیر و امید، باعث رضایت میلیون ها هواداری خواهد شد که با قلب خود این 2 تیم را دوست می دارند. مالکین این 2 باشگاه عنایت دارند که در حقیقت مالک اصلی این 2 تیم میلیون ها هوادار با غیرت و وفادار هستند که با همه وجود از تیم های مذکور حمایت نکرده اند. امیدوارم در سال نو عیدی بزرگی به میلیون ها هوادار داده شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز